Har ni el på i hagen?

Sv: Har ni el på i hagen?

Ni som har band/tråd och INTE har elen på hur tänker ni då???

Tänk om era hästar rymmer och blir påkörda då blir nog det erat fel för att ni inte har ett bra stängsel!! Man kan ju knappast kalla två tre tunna trådar för ordentligt stängsel:crazy:

Elen håller inte bara inne djuren den håller även djur ute ur hagen tex rådjur, älgar och rovdjur!!

Jag har ALLTID elen på sommar som vinter!

ja jag är ju en av dem utan el, och i ena hagen har jag fem trådar, det kallar inte jag dåligt stängsel. Jag har elagregat och allt inkopplat men använder det ändå inte, kan slå på det ett par dagar när det kommer en ny häst men inte annars.

rådjur och älgar får gärna komme in i hagen, har sett ganska många rådjur.

och rovdjur... vi kanske har räv här... men större än så blir de knappast så den får gärna oxå hälsa på..

nu har jag el på, men har inte haft det innan, jag har tunna elsnören som går av ganska lätt, perfekt enligt mig, om hästarna får panik så måste de kunna ta sig ut utan att skada sig!

elagregat är inkopplat, använder det nu då unghästen kommer på att det inte är nån el.

jag har bara 2 trådar, och varför skulle jag behöva ha fler? om hästarna rymmer så har de antingen dåligt med mat eller dåligt med sysselsättning, och då får man skylla sig själv!

Har i regel el på nedre tråden då min rymningsbenägna shettis vandrar ut annars. För mitt varmblods skull behövs aldrig ngn el, han har gott om respekt ändå. Sen så bor ju jag väldigt avsides på landet så skulle de mot all förmodan gå ut står de på trädgården och spanar.

Jag har tre trådar, eftersom jag har en haflinger på ca 145 cm och en shettis på ungefär 90 cm i mankhöjd.

Jag har ingen el i mina staket och har mött en del konstiga reaktioner på det. Som att det skulle vara en säkerhetsrisk att inte ha det.

Mina hästar har en enorm hage med mycket att göra och har inget som helst intresse av vad som finns utanför staketet. Finns det då någon anledning att ha el på?

Ja, man vet ju aldrig när hästarna ser nåt som verkar intressant på "fel" sida...och då kan det ju vara bra att det finns lite kräm i tråden. Här gäller det också att hindra grisarna från att gå in i hagarna och då är det bara att ha elen på:cool:.

Vi har alltid strömmen på i stallet där jag står efter att min häst kom på att det inte gjorde ont att gå igenom stängslet om strömmen inte är på :p

Nej.
Längs ena sidan dock, den som vätter in mot gården och som separerar mittenhagen där stallhästarna går mot våran lösdriftshage, den har sen i förrgår haft en i övre tråden. Men det är inte vanligt.

Jag anser att man ska ha så pass stora hagar och se till att hästen är så pass välmående att el inte är ett måste. Sen finns det rymmare, det har vi haft, ffa när hagkompisarna går in och en osäker liten blir ensam kvar. Men då får man jobba med problemet hos hästen så att man blir av med beteendet.

Jag vet inte om viltet undviker att passera över staketen mer om det är el i. Jag är dock tveksam.

Jag vet inte om viltet undviker att passera över staketen mer om det är el i. Jag är dock tveksam.
Om dom (älg och rådjur) ser det, hoppar dom över, oberoende av el. Om dom inte ser det, plöjer dom rätt igenom. Fast dom lär sig snabbt var det sitter. :)

LIA

I hingsthagen har jag alltid el och den är sammankoppald men till hage. däremot i dom andra hagarna har jag inte alltid elen på.

Sånt där är nåt man själv som hästägare måste få avgöra. Om det är nödvändigt eller inte.

Med min dam är det ytterst viktigt att elen alltid är på.. Anar hon att den är av så drar hon direkt. Spelar ingen roll hur stor hage jag har åt henne. Ifall hon haft hagkompisar o inte. (vilket hon inte har längre). Så åt henne är elen ett krav.

Det är tur att hon kommer då jag ropar varje gång hon rymt.. Jag har aldrig behövt jaga henne eller locka på henne. Jag ropar o hon kommer på stört:love:.

Ah.. Här är det ju motorväg för både rådjur och älg då de föder sina ungar i skogen på ena sidan hagen och har åkrar och fält på andra sidan. :smirk: Så det kanske inte är så konstigt att de drar med sig en tråd då och då. Hagen är 18-22 hektar så jag tror inte heller att lite el i linorna kan få dem att gå runt den. :cool:

Sålänge hästarna håller sig på insidan så är jag nöjd. Och det gör de, oavsätt om staketet är helt eller ej. Änsålänge... :angel:

Jag för min del inte ens förstå hur man kan komma på tanken att ha ett elstaket och inte ha strömmen på:confused:
Varför i hela fridens namn har man inte strömmen på? Eller varför sätter man då inte en annan typ av staket?
Som någon skrev innan så kommer det inte att räknas bra stängsel om hästarna rymmer och ställer till med något. När man medvetet struntat i att ha strömmen på. Spelar ingen roll hur många band, rep eller trådar man då har i staketet.

Själv har jag stora hagar, ingen under ett hektar och stöm på i de hagar det finns djur året runt. Finns inte i min värld att man inte skulle slå på strömmen. Kom inte och skyll på att det kostar för ett rätt monterat elagregat kostar inte många kronor att ha igång. Det kostar så lite att vissa elbolag till och med bjuder på den kostnaden när man får en kontakt ute i en elstople på betet.

Vi har elen på ALLTID.. Vi har hingstar och unghästar så jag vågar ej riskera något. det har funkat super.. Förstår inte varför man har el staket å elen av då kan man ju lika väl använda balband eller sätta upp ett rejält staket som i trä tex.

Senast ändrad:

Jag har alltid elen på, skulle aldrig komma på tanken att inte ha det. Har en unghäst med dålig respekt för elen. Hon fastande förra sommaren i elrepet, det resulterade i avslitna tåsträckare och 12 veckor på hästklinik. Man skulle ju kunna tro att hon borde ha lärt sig något av den erfarenheten, men hon har fortfarande ingen större respekt för eltråden. Vet inte hur många gånger jag lockat över henne. Hon blir livrädd när hon får en stöt, men hon verkar inte koppla samman eltråden med stöten, snarare med mig. Så i min värld finns det inga stängsel utan el, även om det som sagt inte är någon garanti att ha el i. Olyckor kan hända ändå.

KL
Brukar ha el på, var utan ett par månader eftersom elsladden ner till hagen (400m) blivit avklippt av en traktor, men nu förra veckan började hästarna leta sig ut. Visserligen stod de bara precis utanför och betade, men det är ju onödigt att chansa om man vet att de går ut:P Så nu har fixat så att elen funkar igen.

Jag har eltråd och el, men elen är inte alltid på, eftersom mina hästar är "snälla". Sätter dock på strömmen om jag märker att de börjar tappa respekten.

Ström kan dock vara viktigt att ha på för att vilt inte ska riva ner stängslet. Så det handlar inte bara om att hålla hästarna inne.

Våra respekterar vanligen också rep på marken. Nåja, sånär som den yngsta. Men dom drar ingenstans även om dom går ut.

Bästa lösningen för dig är kanske att märka ut trådarna extra tydligt, så dom vet hur högt dom behöver hoppa? :)

LIA

Vi har alltid el på när hästarna är i hagen, om det inte är så att man snart ska ta in nån häst och håller på och fixar i stallet eller något... vi har också stor hage, kuperad och med mkt att göra i men min häst är ändå nyfiken på vad som försigår utanför staketet ;)

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
521
Senast: sweep
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama