Har ni el på i hagen?

Sv: Har ni el på i hagen?

*kl*

Jag tror användandet av el är helt beroende på hur det ser ut i omgivningarna, ev. risker för vilt som river, hur hästarna beter sig etc. etc.

Jag har inget behov att ha strömmen på "till vardags".
Den hage som vanligtvis används ser jag varje vrå av varje dag, otaliga gånger.
Hästarna har ALDRIG (på fem år) klivit ur vinterhagen, däremot gjort närmanden för att komma åt gräs på utsidan. Då har strömmen slagits på ett par dagar. Under perioder "utan" gräs har det inte hänt att de ens försökt ge sig på tråden/elbanden.

Jag får heller inte panik om de kommer lösa (vilket har hänt att båda gjort enstaka gånger när jag själv har slarvat) - har ingen "farlig" väg i närheten eller järnväg eller liknande. De går en lov och sen kommer de hem direkt - jag brukar gå in i stallet och slamra lite då kommer de in.. Har inte gått mer än 100 m för att hämta rymling (som då förmodligen hittat massa gräs på grannens täkt).

Det är en riktig "hästby" jag bor i och om någons hästar kommer lösa så rapporteras det rätt snabbt och man hjälps åt att fånga in dessa.
Har aldrig heller fått tråden nedriven av vilt, det stråket går 50-100 meter längre bort.

Om jag däremot bott "illa till" dvs. nära stora vägar, järnvägen etc. hade jag säkerligen haft strömmen på - särskilt om jag haft rymningsbenägna hästar. Eller om jag inte kunnat ha så pass bra uppsikt över dem. Eller om de envisades med att gå till grannen och förstöra trädgården etc. etc.

Sen är det väl viktigt att minnas att hästarna kan rymma oavsett om man har ström eller ej. Det är ju ingen garanti för att ett gäng hästar i panik inte river ner och springer ut.

Vill gärna att hästarna stannar kvar även om de är lösa så jag tränar på detta - helt enkelt för att jag kan och förutsättningarna för det finns just här där jag bor.
Detta har skapat en känsla av trygghet hos mej så när de går "utan lov" så får jag inte panik utan litar på att de kommer - och det gör de.

I en paniksituation tror jag dock inte att det skulle fungera.
Då sprang de nog längre bort, men har inte varit med om någon sådan - och i ett sådant fall hade det förmodligen inte hjälpt om strömmen var i heller.

En enorm hage spelar ingen roll för hästarna i vissa situationer.

Här om dagen när vi red förbi en enorm hage med två hästar så ville de givetvis komma och hälsa på våra. Vi red så långt ut på motsatta sidan av vägen så att hästarna inte skulle kunna komma åt varandra. Det var ingen el i hästarnas hage utan de står och hänger och trycker sig mot tråden så att både stolpar och tråd knirkar. Den ena hästen var på väg igenom men kompisen viftar med sitt spö så hästen hoppar bakåt. Hade strömmen varit på i det här läget så hade risken att de skulla ta sig ut varit liten eelr iaf mycket mindre.

Blir hästar skrämda eller ger sig katten på att ge sig ut så hjälper väl inte elen iaf men man har gjort vad man kunnat. Måste kännas skönt för samvetet.

El på jag men inte för att hästarna går ut, utan för att vilt och grannens hundar ska hålla sig här i från.

Pga att grannens hundar jagat runt mina hästar så drog dom i genom tråden och sprang in i stallet.

Har pratat med grannen om detta men efter som deras hundar aldrig rymmer så måste det vara någon annans......
Det man inteser lider man ju inte av

Så, generellt sett verkar det som de som inte har elen på oftast bor norröver, i alla fall där man man ha stora hagar och man inte har så stora vägar omkring sig. Man behöver heller inte vara så orolig för att hästarna kommer lösa och stör ev. människor då de oxå är mer spridda norröver. Risken för att hästen ska förstöra diverse odlingar är väl, som jag ser det, oxå mindre än här nere i södern då åkrar brukas varje år till skillnad mot en skog som är som mest skör när den är nyplanterad (+ några år).

Man har ett ansvar (ej att förväxla med egoism!) genetmot andra näringar/intressen men det kanske finns mindre att vara ansvarig inför om man bor på ett sådant ställe att man har stora egna arealer och få människor omkring sig?

Till alla:

Är det egentligen bara ren snålhet som gör att elen är avstängd?

De motiveringar som lagts fram för att ha elen avstängd känns inte helt vattentäta...

Jag hyr stallet och betalar samma hyra oavsett om elen är på eller inte. Dvs inga ekonomiska aspekter inblandade i beslutet att ha elen avstängd.

I övrigt tycker jag att tintilar lämnat ett bra svar här ovan.

Mina hästar trivs i sin hage, hagen är mer hemma än stallet för dem. Kommer någon lös på stallplanen, springer de till hagen, inte till stallet. De har aldrig hängt på tråden, inte ens vid grinden vid intag.
Jag är helt och hållet trygg med att hästarna stannar i hagen, med eller utan el.

Utan att ha läst alla inlägg kan jag som gammal koägare säga att om häst rymmer och orsakar skada ,tror jag inte att tingarätten kommer att godkänna avslagen el .dom kommer att dömma det som ovarsamhet även om en häst blir påkörd och anse att hästäg är vållande .Jag vill minnas att det finns domstolsutslag på det .

även om det nu är så så hur ska man kunna bevisa det?

jag har en aparat kopplad till ett bilbatteri, som jag slår på.

jag tycker faktiskt att det är viktigt att om hästen måste ta ig ut så måste hästen kunna det, jag bor tex precis brevid motorvägen, om det händer en olycka så måste mina hästar kunna springa därifrån, därav tunna elband, med el när det behövs... men jag har märkt att det är nån som stänger av den för mig :devil:

jag kan säga såhär.. Jag har 4 hästar å ingen av dom har någonsin rymt under de 10 åren jag haft hästar jo en av dom när hon har föl så rullade hon under staketet några gånger. 1 hingst, 2 äldre ston å en 3 åring. jag skulle utan tvekan kunna ha strömmen av i mina hagar då jag vet att dom har super respekt för trådarna.

MEN!!!

jag skulle aldrig förlåta mej själv om dom kom ut å blev skadade eller påkörda pga att elen ej är på. det är trotts allt en extra säkerhetsåtergärd med strömmen på.

jag har trä stolpar med 2 el BAND i mina hagar som går sönder om hästen skulle springa igenom så sno in sej i dom gör dom ej.

Visst kan jag stänga av undertiden jag e där å hålle rpå å grejar men inte annasr. mina hästar går ute dygnet runt å vil inte behöva gå å lägga mej med den tanken i huvet att hästarna kanske inte är i hagen =( SÅ STRÖMEN ÄR PÅ HOS MEJ....

Ien tingsrättsförhandling med advokater ,vittnen mm,kanske det är du som får bevisa att du hade ström och därmed haft fullgod stängsling .sen tror jag att farorna i 98 % av fallen är utom stängslet så flykt möjlighet kanske inte är så viktigt

även om det nu är så så hur ska man kunna bevisa det?

jag har en aparat kopplad till ett bilbatteri, som jag slår på.

jag tycker faktiskt att det är viktigt att om hästen måste ta ig ut så måste hästen kunna det, jag bor tex precis brevid motorvägen, om det händer en olycka så måste mina hästar kunna springa därifrån, därav tunna elband, med el när det behövs... men jag har märkt att det är nån som stänger av den för mig :devil:

Plus att du skrivit det här:angel: Snabbt radera alla inlägg!:idea:

Jag har el på¨staketet för att hålla vilda djur utanför staketet, för mina egna hästars skull behövs ingen el, de har tillräckligt stora hagar där de får tillräckligt med foder och stimulans så de har inget behov av att utöka reviret genom att undersöka vad som finns på andra sidan tråden.

/M

El på jag men inte för att hästarna går ut, utan för att vilt och grannens hundar ska hålla sig här i från.

Pga att grannens hundar jagat runt mina hästar så drog dom i genom tråden och sprang in i stallet.

Har pratat med grannen om detta men efter som deras hundar aldrig rymmer så måste det vara någon annans......
Det man inteser lider man ju inte av
Jag har oxå satt ström o extra staket- lågt, för att en granne myser när hans hund skrämmer mina hästar:mad:

Vilken säkerhet tänker du på?
Jag tänker på vad som händer om någon (djur eller människa) fastnar i stängslet.
Utan el, kan "man" i lugn och ro frigöra sig alt vänta på hjälp.
Med el, ja du kan säkert tänka dig situationen själv.

LIA

Jag tänker på vad som händer om någon (djur eller människa) fastnar i stängslet.

LIA

Helt klart är det en aspekt att tänka på.

Om våra hästar går ut, oavsett anledning, finns dom i trädgården eller hos grannen. Grannen bekymrar sig inte.
Mkt snäll granne du har....
Det stämmer i o f s. En annan sak är att det hänt att grannens hästar hälsat på här. Vi tycker det är praktiskt att veta vart man ska vända sig. :)
För att få rätt perspektiv på detta, så har våra hästar gått ut ur hagen 4-5 ggr under 18 år. Vid 2 av dessa har vi hämtat en resp två hästar hos grannen. Övriga ggr har dom knallat runt här på gården, på samma sätt som när vi släpper ut dom lösa.

Bor du i hagen eller, så att du ser när någon sätter nosen på och springer in och sätter på elen då eller??
Nä, men utanför! Jag ser hästarna ofta och länge dagligen, jag umgås med dom och jag läser dom. Konstigt??
Ser jag en häst som slarvar vid stängslet, så vet jag att den kommer att bli än slarvigare tills den nonchalerar stängslet och enbart ser det som ett besvär att traska igenom på väg till höbalarna.

Har man ett korrekt monterat staket med ordentliga/täta skarvar, lagom avstånd mellan trådar och stolpar och ELEN på så är ett elstaket det mest effektiva och ekonomiska staketet.
Vad är "täta skarvar"?

Ja rådjur och älgar har rivit mina stakett också vid 5 tillfällen, alla gånger var det en hage som inte användes och därför inte hade el på.... Vinterhagen går de oftast runt. Vildsvinen har aldrig rivit några staket och vi har ca 30 st runt knuten...
Och när dom inte går runt? Nej, vildsvinen går under. Vad spelar det egentligen för roll vilka vilda djur som river ner staket, så länge några av dom gör det?

Tycker det är otroligt oansvarigt mot sin omgivning att inte stänga in sina hästar ordentligt.Ett elstaket utan el kommer aldrig att räknas juridiskt som ordentligt vid en tvist oavsett hur många trådar det har.
Vad jag försöker framhålla är, att inte vid något tillfälle har hästarna gått ut p g av att elen inte varit på!!! Dom gånger stängslet tillåtit dom att gå ut, har det antingen berott på att vilda djur rivit ner det eller att vi människor slarvat med grindar etc.

Vadå jisses?? Tror du att det är omöjlig eller??? Att någon kör på en lös häst?
Jag menade hela meningen. Inget av det är aktuellt här.

Du gör det vanliga felet, nämligen att tro att alla är/har det som du. Jag har kommenterat lite av det du skrev. Nu är det sovdags.
Det var ta mej det dummaste jag har hört. Vadå alla är som jag?? Det hoppas jag verkligen inte att ALLA är. Jag gör det vanliga felen att... fy *** vilket **** snack. Undrar vem som gör "fel" och inte kan förstå andra och hur de har det och varför. Jag försöker ta ansvar för mina djur och även för deras handlingar oavsett varför saker händer, därför har jag tex elen på i hagen bla. I övrgt så har du absolut ingen aning om hur jag har mina hästar eller vad jag gör med dom.
Jag läste ditt inlägg, och det säger mig en hel del. Vi har olika syn på hästar, vi hanterar dom olika och därmed har vi hästar som beter sig olika. Som du kan se ovan i tråden, så är det fler än jag som i vanliga fall kör strömlöst. :idea: ?

Jag tycker att det är oansvarigt och korkat att inte ha El i ett ELstängsel.
Hos dig är det säkert så.

........
LIA

LIA

Vet ju inte riktigt hur mycket ström som du har på ditt staket eller hur bra det är. För jag har aldrig varit med om att någon har trasslat in sig i ett elstaket med ström på.
Däremot har jag vid flera tillfällen sett att djur har trasslat in sig grannens staket på vintern när inte det är igång för att det då inte ska finnas betesdjur där. I det staket har det fastnat både det ena och det andra både två och fyrbenta varelser. I mina med el på året runt har det inte fastnat något alls. Ett och annat nyfiket stadsbarn har dock fått en smäll på fingarna. Men vad sjutton ska pilla på staketet för?

Jag var med om att min förra häst (som hade en rätt normal respekt för staketet) fastnade en gång. Jag kommer inte riktigt ihåg vad som hände, men jag har för mig att han på något sätt fick in ett bakben mellan trådarna. Tack och lov var det ingen el på just då, så ingen skada uppkom (mer än på tråden, som gick av).

Jag vill inte tänka på vad som hade kunna hända om elen varit på och jag inte hade befunnit mig i närheten...

Vet ju inte riktigt hur mycket ström som du har på ditt staket eller hur bra det är. För jag har aldrig varit med om att någon har trasslat in sig i ett elstaket med ström på.
Var glad för det!
Vårt stängsel håller 3,5-4 kv all väg sedan vi rensat bort grönsaker mm, vilket vi gör om elen måste användas.
Om dom trasslar in sig, har inget med om elen är på eller inte att göra. Hästen kan ha hittat ett mysigt ställe att rulla på, tre meter från staketet, och rullar förståss åt fel håll. Ett eller två ben runt tråden, och katastrofen är där.
Vi har upplevt den första delen, men tack vare att elen inte var på slapp vi katastrofen. En kompis med el på, hade inte samma tur med sin häst.

Däremot har jag vid flera tillfällen sett att djur har trasslat in sig grannens staket på vintern när inte det är igång för att det då inte ska finnas betesdjur där. I det staket har det fastnat både det ena och det andra både två och fyrbenta varelser. I mina med el på året runt har det inte fastnat något alls.
1 En råbock fastnade med hornen i stängslet (elen på då) och drog i panik upp 50-60 meter rep och plastpinnar. Det var en tillfällig avstängsling. Vi fick stopp på elen och med grannars hjälp kontroll över bocken och kunde skära loss den. Otroligt nog verkade den klarat sig hyfsat.
2 Djur har rivit ner stängsel här, oavsett elen varit på eller inte.
3 För ett antal år sedan, skrevs det om en tjej (inte så ung) som fastnade med sitt långa hår i eltråden då hon skulle passera under/genom ett elstängsel. Hon dog. Allt tydde på att hon p g av elstötarna inte kunde ta sig loss och stress och kramper gjorde resten (enligt mitt något luddiga minne).

Ett och annat nyfiket stadsbarn har dock fått en smäll på fingarna. Men vad sjutton ska pilla på staketet för?
Som du ser, kan konsekvensen bli mycket värre än en smäll. Men dom har inte på stängslet att göra, så jag tycker inte synd om dom, om det stannar vid smällen. :devil:

LIA

Jag har ingen el i mina staket och har mött en del konstiga reaktioner på det. Som att det skulle vara en säkerhetsrisk att inte ha det.

Mina hästar har en enorm hage med mycket att göra och har inget som helst intresse av vad som finns utanför staketet. Finns det då någon anledning att ha el på?

Jag tror bara att hästar som tror att det finns el på tråden håller sig innanför. Så skulle du få hem en häst som aldrig gått på eltråd, kanske haft brädor till stänsel, så skulle den hästen glatt beta mellan trådarna och gå ut. Jag har sett det på föl speciellt. De har inte något begrepp alls och måste lära sig att respektera tråden.

Kommer hästarna väl på att det inte finns el på tråden, kommer de säkerligen att gå ut. Jag har inte alltid på el, men drar på det då och då och det gör att hästarna alltid tror det är ström på.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
521
Senast: sweep
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama