Har ni el på i hagen?

Sv: Har ni el på i hagen?

Då är mitt staket värre än ditt för det ligger på 6 kv.
Det där med håret låter som en skröna eller att personen inte var riktigt frisk sedan innan.
Men jag kan kontra med en stycken död ko i grannens staket, det utan ström. Det var en förrymd kossa som inte hittades innan hon var död. Det var inte grannens utan den kom längre bort ifrån, så ingen hittade den innan det var försent. Men hon satt fast i staketet utan ström. Med tanke på din råbock så måste det ju har varit ett mycket kraftigare staket efter som kossan inte kunde dra loss något utan satt fast helt enkelt.

Men för att göra en lång historia kort. Det finns inga säkra staket. Är olyckan framme så är den.

Du måste verkligen bo mitt ute i ingenstans, långt bort från alla vägar, eftersom ingen av dina hästar kan gå så lång som till en trafikerad väg om de kommer lös.
.
Dessutom är du ALLTID hemma och har full koll på ALLTING som sker på din gård. Grattis!! Alla har inte den förmånen, men då kanske man inte får ha häst?? Även om saker inte har hänt på 18 år så betyder det inte att det ALDRIG kan hända.

Du antyder i ditt inlägg att jag inte känner mina hästar och att jag inte kan läsa av dem heller!! Jag har överhuvudtaget inte kommenterat ditt sätt att ha häst föruttom just i elfrågan, där vi inte är överens. Bara för att du anser att du har en speciell kontakt med dina djur så betyder det väl inte att andra också kan ha det och det är inte din sak att avgöra efter några inlägg på internet.

Eftersom du är så bra på att läsa av mina inlägg så får du hemskt gärna göra en gissning på hur jag har mina hästar och vad de är av för "sort".

Jag har aldrig sagt att mina hästar skulle sticka till skogs om de skulle gå ut ur hagen (vilket de aldrig gjort).

Självklart menar jag med täta skarvar just täta skarvar. Att man inte har tråden flera hundra meter utan att man gör skarvar ca var 50 meter, speciellt om man har lite tjockare tråd. För att annars är risken stor för sträcksens rupturer om hästen fastnar, eftersom sådan tråd inte går av om man inte har skarvat den utan "skär" igenom hud och senor/muskler/ligament mm.

3 kV både räcker och blir över. Det räcker med mindre än så till hästar som lärt sig el-stängsel. Dom "mäter" inte utan ser det mer som "av eller på".

Nej, skröna tror jag inte det är. Vill minnas att någon äldre person också gått samma väg. Vad jag ville komma till var att även om elen är på, så kan man gå på stängslet och också fastna i det.
Du har antagligen också fått en och annan smäll av elen? Hur logiskt tror du man klarar att agera, om man får en sådan smäll varje sekund och är insnärjd i tråden? Brrr!

Men hon satt fast i staketet utan ström. Med tanke på din råbock så måste det ju har varit ett mycket kraftigare staket efter som kossan inte kunde dra loss något utan satt fast helt enkelt.
Möjligt, men det finns så många aspekter att ta hänsyn till. Hur djuret fastnar t ex.

Men för att göra en lång historia kort. Det finns inga säkra staket. Är olyckan framme så är den.
Amen till det!

LIA

Milda makter, du måste vara det grälsjukaste på den här sidan nyår.
Återkom när du läser inlägg utan att vrida och vränga på dom till något som inte står där.

LIA

Ja, jag blir sur av vaga, förtäckta undermeningar där man inte säger rakt ut vad man tycker.

TEX;
Nä, men utanför! Jag ser hästarna ofta och länge dagligen, jag umgås med dom och jag läser dom. Konstigt??

Och
Jag läste ditt inlägg, och det säger mig en hel del. Vi har olika syn på hästar, vi hanterar dom olika och därmed har vi hästar som beter sig olika.

Hur menar du med att våra hästar beter sig olika?
Var har jag skrivit att det är fel/konstigt att läsa av sina hästar (gör inte alla det?)?
Och VAD säger mina inlägg egentligen? (Förutom att jag är grälsjuk;))

Du måste verkligen bo mitt ute i ingenstans, långt bort från alla vägar, eftersom ingen av dina hästar kan gå så lång som till en trafikerad väg om de kommer lös.
Detta var riktat till LIA men jag vill ändå skriva min åsikt.

Vår gård ligger inte mitt ute i ingenstans men den ligger så till att en lös häst med största sannolikhet aldrig skulle välja att springa mot vägen. Gården ligger ca 5km från stora vägen som närmast. Bakom den ligger tät skog, framför den ligger hagarna och efter dem stora åkermarker och grusvägar som också är omringade av skog förutom rakt ut där man bara ser åkermark och i fjärran en väg. Bakom skogen ligger ytterliggare åkrar, gårdar med hästar och längs ena sidan ligger mälaren. För att komma ut till vägen måste hästen springa genom byn, som både är otäck och där det finns 2 gårdar med hästar, människor och mat.

Om en häst skulle ta sig ut ur hagen springer den antagligen in på gårdsplanen efter som att den där har trygga människor, mat och hästflocken.

Springer den mot all förmodan från gården så tar den skydd i skogen eller till en närliggande gård och stannar intill en hage med hästar.

Kan också tillägga att gården ligger 1,5 mil från centrum, alltså inte alls mitt ute i ingenstans. Men om en häst kommer lös finns det ingenting för den i den riktningen, tvärt om.

Och härikring bryr sig folk faktiskt om varandras djur så om en häst kommer springande hjälps man åt att fånga in den, och har inget ont mot hästägaren för det. Jag vet inte om det klassas som ovanligt snälla grannar men själv anser jag att det handlar om samarbete och normal acceptans. Man är grannar, hjälps åt och vill varandra väl. Går en häst ut hagen gör den det med eller utan el. Om den inte gör det av vantrivsel då, och då är det ett problem man bör ta itu med genast. Vantrivseln alltså, inte att staketet har för lite elektrisitet. Och jag vill påstå att få människor verkar engagera sig så väl i sina hästars trivsel och vardag att de kan ha en hage utan el, och DET tycker jag är fruktansvärt.

Detta var riktat till LIA men jag vill ändå skriva min åsikt.

Vår gård ligger inte mitt ute i ingenstans men den ligger så till att en lös häst med största sannolikhet aldrig skulle välja att springa mot vägen. Gården ligger ca 5km från stora vägen som närmast. Bakom den ligger tät skog, framför den ligger hagarna och efter dem stora åkermarker och grusvägar som också är omringade av skog förutom rakt ut där man bara ser åkermark och i fjärran en väg. Bakom skogen ligger ytterliggare åkrar, gårdar med hästar och längs ena sidan ligger mälaren. För att komma ut till vägen måste hästen springa genom byn, som både är otäck och där det finns 2 gårdar med hästar, människor och mat.

Om en häst skulle ta sig ut ur hagen springer den antagligen in på gårdsplanen efter som att den där har trygga människor, mat och hästflocken.

Springer den mot all förmodan från gården så tar den skydd i skogen eller till en närliggande gård och stannar intill en hage med hästar.

Kan också tillägga att gården ligger 1,5 mil från centrum, alltså inte alls mitt ute i ingenstans. Men om en häst kommer lös finns det ingenting för den i den riktningen, tvärt om.

Och härikring bryr sig folk faktiskt om varandras djur så om en häst kommer springande hjälps man åt att fånga in den, och har inget ont mot hästägaren för det. Jag vet inte om det klassas som ovanligt snälla grannar men själv anser jag att det handlar om samarbete och normal acceptans. Man är grannar, hjälps åt och vill varandra väl. Går en häst ut hagen gör den det med eller utan el. Om den inte gör det av vantrivsel då, och då är det ett problem man bör ta itu med genast. Vantrivseln alltså, inte att staketet har för lite elektrisitet. Och jag vill påstå att få människor verkar engagera sig så väl i sina hästars trivsel och vardag att de kan ha en hage utan el, och DET tycker jag är fruktansvärt.

Mina hästar går INTE ut ur hagen!
Mina grannar skulle också hjälpa mej att fånga dem om de rymmde och ja vi bryr oss också om varandras djur!
Så ända anledningen till att en flock hästar går ur en hage är alltså vantrivsel?
Jag har haft ett flertal hästar innan (inte där jag har dem nu) som gick ut ur hagen utan el men inte med el så någon effekt måste det ju ha??
Så för att jag har el så är det synd om mina hästar??

Mina hästar går INTE ut ur hagen!
Okej, va bra! :)

Mina grannar skulle också hjälpa mej att fånga dem om de rymmde och ja vi bryr oss också om varandras djur!
Mao. handlar det om vanlig hederlig välvilja. Vi har alltså inte bättre grannar än ngn annan. :bow:

Så ända anledningen till att en flock hästar går ur en hage är alltså vantrivsel?
Någon anledning måste det ju finnas för en häst att gå igenom ett stängsel - hagen kanske för för liten, har för lite skydd, dålig flock, dåligt med mat eller kanske dålig hantering av människor. Vi hade en unghäst som gärna gick ur hagen när man hämtade in en häst - hon ville också med! Det finns många eventuella orsaker men inte många som får en häst att gå igenom vassa trådar för att sen soringa till skogs. Men fortfarande så är det ORSAKEN som ska åtgärdas. Se till att hästen inte har ngn anledning att vilja gå ur hagen.

Jag har haft ett flertal hästar innan (inte där jag har dem nu) som gick ut ur hagen utan el men inte med el så någon effekt måste det ju ha??
Jag anser att om man måste ha el för att hålla, så fridfulla och anpassningsbara djur som hästar, från att gå igenom stängsel. Då är det ngt man ska ta mycket mycket personligt och på riktigt allvar. För då är det ngt som inte är tillräckligt i hästens vardag.

Så för att jag har el så är det synd om mina hästar??
Det vill jag inte påstå. Men om det krävs el för att hålla dem innanför grindarna är svaret - JA, troligen är det det enl. mig. Hästar ska trivas med sin vardag. De spenderar många år i livet och ska ha en tillvaro som de vill stanna kvar i. Det är mitt ansvar som hästägare att se till att det är så.

Ingen har sagt någonting om att det är plågsamt att ha el i staketen. Däremot påstår du att det är fel att inte ha det. Och det är det vi disskuterar. Hur dina hästar mår kan ju vi omöjligt veta som aldrig sett dina hästar.

Självklart menar jag med täta skarvar just täta skarvar. Att man inte har tråden flera hundra meter utan att man gör skarvar ca var 50 meter, speciellt om man har lite tjockare tråd. För att annars är risken stor för sträcksens rupturer om hästen fastnar, eftersom sådan tråd inte går av om man inte har skarvat den utan "skär" igenom hud och senor/muskler/ligament mm.

Fast när du skarvar en eltråd så är inte tråden lika effektiv längre. När du dessutom har väldigt många skarvar så kanske du skulle klara dig utan el alls? För jag antar att du menar just "skarv", inte att du har stolpar med isolatorer på ett visst avstånd?

Jag har själv el i hagen, mest pga en liten minishettis som jag vill ha inne i hagen och inte utanför. Men jag försöker undvika skarvar just för att inte tappa effekt i tråden.

Man måste använda ändamålsenliga skarv spännen, då blir el bortfallet minimalt.

Min el går runt hela hagen.

Jösses har ni rovdjur i Hjo. Det har jag missat. Lo eller varg?

Jag brukade också fuska m elen - dock hade jag en märr som behövde bli påmind då o då så jag satte i kontakten någon gång i veckan på vintern.
På sommaren var det alltid på.

Äsch trams - jag har 7 ha bete m allt en häst kan önska sig och har ändå haft flera olika individer som testat staketet.
För att få tag på just DET gröna strået, klia rumpan - hade tex en fölunge som envisades med att grensla undertråden - en riktig klantskalla som även råkade illa ut av andra orsaker pga sin upptäckarlust.

Jag har inte ström i staketet för att hålla hästarna kvar innanför utan för att hålla alla Hjortar utanför.. Eller de går in, men de river inte ner staketet med hornen om det är ström på.

Jag anser att om man måste ha el för att hålla, så fridfulla och anpassningsbara djur som hästar, från att gå igenom stängsel. Då är det ngt man ska ta mycket mycket personligt och på riktigt allvar. För då är det ngt som inte är tillräckligt i hästens vardag.

Hästar ska trivas med sin vardag. De spenderar många år i livet och ska ha en tillvaro som de vill stanna kvar i. Det är mitt ansvar som hästägare att se till att det är så.
.

Jag måste nog hålla med lite här. Jag har hästar som är lösa ibland av olika skäl. Ibland med flit ibland inte. Vi bor rätt nära en väg men det finns inte mycket där som lockar, går de så brukar de stanna 150 meter från huset/hagen vid åkerkanten.
Senaste dagarna har jag låtit ena vara lösa en stund mellan avsadling och hage då det är lite gräs på den plätten. När det är dags att gå till hagen gör han det. men idag när båda var lösa busade de till det och travade iväg. De tog ett varv runt huset och sen tillbaka medan jag och Å sprang efter. Väl tillbaka på ruta ett så fick vi fånga dem och de gick in i hagen. De är mao inte intresserade av att fly stället eftersom de inte ens lämnade tomten, jag tror att de trivs rätt bra.
Vi har ingen el, men det har jag redan sagt en gång.

Jag har inte ström i staketet för att hålla hästarna kvar innanför utan för att hålla alla Hjortar utanför.. Eller de går in, men de river inte ner staketet med hornen om det är ström på.

Ja ibland om vildsvinen är i närheten drar jag på elen för att hålla dem borta:)

Om våra hästar går ut är det för att gräset är grönare på andra sidan..och är de väl där kan de ta en gallop med. Men de sticker inte långt, busar bara av sig lite och kommer fram till en efteråt.
Nu är det ont om mat i hagen, den är upptrampad och nerbetad efter vintern, och även om det alltid finns några strån (och halm av god kvalitet) förstår jag att de hellre går utanför. Så nu är strömmen på, efter att ha varit av några månader.

Men att ha elen på är ju en säkerhets grej, det skadar inte. specielt inte om man använder ett elband som går av vid tryck (om de blir skrämda och springer, eller fastnar).

Det enda helt säkra stängslet är nog en 3 meter hög, slät stenmur, med madrasserade väggar som är omöjliga för hästen att bita på och äta. :angel:

Alltså, jag blir förvånad:confused:
Du släper lös hästarna ibland och låter de springer omkring lite på gården??? Fast du bor nära en stor väg?

Men om, jag säger OM de då springer ut på vägen och blir påkörda hur skulle du då känna dej om föraren blir skadad eller värre??

Exempel 1:
Jag har en bekant som hade sin häst lös i en paddock med ordentligt trästaket. Paddocken låg vid en 70 väg. Hästen blev mkt rädd för något (vet inte vad) och hoppar igenom staketet rakt ut på vägen och frontalkrockar en bil. Hästen avlivas direkt och föraren klarar sig fysiskt men hade ett år efter olyckan fortfarande svårt att köra bil pga av rädsla.

Detta ärende avskervs av polisen som en olycka eftersom personen i fråga hade varit på ett inhägnat område med ett rejält staket ( i det här fallet ett trästaket). MEN om staketet inte hade varit bra (elstaket utan el räknas inte som bra) hade hon varit ansvarig för olyckan.

Exempel 2:
Hade en ponny när jag var liten som blev skrämd av en älg och började skena. Ryttaren ramlar av och hästen frontalkrockar en bil på ett krön. Hästen förblöder och föraren kläms fast.

Det jag vill ha sagt med detta är att riktigt RÄDDA djur handlar instinktivt, vilket för hästen innebär flykt!!

Jag säger inte att ett elstaket i alla lägen hindrar hästen från att gå ut, långt ifrån. Men om man hamnar i tex ovan nämnda situationer (jag vet att det inte är vanligt, men det kan hända) så kan man hållas ansvarig om man har ett elstaket men utan el i!

hm, ja nu hör jag själv att det låter lite knasigt, men mellan gården och 70 vägen är hagen, mellan hagen och vägen är det en liten kanske 10-15 meter och viltstängsel. de måste rätt långt för att komma förbi viltstängslet.
runt större delen av gården är det också staket men visst finns det några ställen man kan gå ut på om man vill. men det verkar som sagt inte som att han vill det, idag fick han vara ute en sväng, efter ett tag gick han och ställde sig vid grinden till hagen och ville in till kompisen. kompisen är helt rymningsbenägen så honom har jag inte lös. Men hästar är väl individer precis som hundar, vissa funkar bra utan koppel men inte alla.

Jo, fast hunden är ett rovdjur som lever i flock och de flyr INTE först och tittar sen. Hästar är bytesdjur som lever i flock och de flyr först och tittar sedan.

Senast igår hängde jag på trekvarten på en häst när en älg hoppade ut 5 m framför oss på vägen när jag kom i trav. Han sprang då ca 30 meter, sedan stannade han och tittade...

Hade jag ramlat av hade han nog srungit ända hem, han var LIVRÄDD. Men eftersom vi känner varandra fick jag honom efter viss tvekan att fortsätta ridturen, dock inte speciellt avslappnat:D

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
521
Senast: sweep
·
Hästvård Tråkiga hagar runt om i landet. Hästarna/korna/fåren har inget skygg från sol el. regn 😢😢 Många gånger inte ett träd, inte en buske...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Blyger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama