Har någon något bra tips?

S

Sippus

Jag känner att jag verkligen behöver hjälp!
Det har gått jätte bra med dressyren på mitt arab sto.
Men jag har ett problem. Som är att jag inte kan sitta ner i galoppen. Jag vet inte vad jag sa göra.
Hon har ganska flygande galopp kan man säga.
Har någon något tips om hur jag kan träna på att sitta ner i galoppen. Ska nämligen ut på tävling dressyr tävling i sommar.
Alla tips är välkommna som kan hjälpa mig!!!!

Sv: Har någon något bra tips?

inte just nu men jag kan sätta in en fil kanske eller kort lite senare. Men det blir ungefär som att jag hamnar i fältsits. Och när jag slapnar av och försöker komma ner i sadeln så stundar jag bara:(

Övning ger färdighet. Bestäm dig för att sitta helt enkelt, så lär det ju inte ta så lång tid innan det klickar?

Sippus skrev:
Jag känner att jag verkligen behöver hjälp!
Det har gått jätte bra med dressyren på mitt arab sto.
Men jag har ett problem. Som är att jag inte kan sitta ner i galoppen. Jag vet inte vad jag sa göra.
Hon har ganska flygande galopp kan man säga.
Har någon något tips om hur jag kan träna på att sitta ner i galoppen. Ska nämligen ut på tävling dressyr tävling i sommar.
Alla tips är välkommna som kan hjälpa mig!!!!

Det låter som om det går för fort och du hinner inte ner i sadeln och slappna av? Kanske behöver den stärkas för att orka gå i ett lugnare tempo. Det gör du med många övergångar, klättra, m m.
Sen kan det också vara att den inte lyssnar på dej riktigt, så att du måste sitta om mer bestämt redan i fattningen och känna tt du är nere i sadeln riktigt. I fattningen ska du hålla koll på bogarna så att hästen inte kör ut bogen och tar fart innan du hinner med.

Kör mycket övergångar och träna fattningar, galoppera ett varv och ner till trav igen. Träna halter, igångsättning i skritt, trav, galopp, trav, skritt,halt osv. Gärna på stor volt så att du kan få tag på hästen lättare. Sen när det fungerar bra kan du prova halt, trav, galopp, trav, halt, skritt, galopp. Dvs direkt från halt till trav eller direkt från skritt till galopp. Om det går för fort, bryt av. Hästen måste tränas till att orka bära upp sig för att kunna lugna tempot i galopp. OCh med ett lugnare tempo kan du sitta mycket lättare och behöver inte gå upp i fältsits för att "hänga med". Lycka till!

Asså hon har inte snabb galopp jag får henne till väldigt samlad galopp. Så hon kan tillochmed galoppera samlat bakom en häst som travar i normal takt...
Så det är inga problem!

Ett av alla mina flummiga snodda tips:angel: :
Tänk dig att ridbanan är som en metallplatta och att du har superstarka magneter under skoslulorna, du liksom "dras" ner i sageln, brukar funka för mig:idea:

Sippus skrev:
Asså hon har inte snabb galopp jag får henne till väldigt samlad galopp. Så hon kan tillochmed galoppera samlat bakom en häst som travar i normal takt...
Så det är inga problem!

antagligen sitter du inte ned på rumpan utan kniper med överskänkeln= låren och knäna.

släpp stigbyglarna och öva så till att börja med så får du in känslan lättare och kan inte ta stöd i stigbygeln och resa dig upp.

tänk dig att din rumpa väger 7 ton. det är DEN som ska väga i sadeln. underskänkeln ska vara avslappnad, dvs från knäet och ner i foten ska du vara helt avspänd. du ska inte driva eller klämma alls med överskänkeln= lår och knän.

tung rumpa, tung rumpa, tung rumpa. Höj blicken och dra tillbaks bröstkorgen också så bidrar det till rumpan som då kommer ner....

Då sippus är min bästa kompis så har jag ridit hennes häst. Hästen är svår och sitta på, jag hade svårt att sitta på henne också i galoppen. Jag tyckte att det kändes som om jag fick en stöt i rumpan liksom. Nu var det iof länge sen jag red henne

hej. försök rida mcket utan stigbyglar så att du får sträcka på denen, tänk på att inte knipa åt med knäna. du kan även rida i långa läder.

Har du funderat på vf du inte kan sitta ner? Är det så att hon flyter iväg lite så att du känner att du vill stoppa henne?
Be någon ta dig på lina utan stigbyglar. Testa gärna att släppa händerna när du börjar känna dig säker, men i början kanske du behöver hålla i sadeln (se bara upp isf så att du inte hamnar i stolsits, bakvikt el "trycker ner dig" på framvalvet om du håller i sadeln). Det är viktigt att du känner att du kan sitta helt avslappnad i en lodrät sits. Det allra viktigaste är att du SLAPPNAR AV!!! Det var lite förvånande att höra om problem i galoppen, de flesta brukar väl ha problem i traven?

nä traven går jätte bra sitter som klistrad på henne:D

Rid inte bara rakt fram!

Min kompis har en häst som e likadan fast han går inte att sitta på i traven heller!

Gör olika vägar så hästen får ta i med baken och måste släppa ner dig på ryggen!
lycka till!

Var på ridläger i sommras och fick jätte bra tips oom hur jag ska kunna sita ner:)
Hon sa att det är en viss teknik att kunna sitta ner på en arab i galoppen:D
Så nu börjar det gå bättre

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Mat Jag skulle vilja göra konserver med äppelmos, men har tyvärr tidigare misslyckats med att få konserver lufttäta. Måste gummiringen till...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 074
Senast: Pegasus63
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar