Sv: Har någon AR-ryttare/häst tävlat vanlig dressyr?
Jag tror många som tränar AR har tävlat dressyr - och det finns säkert en hel del som "fortsätter tävla" även fast de kommer i kontakt med AR. Jag tror absolut inte det är oförenligt att tävla samtidigt som man tränar "AR" (vad nu det är) - och AR bakas ju in i den egna ridningen på olika sätt från ryttare till ryttare så jag tror inte man kan se på en ryttare på tävling ifall den "tränar AR" (om det inte handlar om "avarterna" med snigeltempo och överböjning
- såna kan ju vara rätt lätta att särskija). God ridning är god ridning
Har tävlat en "hel del" tidigare - så mycket som det gick på den "nivån" på ponny häruppe just då. Var väldigt få regionala tävlingar - för att kunna starta LA under kanske 5-10 helgmeeting per år, var det resor på mellan 20-45 mil enkel väg som gällde. Tävlat upp till gamla LA:4, placeringar i regonala LA, DM-tvåa två år i rad. FEI-starter anmälda flera gånger men på grund av nerverna så strök vi oss varenda gång...
Fast det var ingen vidare kvalitet på oss
. Hästen hade ingen strålande utstrålning och absolut ingen flashighet i gången, men var mycket lydig och korrekt i allt - jag var inte ryttare nog att ta fram mer "rörelse"....
Tränade för "AR"-tränare (bland andra) under de år jag tävlade.
Tävlade en sista gång efter ett uppehåll på dryga året (det var 6 år sedan nu
) - och fick då ett härligt kvitto på att AR-träningen förbättrat sånt som domarna tyckte var mindre bra innan, procenten blev bra mycket högre än tidigare och vi kände oss bra mycket säkrare i programmen.
Slutade tävla dels för att jag just då tyckte det störde mycket i träningen, kunde inte kombinera AR-träningen med att träna för tävling. Kan idag se att det mest handlade om usla tävlingsnerver - och att jag faktiskt inte tyckte det var särskilt kul med tävlandet (i dressyr i alla fall). Hästen tyckte inte heller det var kul, efter ett liv som hopponny på relativt hög nivå (utgångspunkt Norrland = mycket långa resor).
Nu är jag nöjd med att flumma på ute i skogen - skulle hursomhelst inte ha RÅD att tävla