Har någon sett något liknande?

Hjartagna

Trådstartare
Mitt islandssto har en sorts exem som jag aldrig tidigare sett och då har jag ändå träffat väldigt många exemhästar.

Hon kliar sig inte i man och svans, men blir väldigt biten under magen och vid juvret. Det kan jag dock hålla i schack med insektssalva. Det konstiga är att hon får svullnader som våra myggbett men upp till 3 cm i diameter. Hon får inga svullnader om hon går med flug- eller exemtäcke. De svullnader som hon fått innan jag fick på henne täcket har tagit flera veckor innan de försvunnit.

Sådana svullnader har jag aldrig sett tidigare, är det någon som har gjort det eller är mitt sto unikt?
 
Sv: Har någon sett något liknande?

Jag trodde min shettisåring hade nån inflamation i skapet, men det vara bara en kraftigare reaktion på insektsbetten "knott-allergi"?
Efter nån dag var svullnaden borta då jag smörjer med insektsmedel nu.

Svårt att veta vad det är, det kan ju vara reaktioner mot insektsmedel till känslig mot något hon ätit...

/L
 
Senast ändrad:
Sv: Har någon sett något liknande?

Walle (fjording) fick svullnader som liknar de du beskriver när vi hade extremt mycket "älgflugor" som bet honom i ljumskar och under magen. Det tog väl nån vecka innan de la sig helt..
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästvård Är det någon som varit med om något liknande? I onsdags upptäckte vi att vår ponny var väldigt svullen i baken, det buktade liksom ut...
Svar
11
· Visningar
2 263
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 399
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp