Har någon premium tornado täckena från Hööks?

Alexandra_W

Trådstartare
är det någon som har Hööks premium tornado täcken som är vadderade vid manken som kan delge sina erfarenheter?

Idén verkar god i teorin, men de ligger enligt mig rätt högt i pris så skulle vara bra med erfarenheter först?

Jag har dem till mina nordsvenskar... De är tillräckligt breda och passformen är super. MEN, de håller inte så länge. Både neoprenet och övrigt material går sönder lätt. Håller ute regn bra så länge de är hela.

Min medryttarhäst hade ett. Det satt inget vidare. Gled bak och ner vid manken,och gick sönder på en höst, tilläggas kan att hästen mest bara stod och glodde i hagen.
Å andra sidan fick hästen täcket för att täcken generellt satt illa runt hennes manke och bogar. Om jag var du skulle jag ta pengarna och lägga dem på typ ett billigare täcke från Horseware istället.

Hon har HW-täcken. Som tyvärr sitter sådär. Skulle vilja ha bättre passform. Bra bog/bringa, HÖG manke som även är lång. Dvs bogskav, "stryp" och gnager på manken.

Så tornado verkade himla bra i teorin. Men 600 D och det priset fick mig att tveka. Och utefter erfarenheterna låter det ju som bäst att avstå.

Min passar perfekt i rambo wug men det är ju väldigt individuellt såklart, han är en Trakehner "halvblod åt det lättare hållet" med lång manke. Medryttarhästen som hade tornadot hade stor manke och grova bogar och var oproportionerligt nättare över rygg och rumpa.

En häst i stallet har ett från weatherbeeta som är paddat runt manken, lite som tornadot. Vet inte om jag tycker att paddingen verkar göra någon skillnad vare sig till eller från men det täcket sitter i alla fall bra på plats över dagen. Dock är det ett tunt fullblod så de flesta täcken hänger liksom bara på honom utan att ta i någonstans :p

Vi hade ett tornado i stallet och jag blev förvånad över att det satt så bra som det gjorde. Ingen aning om kvalitén dock, ponnyn har flyttat.
En ponny av sportmodell.

är det någon som har Hööks premium tornado täcken som är vadderade vid manken som kan delge sina erfarenheter?

Idén verkar god i teorin, men de ligger enligt mig rätt högt i pris så skulle vara bra med erfarenheter först?

Jag är jättenöjda med täckena. Har provat flera stycken bl a HW men de blir alldeles för tajta över bogen och trycker på manken. Min häst är lugn i hagen, och rullar han sig med täcket på så är det för att tala om att han blev för varm. Jag tycker absolut du ska pröva dem. Trodd ealdrig jag skulle hitta ett täcke som satt bra på honom men idag har jag ett av varje färg (sort). Kan varmt rekommendera.

Jag är jättenöjda med täckena. Har provat flera stycken bl a HW men de blir alldeles för tajta över bogen och trycker på manken. Min häst är lugn i hagen, och rullar han sig med täcket på så är det för att tala om att han blev för varm. Jag tycker absolut du ska pröva dem. Trodd ealdrig jag skulle hitta ett täcke som satt bra på honom men idag har jag ett av varje färg (sort). Kan varmt rekommendera.

Tack för svar! Har du någon bild på dina med täckena på?

Nej, tyvärr. Du kan ju köpa på öppet köp och testa att lägga på om du är försiktig, men det säger ju inte så mycket om hållbarheten förstås.

Jag var mkt nöjd med passformen i fram. Dock var det lite kort till min häst, så jag sålde det till en stallkompis som är mycket nöjd. Sitter som en smäck på hennes häst. Hållbarheten kan jag inte uttala mig om eftersom just detta täcke inte är mycket använt ännu.

Jag har ett och är mycket nöjd, köpte det i januari i år och kommer antagligen köpa ett till nu i höst. Jag har haft det på båda mina och den ena är rätt grov (kallblodskorsning) så där är det kanske inte helt optimalt runt halsen på henne, men helt okej. Mina går på lösdrift och den ena har haft det på sig dygnet runt ett par dagar i sträck (tagit av det vid borstning och ridning såklart, men du fattar) och det suttit bra och hållit.
Kunde inte hitta en bättre bild, men här är en i alla fall (på den lite grövre hästen):
img_0147.jpg

Jag har ett och är mycket nöjd, köpte det i januari i år och kommer antagligen köpa ett till nu i höst. Jag har haft det på båda mina och den ena är rätt grov (kallblodskorsning) så där är det kanske inte helt optimalt runt halsen på henne, men helt okej. Mina går på lösdrift och den ena har haft det på sig dygnet runt ett par dagar i sträck (tagit av det vid borstning och ridning såklart, men du fattar) och det suttit bra och hållit.
Kunde inte hitta en bättre bild, men här är en i alla fall (på den lite grövre hästen):
img_0147.jpg

Tack för bild! Den visar tydligt att jag kan stryka det - det kommer strypa och skava på bogen på min dam, även om manken kanske klarar sig.

Tack för bild! Den visar tydligt att jag kan stryka det - det kommer strypa och skava på bogen på min dam, även om manken kanske klarar sig.

Min donna har ett 100g som jag köpte för två vintrar sedan. Nu är hon ledarsto så ingen vågar ju sätta tänderna i henne men täcket har inte en skråma och hon som är pipig som sjutton gillar det väldigt mycket. Inga skav någonstans (men hade dubbla täcken en sväng förra vintern och då nöps en del man bort)och då har hon ju rätt stor bål med grovt ansatt hals. Kan tillägga att hon har sina täcken 24/7 då hon numera är lösdriftare.
Däremot är impregneringen inte något vidare men jag såg att de 'nya' täckena har 5000 vattenpelare så det lär ju hålla lite bättre.

Kan tillägga att hästen säger 'nej tack' till HW.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp