Har ni el på i hagen?

Sv: Har ni el på i hagen?

Nej, det var det inte.
Du hänvisar till spännen, men jag menar att det är inte bara att knipsa av tråden på femtielva ställen och sätta dit spännen som mirakulöst förhindrar effektbortfall från tråden. Man måste kunna skarva på rätt sätt. Har tyvärr sett alltför många slarvigt skarvade trådar. Själv använder jag oskarvade elband vilket jag tycker fungerar mycket bättre o känns säkrare för djuren.

Om du hade läst mina inlägg ordentligt så hade du sett att jag hänvisade i första hand till när man använde sig av lite tjockare tråd inte band.

Jag skrev inte heller att man skulle ta av tråden på 50/11 ställen utan sa ca var 50 m.

Jag har inget elbortfall så antagligen skarvar jag väl rätt då??

Två hästar som jag känner har slitit av sträcksenan på tråd pga av att tråden inte gick av. Båda var busande 1 års hingstar som sparkade bakut mellan trådarna och sedan sprang. Den ena rev ner ca 100 m tråd, drog upp X antal stolpar och "grisknorrarna" blev raka:eek:.Man hade byggt den hagen mkt rejält. Båda hagarna var mkt stora. Den ena hästen var min!!

Därför väljer jag att ha elen på och att ha skarvar!

Och om du läser mina inlägg noga så ser du att jag pratar om skarvad elTRÅD och inte skarvat elBAND.
Skarvar var 50e m blir väl ändå en del såtillvida inte hagen är liten. Det är väl bra att du vet hur man skarvar elTRÅD, tyvärr vet inte alla det utan tror att det bara är att knipsa av och knyta ihop. För att få ett säkrare staket så använder jag elBAND (oskarvat), vilket jag skrev i förra inlägget. Tycker inte heller eltråd känns särskilt bra, och precis som du säger så kan djuren skära sig, inte bara hästar utan också vilt. Jag själv tycker det är bättre med elBAND (och med el på). ;)
Hade jag inte velat ha el på så hade jag haft en annan typ av staket.

Så ända anledningen till att en flock hästar går ur en hage är alltså vantrivsel?
Tintilar har redogjort för flera andra orsaker som jag vill komplettera med ordet nyfikenhet. Dvs, i det fall något djur rivit ner stängslet eller det av annan anledning är fritt fram att gå ut.

Som svar på din fråga, så bor vi i stora drag liknande som T gör. Och precis som Skogsridmulle har jag ofta häst/hästar lösa på gården. Dom älskar att strosa omkring och undersöka prylar, leta mat mm. Ifall dom skulle få det för sig, har dom fritt fram att sticka till Oslo, men det gör dom inte, dom lämnar inte ens gården. Det du! ;)
Nu förstår du kanske att vi ser olika på hästar?

Ja, jag blir sur av vaga, förtäckta undermeningar där man inte säger rakt ut vad man tycker.
Om du tror att jag inte skriver vad jag tycker, har du problem med läsförståelsen.

Nä, men utanför! Jag ser hästarna ofta och länge dagligen, jag umgås med dom och jag läser dom. Konstigt??
Detta var svar på dina barnsliga kommentarer beträffande att jag har koll på vad våra hästar gör. Se # 53 och 82.

Och
Jag läste ditt inlägg, och det säger mig en hel del. Vi har olika syn på hästar, vi hanterar dom olika och därmed har vi hästar som beter sig olika.

Hur menar du med att våra hästar beter sig olika?
Var har jag skrivit att det är fel/konstigt att läsa av sina hästar (gör inte alla det?)?
Inte konstigt alls. Dina inlägg genomsyras av en helt annan inställning till hästhållning än den jag har. Därav följer att våra hästhållningar är olika vilket i nästa steg ger hästar som beter sig olika. Inte svårare än så!
Slutligen,
varför vill du inte förstå att elen i sig inte är avgörande för om hästar ska respektera stängsel? Man behöver elen när man lär hästen att den finns där och att det är otrevligt att gå emot den. Men det viktigaste är att hästen inser att vi vill att dom respekterar stängslet och därför accepterar begränsningen i livsutrymme. Om man samtidigt, som T skriver, erbjuder hästen en trivsam miljö innanför stängslet är risken för att hästen ska bryta sig ut nära noll.

LIA

Äsch trams - jag har 7 ha bete m allt en häst kan önska sig och har ändå haft flera olika individer som testat staketet.
För att få tag på just DET gröna strået, klia rumpan - hade tex en fölunge som envisades med att grensla undertråden - en riktig klantskalla som även råkade illa ut av andra orsaker pga sin upptäckarlust.

Håller helt med, vissa individer har en stor upptäckarlust och har inget att göra med att hagen på tex 7 ha är för liten. Går hästarna i en paddock på 50*50 meter är det en annan sak...

På de åtta år vi bott på vår gård och haft hästar hela tiden har vi nästan aldrig haft elen på i hagarna. En av hagarna har inte ens haft el. Inte sommarbetet heller Och så köpte vi en shetlandsponny för en månad sedan.. .Behöver jag säga mer? Nya elband o nytt aggregat är beställt. El på alltid i alla hagar:-)

Har nästan aldrig haft el på till mina hagar, har varit på nån gång ibland men hästarna har sprungit igenom det endå men det var pga att dom blev skrämde. Men annars så ha elen varit av. Har inte varit någr problem alls.

Jag/Vi eller vad man nu ska säga :p har det, för min häst går med en unghäst (snart två) och de kan ju bli lite busiga :D så det är av säkerhetsskäl så de vet att de inte ska vara på staketet och hänga.

Sen har vi hagarna rätt nära en bilväg så det är också en anledning, kommer dom lösa så är det ju farligt.

kl

Vi har elen på dygnet runt,året om,går på lösdrift!
Hagen har som närmaste granne en järnväg,där SJ åker förbi i hög hastighet,och även godstrafik!(ca 15m mellan hage och järnväg)

Har alltid elen på eftersom jag/vi inte ser någon anledning till att den inte skulle vara på. Har välgjorde hagar med plank mot vägen. Stora, kuperade och i stort sett fri tillgång till grovfoder.

El finns i hagarna där min häst är uppstallad. Är mer än bara hästar på gården. Får o kor. och det ligger nära vägen så elen är på för att hästarna inte skulle komma på tanken ens att smita ut. Sen är dom ing asom smiter men man vet aldrig. Och nu har dom en ENORM hage så dom lär aldrig vilja gå därifrån. mkt gott gräs o så :)

Jag måste ha elen på. Annars rymmer min lille shettis. Hagarna är inte små men det är precis som han har nån sorts radar så när elen är av går han ut....

Jag har ingen ström på hagen.
Satte hagen i Januari av olika anledningar och då hade vi 1 meter snö på gården så vi kunde inte sätta ner någon jordning.

jag har el på alla utom två, där går det dock inga hästar

Jag har inte heller innan funnit nån större anledning till att ha el då min unghäst aldrig visat något intresse för att ta sig ut. Men helt plötsligt började han rymma, ( stora hagar) så nu måste jag minda fast slanorna vid grinden och ha strömmen på annars biter han sig ut ur hagen:crazy::p

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
521
Senast: sweep
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama