Har ni ett "finbord" hemma?

Alltså bordet i sig behöver ju inte vara finare. Jag undrar mer om folk generellt har 2 matbord hemma för tillfällen när man pga gäster inte ryms runt sitt vanliga bord.
Som sagt vi har tre matbord hemma... ;) Men å andra sidan så har vi rum med det och det är inget bord av de tre jag skulle vilja vara utan. Även om vi inte spelar pingis på våra bord (vi har däremot pingisrum i källaren) så används borden mycket, spel, pyssel, pussel och som just nu när jag sitter och pluggar så är det skönt att kunna bre ut sig lite.

Fint med så många svar!
Att ha ett större bord i rummet vid köket (öppen planlösning) där vi alltid äter är ju alternativet. Det lutar jag emot men nyfiken på hur andra har det.
Så har vi det. Vårat köksbord har 6 stolar i vanliga fall, men är utdragbart till att rymma minst 12.
Nackdelen med öppen planlösning är om man är väldigt högljudd i köket och någon annan ska titta på tv lite längre bort i soffan, då störs man lite. Vi har även en köksö mellan diskbänken och matbordet (som ansluter till bordet) så att inte ev disk och stökig diskbänk syns från bordet när man äter.

Finbord, finrum, finporslin etcetera har jag inte, av övertygelse.

Runt köksbordet får 8 personer plats med lite god vilja, och när vi någon enstaka gång är fler än så, möblerar vi om vardagsrummet lite, och då kan vi nog klämma in runt 15-20 personer, men "finbord" är verkligen inte ordet för de tillfällena. :D

Min far snickrade två 120x150 cm bordskivor att lägga på de två ordinarie matborden när vi var sjutton personer på julafton :D I vanliga fall har vi väl plats för som mest 5-6 personer hemma.

Vi har ett kök utan (stor) matplats och ett matrum där det finns ett bord som till vardags rymmer sex personer men som vid fest kan förses med extraskivor och då rymmer minst 15. Detta var lite av en kompromiss, fanns inte utrymme för både kök med matbord och matrum tyckte vi och då prioriterade vi matrum. Är inte så pigg på att se disken när jag äter ;). För säkerhets skull har vi finporslin även till vardags. På något vis har matrummet blivit husets hjärta.
Tror det beror mycket på hut man är uppväxt. Jag är uppvuxen med antingen arbetskök + matrum eller kök med matplats + matrum. Andra har stora trevliga kök med stor matplats som även fungerar till fest. Det är lika trevlig. :)

Vi bor två vuxna och ett barn på 70 kvm och har bara plats för ett matbord, som rymmer 8 personer om ett par av dem är barn. Om vi är fler får barnen oftast sitta vid soffbordet, eller vid sonens "lekbord" i vardagsrummet (ett gammalt IKEA-bord med fyra stolar där han har pysselgrejer/spelar spel etc.)

Ja, eftersom jag inte vet vad vi annars skulle ha i matsalen. Vi har ett rymligt hus och har faktiskt två matsalar, fast den ena fungerar som förvaringsutrymme/skräprum (och ett sånt rum är mer än nog).

Fint med så många svar!
Att ha ett större bord i rummet vid köket (öppen planlösning) där vi alltid äter är ju alternativet. Det lutar jag emot men nyfiken på hur andra har det.

Det låter väl som en utmärkt idé! Då kanske bordet blir använt mer än några gånger om året. Jag tycker synd om möbler som inte får användas och nästan ännu mer synd om rum som inte används dagligen.

Jag är personligen ett fan av stora kök och stora bord. Vi har därför ett stort klaffbord i köket som man kan rymmas åtta till tio personer runt, men då blir det rätt trångt i köket. Vi har ett rätt stort kök men skulle gärna ha ett som var dubbelt så stort.

Vi ska så småningom renovera hemma, och då är jag osäker på om jag vill ha kvar ett finbord i "finrum". Det vi har används 3 gånger om året. Vid jul och födelsedagar. Skulle kanske vilja ha rummet som biblioteket och kontor istället...

Har ni finbord?
Hur löser ni annars när ni är fler än 6 som ska äta?

Mina föräldrar har ett bord där man kan sätta i extra skivor på båda kortändarna. Till vardags är det plats för 4 pers, vid kalas vrider de på bordet och sätter i skivorna och då får det plats 10 pers.

Det låter väl som en utmärkt idé! Då kanske bordet blir använt mer än några gånger om året. Jag tycker synd om möbler som inte får användas och nästan ännu mer synd om rum som inte används dagligen.

Jag är personligen ett fan av stora kök och stora bord. Vi har därför ett stort klaffbord i köket som man kan rymmas åtta till tio personer runt, men då blir det rätt trångt i köket. Vi har ett rätt stort kök men skulle gärna ha ett som var dubbelt så stort.

Min dröm är ett riktigt stor kök med plats för många! Som vi bor nu så känns köket fullt när vi sitter fyra, har barnen kompisar som äter med oss så kräver det lite logistik... ;)

Vi ska så småningom renovera hemma, och då är jag osäker på om jag vill ha kvar ett finbord i "finrum". Det vi har används 3 gånger om året. Vid jul och födelsedagar. Skulle kanske vilja ha rummet som biblioteket och kontor istället...

Har ni finbord?
Hur löser ni annars när ni är fler än 6 som ska äta?

Vi har ett bord, som får duga till allt - skrivbord, ritbord, matbord, finbord. Är vi fler än sex som ska äta lägger vi en iläggsskiva, så att bordet blir större. Ett finbord som kommer till användning tre gånger om året skulle jag bara ha om jag hade så många rum att jag inte visste vad jag skulle göra av alla, och redan hade sovrum, barnkammare, lekrum, bibliotek, gästrum, datorrum, vardagsrum och vad mer man kunde tänka sig.

Vi har ett barbord i köket som vi använder som frukostbord och ett matrum med större matbord, ca 6 personers, i där vi brukar äta middag även till vardags (vi är bra 2, även om katterna brukar sitta med ibland (läs: när det serveras typ räkor)) men där vi kan sätta i två klaffar och få rum med fler personer. På jul var vi tio pers och det hade säkert fått plats 12 runt bordet, men inte i det rummet :o (nästa projekt: slå ut en vägg där :angel:)

Vi har ett köksbord med plats för 6 personer och så har vi ett matbord (finbord) i vardagsrummet med plats för mellan 4-12 personer beroende på antal iläggskivor plus att vi har ytterligare ett gammalt matbord som är i biblioteket

Tidigare har vi haft "matsal" och gud så less jag blev, vad onödigt. Användes otroligt sällan... Var mest "snyggt"...

Skulle vi ha mkt folk på besök tar vi in möbler från altan eller något och gör långbord... :D

Nej och jag skulle inte ha det om jag hade plats. Den dag jag får ett rum över kommer det att vara bibliotek. Är vi jättemånga då kan vi lyfta in köksbordet till vardagsrummet.

Vi har ett bord för 4 pers som numera används som kontor och allmänt förvaringutrymme, typ.
Vi har nog ätit alla tillsammans där kanske tre ggr på två år?

Sedan har vi ett bord för 6 pers i vardagsrummet där vi äter.

Någon gång ska vi bygga ut och då blir det troligtvis ett större matbord för 10 pers eller så. Men tills dess trängs vi om vi får gäster.

Vi har öppen planlösning, inget bord i köket, men matsal i anslutning. Inte ens en vägg
mellan. Jag ville verkligen inte ha två bord som man äter vid, så när jag kollade på detta hus så var det som gjort för mig.

:) fick utrymme att iordningställa ett rum bara som bibliotek o musikrum. 3 väggar med böcker från golv till tak, 2 skinnfåtöljer och ett litet bord för schackspelet eller ett par glas. Allt står på en gammal äkta matta som inköptes billigt på en auktion, det var väl ingen som ville ha en så stor.
Det är en lyx. Men att tända i kakelugnen, sätta på en fin gammal LP med klassisk musik (som man köpte billigt i DDR när det begav sig)
1 glas årgångsmalt och en riktigt bra bok samtidigt som snöstormen ylar utanför fönstren. Då kan alla hälsningar från kanarieöarna eller Thailand komma, det gör ingenting ;)
Meh, bor du ihop med mig :confused:.
Jag blev löjligt glad av att få ärva farfars gamla schack-bord... det bor också i mitt bibliotek och musikrum :love:.

Vi har matsalsbord, jag gillar det :). Vi har ett rätt stort köksbord, plats för 8 plus skivor så det går säkert att sitta 12. Men jag gillar att ha ett "finare" ställe att äta på.

Vi äter i regel middag där på helgerna och ibland nån gång i veckan. Frukost och lunch äts alltid i köket.

Jag tycker det är skönt med en mer "avskild" plats, kan faktiskt inte riktigt förklara varför men det är trevligt. Matsalsbordet är i vardagsrummet som är möblerat med TV-hörna och bokhyllor. Det är liksom en helt annan sak än att äta i köket.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
616
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Badger
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar