Har ni el på i hagen?

Sophia_

Trådstartare
Jag har ingen el i mina staket och har mött en del konstiga reaktioner på det. Som att det skulle vara en säkerhetsrisk att inte ha det.

Mina hästar har en enorm hage med mycket att göra och har inget som helst intresse av vad som finns utanför staketet. Finns det då någon anledning att ha el på?

Sv: Har ni el på i hagen?

Jag har inte heller elen på mer än ibland. Om de rymt någon gång har elen varit på någon vecka efter det, men nu är den av igen. Oftast beror rymningen på att staketet blivit dåligt någonstans, så då lagar vi det.

Ja, jag har alltid el på i hagen, eftersom mitt staket består av trästolpar och elband. Det känns inte supersäkert, tycker jag, att bara hålla hästarna innanför några tunna band om inte elen är påslagen. Halva året befinner de sig i en ca 2500 kvm rasthage, brevid tungt trafikerad väg, så det känns verkligen säkrast med el då. Den andra halvan av året går de i större hagar, men jag har ändå alltid el på staketet.

jag har alltid elen på... känns säkrast så när jag har trästolp o elband... och när jag är borta o jobbar hela dagen...

Vi har alltid elen på i vinterhagarna.
Däremot på sommaren så har vi inte el på. Hästarna går då i stoora hagar och brukar inte bry sig ett dugg om att testa staketet.

Vi har el på för att vi måste..Har ett typ av stängsel som ska hålla rovdjur borta och så får man bidrag för det..Då måste elen vara på:)

Här skulle hästarna alltid vara utanför hagen om vi inte hade på elen.De vet precis när det är el på & inte.

Nej, det har jag inte alltid. Enda gången de går på tråden är när det finns längre gräs på utsidan staketet.

Har alltid elen på. Har stolpar med elrep och vill att hästarna ska respektera det. Kan bli tokig när jag ser hästar stå och hänga på elrep, band eller annat för att folk inte har ström i stängslet.

Har trästaket, men överst så går det en tråd som nästan jämt är el i. Men det är mer för att hålla dom borta från att bita på staketet och grenar som är på andra sidan. :idea:

Har hästen uppstallad där det även finns en ridskola.
Järnväg finns där med, o en golfbana så strömmen är alltid på!:

Vi har alltid elen på eftersom min ena är benägen att ge sig ut på äventyr trots att vi har elband i kombination med trä eller järnstaket. En riktig buse och dessutom trafikerad väg åt ena hållet så jag vågar inte chansa. Men även innan hennes tid har vi så gott som alltid haft elen på. I perioder har vi haft många hästar och ibland även hingstar och då är det mindre lyckat om inte staketen fungerar. Alla våra hästar har aldrig kunnat gå ihop så hoppar en ut kanske den antingen får stryk eller tvärtom pryglar upp grannen :crazy:

Inte skoj om en hingst hoppar in i en hage med avelsston med föl vid sidan. Sedan om man har ett par hästar som ändå aldrig gått ut så lägger jag mig inte i ifall elen är på. Vet flera som t.ex. har elen på varannan dag osv och fungerar det så är det ju bara bra :)

Har slarvat någon gång på sommrarna. Har fungerat bra tills någon häst "betat sig under staketet". Nu har vi alltid elen på.

En fråga till TS, hur stora är dina hagar? Intressant att höra andras åsikt på vad "enorma" hagar är!

Jag har alltid strömmen på när vi är och jobbar eller inte är hemma helt enkelt. På helgerna brukar jag nog vara lite "lat och snål" och inte slå på strömmen.

KL

Jag har el bara ibland när vi är borta.Men alldrig när vi är hemma.

Jag har alltid el på. Blir galen när folk har stängsel som inte hästarna respekterar. Grannarnas hästar är ute lite nu och då på äventyr pga att de inte har elen på. Var jätteroligt när deras ston stod och flirtade med rumpan mot min lillhingst (numera valack) som trodde att han skulle få lite skoj.

Vi har inte elen på annat än vid behov.
Behov= när vi ska lära en häst vad elstaketet är för något, samt om unghästen börjar bli för slarvig med respekten. Då sätts elen på under några dagar.

LIA

Har slarvat någon gång på sommrarna. Har fungerat bra tills någon häst "betat sig under staketet". Nu har vi alltid elen på.

En fråga till TS, hur stora är dina hagar? Intressant att höra andras åsikt på vad "enorma" hagar är!

Jag har ingen koll på det där med hektar, men några fotbollsplaner är det iaf garanterat.

Förut när vi stod i ett annat stall hade vi också stora hagar men mer än halva var tät skog där hästarna nästan aldrig var. De stod mest och hängde på den öppna marken närmast stallet. Då slog vi på elen några dagar ibland när de tappade respekten för stängslet.

Jag tar in vid 21 på kvällen och inte ens då står mina vid grinden och hänger, så det blir aldrig något sådant "tryck" på stängslet.

knapplån

jag har aldrig ström på,vare sig jag är hemma eller borta, deras hage är såpass stor så de står inte vid stängslet och hänger, sedan har de respekt för tråden, ligger tråden ner så går de ändå inte ut, de vet att de ska hålla sig innanför tråden.

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
521
Senast: sweep
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama