Har ni el på i hagen?

Sv: Har ni el på i hagen?

Av säkerhetsskäl!

För att elstängsel är det ojämförligt enklaste, billigaste och effektivaste.

LIA

Säkerhetsskäl!!!!???? Det var det dummaste jag har hört som anledning till att inte sätt på elen.

Jo elstängsel är enklast, billigast och effektivt MED ELEN PÅ! Absolut inte om man har det utan el. Då är det det mest ineffektiva och osäkraste man kan ha.

Jag tänker inte hetsa upp mig för att du kallar mig dum (det finns dom som blir väldigt arga!), men så trist det är när man får sådana här svar.
Varför inte istället fundera ett par varv över vad som ligger bakom min (och andras) uppfattning? Alla kanske inte har samma typ av hästhållning som du har!?
Vem vet, du kunde kanske lärt något nytt?

LIA

vi har inte elen på då vi har 2 st hästar som har stoor respekt för tråden o aldrig gått ut.

Om jag har elen på eller inte beror helt och hållet på vad det är för hästar jag har i hagen.

De två damer som förtillfället går innanför mitt stängsel har mycket stor respekt för staketet.. De är 11 och 17 år gamla. Om något skulle få dessa damer att gå på staketet så går de på staketet oavsett om jag har el på eller inte... (alltså skrämda av något)

Får jag hit nya hästar, eller unga individer så sätter jag på elen... Har mycket bra elstaket med mycket bra kräm i .. så det brukar räcka med att de är på staketet en gång för att de skall hålla sig ifrån det sen.

För något år sedan fick jag hit en grupp med tre highland tjurar.. Ägaren hade dem instängda mitt i sommaren för de gick igenom staketen hela tiden. Om jag lyckades hålla dem inne i mina hagar skulle jag få dem gratis och franko.... Ingen av tjurarna gick igenom... de testade en gång var och höll sig sedan i hagen hela sommaren.

Kan ju tillägga att jag sköter mina elstaket minutiöst... Ser över dem ofta.. rejält sträckta.. rensas regelbundet från uppväxande vegetation... så det finns inget som "stjäl" ström någonstanns. Bra matning och suverän jordning..

Senast ändrad:

Jag tänker inte hetsa upp mig för att du kallar mig dum (det finns dom som blir väldigt arga!), men så trist det är när man får sådana här svar.
Varför inte istället fundera ett par varv över vad som ligger bakom min (och andras) uppfattning? Alla kanske inte har samma typ av hästhållning som du har!?
Vem vet, du kunde kanske lärt något nytt?

LIA

Jag har inte kallat dig för dum. Det var ditt svar som var det dummaste jag har hört. Med tanke på vad du har skrivit tidigare i andra trådar så tror jag inte alls att du är dum, men svaret var ovanligt korkat för att komma från dig.
Rent juridiskt finns det ingen som helst ursäkt för att inte ha el på elstaket. Varken enligt Djurskyddslag eller den lag som reglerar stängsel.

:bow::bow::bow:Håller med du!!

Vadå sätter på elen om man märker att de börjar gå ut, då är det/kan det ju redan vara försent!!

Risken för att de trasslar in sig i tråden är ju MKT större om man inte har el för det är ju då de går intill staketet...

Har man ett korrekt monterat staket med ordentliga/täta skarvar, lagom avstånd mellan trådar och stolpar och ELEN på så är ett elstaket det mest effektiva och ekonomiska staketet.

Hur menar ni med att era hästar är "snälla" så de rymmer inte:confused::confused: om de kommer ut, är de ute har de väl redan rymmt???

Tycker det är otroligt oansvarigt mot sin omgivning att inte stänga in sina hästar ordentligt.Ett elstaket utan el kommer aldrig att räknas juridiskt som ordentligt vid en tvist oavsett hur många trådar det har.

Jag tror inte att någon vill vara ansvarig för söndertrampade åkrar, trädgårdar, planteringar eller i värsta fall dödsfall om någon kör på er häst och dör (inte hästen alltså).

Jo, el håller rådjur och hjortar och älgar och vildsvin borta från hagen. Visst kan de kanske gå in i tråden om de inte ser den, men hos mej går de RUNT eller hoppar över, går aldrig igenom och vi har verkligen massvis med olika vilda djur här.

delvis kl

Detta är ett ämne som berör mig väldigt. Jag får svårt att formulera mig för det blir så känslomässigt. Men i alla fall ett elstängsel utan el är inte komplett. Det ska vara bra stolpar, isolatorer, trådar och el.

Ni som inte har ström på: Ni vet inte vilken dag någon av era hästar bestämmer sig för att gå ut och ni vet inte vad som händer därefter. Ni ska göra vad ni kan för att den dagen aldrig kommer och det gör ni inte genom att strunta i en sån enkel sak som att slå på strömmen.
Jag kan säga såhär att jag vet vilken dag det hände mig och jag vet vad som hände efter det. Det önskar jag ingen häst eller hästägare och framförallt inte någon oskyldigt inblandad människa eller för den delen dennes egendom.

Oj, det låter inte som om det är något man vill uppleva i alla fall..:crazy:

Kan inte heller förstå att man inte kör med elen på. Må vara hänt att den är av en stund om man ska fixxa något med tråden eller liknande, men inte hela tiden. Det kan hända saker och vill hästen ut kan den ta sig ut även om det är el på. Men, förhoppningsvis har den så stor respekt för tråden (vilket är meningen med elen?!) att den vänder åt ett annat håll än spränger staketet.

Här är elen alltid på.Vinterhagen är stängslad med rovdjurstaket och jag vågar helt enkelt inte ha strömmen avslagen där.Hästen går inte ut ..men andra djur kan komma in om strömmen är avslagen.och detta vill jag absolut inte.

Har även strömmen på i sommarhagen alltid.
Jag är osäker på hur försäkringen täcker om man inte stängslar ordentligt.Är det någon som vet? Borde nämligen gå under vårdslöshet.Elstaket är ju just ett ELstaket och ska fungera som ett sådant.

Det var ditt svar som var det dummaste jag har hört.
Måste man inte vara dum för att avge ett sådant svar??

Rent juridiskt finns det ingen som helst ursäkt för att inte ha el på elstaket. Varken enligt Djurskyddslag eller den lag som reglerar stängsel.
Det finns inga specifika krav på det. Det viktiga är att djuren i normala fall inte kommer ut. Om en älg river ner 50 meter stängsel så är det inte normala fall.

LIA

Har el men aldrig strömmen på.
Sätter på den när jag tycker dom börjar bli lite närgångna. Sen är det bara att stänga av igen efter ett par dagar.

Vadå sätter på elen om man märker att de börjar gå ut, då är det/kan det ju redan vara försent!!
Om våra hästar går ut, oavsett anledning, finns dom i trädgården eller hos grannen. Grannen bekymrar sig inte.

Risken för att de trasslar in sig i tråden är ju MKT större om man inte har el för det är ju då de går intill staketet...
Inte alls, dom rör sig på samma avstånd oavsett. Däremot kan unghästen börja peta på tråden med nosen och då sätter vi på aggregatet under några dagar.

Har man ett korrekt monterat staket med ordentliga/täta skarvar, lagom avstånd mellan trådar och stolpar och ELEN på så är ett elstaket det mest effektiva och ekonomiska staketet.

Hur menar ni med att era hästar är "snälla" så de rymmer inte om de kommer ut, är de ute har de väl redan rymmt???
A Dom rymmer inte, dom stannar kvar som jag skrivit.
B Hört talas om att älgar och rådjur kan riva ner stängsel?

Tycker det är otroligt oansvarigt mot sin omgivning att inte stänga in sina hästar ordentligt.Ett elstaket utan el kommer aldrig att räknas juridiskt som ordentligt vid en tvist oavsett hur många trådar det har.

Jag tror inte att någon vill vara ansvarig för söndertrampade åkrar, trädgårdar, planteringar eller i värsta fall dödsfall om någon kör på er häst och dör (inte hästen alltså).
Jisses! :eek:

Jo, el håller rådjur och hjortar och älgar och vildsvin borta från hagen. Visst kan de kanske gå in i tråden om de inte ser den, men hos mej går de RUNT eller hoppar över, går aldrig igenom och vi har verkligen massvis med olika vilda djur här.
Om det är så, så har du haft en väldig tur!!
Betr vildsvin, så går dom in och ut precis som dom behagar, såvida man inte har ett stängsel avpassat just till dom. Vilket jag betvivlar att så många hästhagar har.
Du gör det vanliga felet, nämligen att tro att alla är/har det som du. Jag har kommenterat lite av det du skrev. Nu är det sovdags.

LIA

Citat:
Om våra hästar går ut, oavsett anledning, finns dom i trädgården eller hos grannen. Grannen bekymrar sig inte.
Mkt snäll granne du har....

Inte alls, dom rör sig på samma avstånd oavsett. Däremot kan unghästen börja peta på tråden med nosen och då sätter vi på aggregatet under några dagar.
Bor du i hagen eller, så att du ser när någon sätter nosen på och springer in och sätter på elen då eller??

Hur menar ni med att era hästar är "snälla" så de rymmer inte om de kommer ut, är de ute har de väl redan rymmt???
A Dom rymmer inte, dom stannar kvar som jag skrivit.
B Hört talas om att älgar och rådjur kan riva ner stängsel?

Ja rådjur och älgar har rivit mina stakett också vid 5 tillfällen, alla gånger var det en hage som inte användes och därför inte hade el på.... Vinterhagen går de oftast runt. Vildsvinen har aldrig rivit några staket och vi har ca 30 st runt knuten...

Jisses!
Vadå jisses?? Tror du att det är omöjlig eller??? Att någon kör på en lös häst?

Om det är så, så har du haft en väldig tur!!
Betr vildsvin, så går dom in och ut precis som dom behagar, såvida man inte har ett stängsel avpassat just till dom. Vilket jag betvivlar att så många hästhagar har.

Du gör det vanliga felet, nämligen att tro att alla är/har det som du. Jag har kommenterat lite av det du skrev. Nu är det sovdags.
Det var ta mej :devil: det dummaste jag har hört. Vadå alla är som jag?? Det hoppas jag verkligen inte att ALLA är. Jag gör det vanliga felen att... fy *** vilket **** snack. Undrar vem som gör "fel" och inte kan förstå andra och hur de har det och varför. Jag försöker ta ansvar för mina djur och även för deras handlingar oavsett varför saker händer, därför har jag tex elen på i hagen bla. I övrgt så har du absolut ingen aning om hur jag har mina hästar eller vad jag gör med dom.

Jag tycker att det är oansvarigt och korkat att inte ha El i ett ELstängsel.

Vi bor precis bredvid en mycket trafikerad väg, så det känns lite säkrare att ha el på, än att ha den avslagen. :idea:

Haha.. smart! :D De har eg bara en passage så om vi märker upp linorna bara där kanske dom lyfter lite mer på benen. :p

Våra kusar hoppar inte om de inte måste och min är mkt noga med att ropa på hjälp om ngt är fel. Minns ett tillfälle när en häst från en annan hage hoppat ur sin hage (med el) och sprängt grinden till vår hage (också med el) för att han minsann ville gå med våra hästar (efter upprepade egna hagbyten i ett par dagar fick han som han ville dock). Iaf såg jag inte att grinden var trasig när jag passerade hagen men såg att min häst stod precis vid öppningen och väntade. Jag gick till stallet, mockade och fixade i 40-60 minuter och när jag kom ut stod han kvar vid grinden. Hans ögon sa "Mamma, det är något som är fel här!" och äntligen fick han hjälp med att laga grinden och vände då direkt tillbaka till sina kompisar. :D Stackars lilla, mamma lyssnar minsann aldrig.

Till alla:

Är det egentligen bara ren snålhet som gör att elen är avstängd?

De motiveringar som lagts fram för att ha elen avstängd känns inte helt vattentäta...

Självklart ska man ha elen PÅ!

Det är ditt ansvar att hålla hästarna I hagen. Har du ett ELstaket ska elen vara påslagen. En häst som kommer lös kan ställa till mkt skada. Dels skada sig själv men också andras egendom och, allra värst, skada andra människor.

Ta ert ansvar (och snåla inte :mad:) - sätt på elen!

Man har ju rätt att tycka som man vill. :bow:

Själv upplever jag återigen hur vi människor är ganska lata och egoistiska i vårt tänkande.

Jag anser att om hästen vill ta sig ur hagen så är det ngt i hagen som gör att den vantrivs eller så är ytan för liten så att den i panik inte haft någon annanstans att ta vägen. I det sistnömnda fallet hade lite el knappast gjort ngn skillnad. Sen kan en häst må dåligt, påverkas av att bli lämnad ensam eller liknande, men återigen är det PROBLEMET du ska ta itu med, inte minska möjligheten för hästen att agera.

Om man tänker så och verkligen engagerar sig i sina djur, ställer högre krav på sig själv och djurets miljö, då behöver man inte bli tokig över att elen inte är på. Man skulle ju kunna bli så pass långsökt att man börjar fundera på detta med el i kombination med hästens miljö. Vi vet att människor påverkas negativt av elektrisitet och vi vet också att hästar är mycket känsligare än oss människor. Om man då kan ge hästen en miljö där den trivs, finns det då ngn anledning att dra elektrisitet runt den eller kan det kanske vara bättre att undvika det? Långsökt och utan någon vetenskaplig grund, precis som så mycket annat som vi människor hittar på mot våra hästar. ;)

Varför har vi inte stängsel runt höns och ankor? För att det inte behövs. Tja, jag anser att det inte behövs el runt våra hästar heller.

LIA är bara en person som går sin egen väg i sin hästhantering, och det kan reta upp folk (även mig ibland). :cool: Det är väldigt ok att hacka på folk med grunder som "det är så det ska vara", i hästvärlden och det tycker jag dock är ganska ogenomtänkt och respektlöst. Jag vill dock inte att ngn tar åt sig av detta påstående om denne inte själv anser att han eller hon bör göra det.

Är det egentligen bara ren snålhet som gör att elen är avstängd?
För vår del handlar det om att hagen är 18-22 hektar och inte består endast av elstängsel utan även annat stängsel, samt går igenom flera km snårig skog som skulle bryta elen ändå gång på gång. Efter som att vi ändå tycker att det är viktigt att hästarna trivs i sin hage finns ingen anledning att stängsla om och riva skog som hästar och andra djur använder som skydd mot väder, vind och fiender.

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
521
Senast: sweep
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur