Vadå sätter på elen om man märker att de börjar gå ut, då är det/kan det ju redan vara försent!!
Om våra hästar går ut, oavsett anledning, finns dom i trädgården eller hos grannen. Grannen bekymrar sig inte.
Risken för att de trasslar in sig i tråden är ju MKT större om man inte har el för det är ju då de går intill staketet...
Inte alls, dom rör sig på samma avstånd oavsett. Däremot kan unghästen börja peta på tråden med nosen och då sätter vi på aggregatet under några dagar.
Har man ett korrekt monterat staket med ordentliga/täta skarvar, lagom avstånd mellan trådar och stolpar och ELEN på så är ett elstaket det mest effektiva och ekonomiska staketet.
Hur menar ni med att era hästar är "snälla" så de rymmer inte om de kommer ut, är de ute har de väl redan rymmt???
A Dom rymmer inte, dom stannar kvar som jag skrivit.
B Hört talas om att älgar och rådjur kan riva ner stängsel?
Tycker det är otroligt oansvarigt mot sin omgivning att inte stänga in sina hästar ordentligt.Ett elstaket utan el kommer aldrig att räknas juridiskt som ordentligt vid en tvist oavsett hur många trådar det har.
Jag tror inte att någon vill vara ansvarig för söndertrampade åkrar, trädgårdar, planteringar eller i värsta fall dödsfall om någon kör på er häst och dör (inte hästen alltså).
Jisses!
Jo, el håller rådjur och hjortar och älgar och vildsvin borta från hagen. Visst kan de kanske gå in i tråden om de inte ser den, men hos mej går de RUNT eller hoppar över, går aldrig igenom och vi har verkligen massvis med olika vilda djur här.
Om det är så, så har du haft en väldig tur!!
Betr vildsvin, så går dom in och ut precis som dom behagar, såvida man inte har ett stängsel avpassat just till dom. Vilket jag betvivlar att så många hästhagar har.