Har ni ett "finbord" hemma?

Kaki

Trådstartare
Vi ska så småningom renovera hemma, och då är jag osäker på om jag vill ha kvar ett finbord i "finrum". Det vi har används 3 gånger om året. Vid jul och födelsedagar. Skulle kanske vilja ha rummet som biblioteket och kontor istället...

Har ni finbord?
Hur löser ni annars när ni är fler än 6 som ska äta?

Vi ska så småningom renovera hemma, och då är jag osäker på om jag vill ha kvar ett finbord i "finrum". Det vi har används 3 gånger om året. Vid jul och födelsedagar. Skulle kanske vilja ha rummet som biblioteket och kontor istället...

Har ni finbord?
Vad menar du med finbord? Vi har dels en matgrupp i ett rum, där vi om vi behöver kan få plats med 12 personer, vilket används ofta när vi har fler än en gäst. Vårat kök är så pass litet att det visserligen går att sitta fler än fyra men då kan man inte röra sig i köket... Sen har vi även ett matbord för typ 8 personer i tv-rummet, där äter vi ofta på fredagarna, om vi har någon extra gäst eller liknande. Så nej jag skulle inte göra mig av med något av våra matbord! :D

Vad menar du med finbord? Vi har dels en matgrupp i ett rum, där vi om vi behöver kan få plats med 12 personer, vilket används ofta när vi har fler än en gäst. Vårat kök är så pass litet att det visserligen går att sitta fler än fyra men då kan man inte röra sig i köket... Sen har vi även ett matbord för typ 8 personer i tv-rummet, där äter vi ofta på fredagarna, om vi har någon extra gäst eller liknande. Så nej jag skulle inte göra mig av med något av våra matbord! :D

Det va precis det jag menade. Ett extra matbord som används vid "finare" middagar eller så, när man är fler än normalt :)

Det va precis det jag menade. Ett extra matbord som används vid "finare" middagar eller så, när man är fler än normalt :)
Det är svårt att avgöra hur det fungerar för er! ;) Men vi använder våra bord i genomsnitt en gång i veckan och hade jag inte dem vet jag inte hur jag skulle lösa sittplatser när vi bjuder hem folk... ;) Men vi är fyra i familjen och har vänner och släkt på besök nästan varje vecka om man går på ett genomsnitt. Är man färre i familjen och inte bjuder hem folk så ofta så kanske det inte används på samma sätt. ;)

Plana ytor har ju en förmåga att dra till sig saker, mitt matsalsbord är just nu IT-hörna. Men jag skulle inte vilja vara utan det.

Aldrig i livet!

Jag vill ha så "fint" omkring mig att det duger åt vem som helst, när som helst. Det inkluderar porslin, bestick och möbler. Hade jag stort nog för flera matbord och hade gäster ofta så skulle jag nog inte vilja ha någon gradskillnad mellan dem. Helt enkelt för att jag vill ha en fin vardag.

Ett hem används. Det är inget prydnadsföremål.

Har ni finbord?

Nej, vi har vare sig plats eller behov av mer än ett bord. Vi är å andra sidan alltid minst 6 som ska äta :-)

Vi har öppen planlösning i vår lägenhet, vilket gör att bordet som normalt är för fyra, enkelt går att justera för 6-8-10 pers, bara genom att dra ut det mot vardagsrummet :)

Jag hade nog tyckt det var lite slöseri med utrymme att ha en "matsal" med finbord, vi har större glädje av ett kontor/gästrum :)

Vi har bara finbord. Eller rättare sagt, vi har inget bord i köket. Det funkar utmärkt för mig, jag gillar inte idén att ha utrymmen som bara står.

Aldrig i livet!

Jag vill ha så "fint" omkring mig att det duger åt vem som helst, när som helst. Det inkluderar porslin, bestick och möbler. Hade jag stort nog för flera matbord och hade gäster ofta så skulle jag nog inte vilja ha någon gradskillnad mellan dem. Helt enkelt för att jag vill ha en fin vardag.

Ett hem används. Det är inget prydnadsföremål.

Alltså bordet i sig behöver ju inte vara finare. Jag undrar mer om folk generellt har 2 matbord hemma för tillfällen när man pga gäster inte ryms runt sitt vanliga bord.

:) fick utrymme att iordningställa ett rum bara som bibliotek o musikrum. 3 väggar med böcker från golv till tak, 2 skinnfåtöljer och ett litet bord för schackspelet eller ett par glas. Allt står på en gammal äkta matta som inköptes billigt på en auktion, det var väl ingen som ville ha en så stor.
Det är en lyx. Men att tända i kakelugnen, sätta på en fin gammal LP med klassisk musik (som man köpte billigt i DDR när det begav sig)
1 glas årgångsmalt och en riktigt bra bok samtidigt som snöstormen ylar utanför fönstren. Då kan alla hälsningar från kanarieöarna eller Thailand komma, det gör ingenting ;)

Fint med så många svar!
Att ha ett större bord i rummet vid köket (öppen planlösning) där vi alltid äter är ju alternativet. Det lutar jag emot men nyfiken på hur andra har det.

Alltså bordet i sig behöver ju inte vara finare. Jag undrar mer om folk generellt har 2 matbord hemma för tillfällen när man pga gäster inte ryms runt sitt vanliga bord.
Så uppfattadejag itne frågan?
då är jag osäker på om jag vill ha kvar ett finbord i "finrum". Det vi har används 3 gånger om året
Nu blev det istället en fråga om att ha ett ytterligare matbord. Utan "finaspekt"

Då är svaret att om jag behöver, och har plats för ett bord till, så har jag nog det. Var ska man annars sitta om det är omöjligt vid det vanliga bordet?

:) fick utrymme att iordningställa ett rum bara som bibliotek o musikrum. 3 väggar med böcker från golv till tak, 2 skinnfåtöljer och ett litet bord för schackspelet eller ett par glas. Allt står på en gammal äkta matta som inköptes billigt på en auktion, det var väl ingen som ville ha en så stor.
Det är en lyx. Men att tända i kakelugnen, sätta på en fin gammal LP med klassisk musik (som man köpte billigt i DDR när det begav sig)
1 glas årgångsmalt och en riktigt bra bok samtidigt som snöstormen ylar utanför fönstren. Då kan alla hälsningar från kanarieöarna eller Thailand komma, det gör ingenting ;)

Så skulle jag önska!

Så uppfattadejag itne frågan?

Nu blev det istället en fråga om att ha ett ytterligare matbord. Utan "finaspekt"

Då är svaret att om jag behöver, och har plats för ett bord till, så har jag nog det. Var ska man annars sitta om det är omöjligt vid det vanliga bordet?

Jag kallade det nog finbord av gammal vana. För att skilja mot bordet där man annars alltid äter. Som är "vanligt" matbord.

Vi är 6 i familjen och har ett lite mindre matbord i köket. I vardagsrummet har vi ett utdragbart bord där man kan sitta 12 utan problem. Men då har ett separat TV-rum så ingen TV i vardagsrummet.

Jag tycker det är jättesmidigt såhär :) vi äter oftast frukost/lunch i köket och middag i vardagsrummet. Även om vi har en gäst blir det vardagsrummet för då blir köket för trångt.

Ja, vi har plats för 6-8 pers i vardagsrummet om det behövs (i normala fall står där ett bord för fyra, som jag använder som arbetsbord varje dag), men har ett 30-talskök med plats för 2. Hade aldrig i livet möblerat med något som bara står de flesta dagar, då går det att ha ett klaffbord att smälla upp de där gångerna om året det behövs.

Vi har ett stort 12-personers bord som används vid fester etc. Där emellan dubblar det som pingisbord (vi har köpt ett nät man spänner på) så det används ytterst flitigt! Vi hade absolut inte klarat oss utan "finbord"

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
616
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Badger
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka