Har någon AR-ryttare/häst tävlat vanlig dressyr?

H

Helan

Undrar om det finns någon som idag rider AR/barock med sin häst som samtidigt tävlar i vanlig dressyr?
Vad säger i så fall dommarna, de andra på tävlingsplatsen etc.
Nyfiken att höra, jag tror nämligen inte att det går att se under ett vanligt dressyprogram om hästen är AR-tränad, bara att den är ovanligt avspänd i så fall. Eller?

Sv: Har någon AR-ryttare/häst tävlat vanlig dressyr?

hej!

Tränar AR nu men har tränat o tävlat vanlig dressyr innan,men inte nu...men min häst trivs bättre med AR träningen,mer till freds med sig själva.......

Jag tror många som tränar AR har tävlat dressyr - och det finns säkert en hel del som "fortsätter tävla" även fast de kommer i kontakt med AR. Jag tror absolut inte det är oförenligt att tävla samtidigt som man tränar "AR" (vad nu det är) - och AR bakas ju in i den egna ridningen på olika sätt från ryttare till ryttare så jag tror inte man kan se på en ryttare på tävling ifall den "tränar AR" (om det inte handlar om "avarterna" med snigeltempo och överböjning :devil: - såna kan ju vara rätt lätta att särskija). God ridning är god ridning :D

Har tävlat en "hel del" tidigare - så mycket som det gick på den "nivån" på ponny häruppe just då. Var väldigt få regionala tävlingar - för att kunna starta LA under kanske 5-10 helgmeeting per år, var det resor på mellan 20-45 mil enkel väg som gällde. Tävlat upp till gamla LA:4, placeringar i regonala LA, DM-tvåa två år i rad. FEI-starter anmälda flera gånger men på grund av nerverna så strök vi oss varenda gång...
Fast det var ingen vidare kvalitet på oss :D. Hästen hade ingen strålande utstrålning och absolut ingen flashighet i gången, men var mycket lydig och korrekt i allt - jag var inte ryttare nog att ta fram mer "rörelse"....
Tränade för "AR"-tränare (bland andra) under de år jag tävlade.

Tävlade en sista gång efter ett uppehåll på dryga året (det var 6 år sedan nu :p ) - och fick då ett härligt kvitto på att AR-träningen förbättrat sånt som domarna tyckte var mindre bra innan, procenten blev bra mycket högre än tidigare och vi kände oss bra mycket säkrare i programmen.

Slutade tävla dels för att jag just då tyckte det störde mycket i träningen, kunde inte kombinera AR-träningen med att träna för tävling. Kan idag se att det mest handlade om usla tävlingsnerver - och att jag faktiskt inte tyckte det var särskilt kul med tävlandet (i dressyr i alla fall). Hästen tyckte inte heller det var kul, efter ett liv som hopponny på relativt hög nivå (utgångspunkt Norrland = mycket långa resor).

Nu är jag nöjd med att flumma på ute i skogen - skulle hursomhelst inte ha RÅD att tävla :eek:

Vet en AR-tränare som iaf har tävlat dressyr kombinerat med AR träning..vet dock inte om hon gör det längre.
Hon tävlade iaf ganska högt ...typ st george eller något sånt.

Helan skrev:
Nyfiken att höra, jag tror nämligen inte att det går att se under ett vanligt dressyprogram om hästen är AR-tränad, bara att den är ovanligt avspänd i så fall. Eller?

Menar du att det bara AR tränade hästar som är avspända!? :confused:

Däremot skulle jag tro att domarna skulle bli lite förvånade om det kom in en barockryttare med hela utstyrseln.. skulle vara kul att se reaktionerna ;)

Reaktionen hade troligen blivit en blåsning i visselpipan, samt ett meddelande om att ekipaget var uteslutet direkt.:D

Immer

Immer skrev:
Reaktionen hade troligen blivit en blåsning i visselpipan, samt ett meddelande om att ekipaget var uteslutet direkt.:D

Immer

Hihi..obstinat som jag är så blir jag nästan sugen på att anmäla mig till varenda dressyrtävling jag kan ta mig till, och sedan anlända med min islänning och mig själv i full barockutstyrsel, varenda gång! :devil: *skratt*
Skulle vara kul att se vad som händer efter ett tag... typ om ens anmälningar börjar "försvinna" eller nått ;) :p
Snälla, kan inte någon som har utstyrseln göra detta? Själv har jag inga sådana grejor... Skulle vara SÅ ballt att höra reaktionerna! :D

Det finns ju ett tävlingsreglemente - och då får du inte starta om du avviker för mycket. En del regler är bra, andra mer korkade.

Vore bättre om du startade "vanligt klädd" och utmärkte dig genom exceptionellt bra ridning!!! :)

Min häst Deltog i en programrdiningsträning då han var uttagen att tävla för klubben i allsvenskan, varpå Dressyrdommaren skriker.... DET DÄR ÄR INGEN DRESSYRHÄST

Så kan det gå...

Susan skrev:
Min häst Deltog i en programrdiningsträning då han var uttagen att tävla för klubben i allsvenskan, varpå Dressyrdommaren skriker.... DET DÄR ÄR INGEN DRESSYRHÄST

Så kan det gå...

Jag blev nästan utkastad från dressyrarenan från en tävling i Tyskland (alla rider där inne någon dag innan tävlingen börjar) av några andra ryttare med orden DET DÄR ÄR INGEN FÄLTTÄVLANSHÄST dressyren börjar inte förrän nästa vecka.

Jämfört med dom andra hästarna som ser ut som skelett så var min fet som en padda fastän han är någorlunda slimmad :D

true_blue skrev:
Det finns ju ett tävlingsreglemente - och då får du inte starta om du avviker för mycket. En del regler är bra, andra mer korkade.

Vore bättre om du startade "vanligt klädd" och utmärkte dig genom exceptionellt bra ridning!!! :)

*skratt*
jo, självklart... men nu kan vi ju inte det ännu :o :crazy: så då får man väl göra det man kan helt enkelt :p ;)

Ingen skulle kunna se att min häst var AR-tränade om jag gav mig ut och tävlade lätta klasser, det är jag ganska övertygad om!

Däremot kanske någon skulle ana det om det ingick skolor i programmet - våra skolor flyter inte riktigt så där 'tjusigt' som man kan se på tävlingsbanorna utan då jag har använt skolorna mycket som vägen till riktigt samlad trav och piaff så tror jag att de skulle bli lite väl bäriga för en dressyrdomares smak.

Förhoppningsvis hade man också sett att mina piaffer inte varit av 'hålla i och trycka på'-karaktären, men det skulle ju i så fall ändå inte skilja sig från 'vanlig' god ridning.

Där det verkligen skulle synas att jag är AR-inspirerad skulle vara på framridningsbanan där jag hade skrittat, 'skolat', böjt samt ev legat ngt längre ner på tempoväxlingsskalan än övriga ryttare.

Hade jag inte haft så kassa tävlingsnerver hade jag helt klart gett mig ut och tävlat igen!

Vad menar du med lite väl bäriga för en dressyrdomares smak :confused:

Om hästen inte är bärig i skolorna så flyter dom inte på heller, en häst som inte bär sig i skolorna blir markbunden och tappar schwungen.

Till hallonsoda men susan fummlade med knapparna ( oh :o så ovanligt :rofl: )

Domaren som dömmer upp till st Georg blev väldigt tyst när hon fick se vad brusknordisen kunde :o

men jag tappade lusten helt och så även ryttaren...

Med 'flytande skolor' menar jag skolor i relativt högt tempo där hästen springer böjd i kroppen och snarare svingar in bakbenen under kroppen än att den förkortar sin påskjut och ökar sin bärighet. Skolor som kanske ser tjusiga ut för ögat men som inte direkt är ngn styrketräning för bakbenen. Så har *jag* iaf uppfattat vissa ryttares tävlingsskolor!

Själv har jag och min häst i nuläget tvärtom en tendens att 'fastna' lite i skolorna - när jag går in i skolan bromsar min häst upp tempot, påskjutet försvinner sgs helt, hon blir hög i formen och så bärig att trampet kommer för nära. Blir för mycket helt enkelt.. Men vi jobbar på det =)

FlipTheFrog skrev:
Med 'flytande skolor' menar jag skolor i relativt högt tempo där hästen springer böjd i kroppen och snarare svingar in bakbenen under kroppen än att den förkortar sin påskjut och ökar sin bärighet. Skolor som kanske ser tjusiga ut för ögat men som inte direkt är ngn styrketräning för bakbenen. Så har *jag* iaf uppfattat vissa ryttares tävlingsskolor!

Själv har jag och min häst i nuläget tvärtom en tendens att 'fastna' lite i skolorna - när jag går in i skolan bromsar min häst upp tempot, påskjutet försvinner sgs helt, hon blir hög i formen och så bärig att trampet kommer för nära. Blir för mycket helt enkelt.. Men vi jobbar på det =)

Det låter mer som om din häst tappar bjudningen framåt :confused:
Det är skillnad på hur man tränar och visar upp hästen på tävling, på tävling skall det se tjusigt ut och för att vinna poäng skall skolorna flyta , om du såg Kyras clinique på globen så fick man se när minna red diagonalslutor i en högre och mindre samling.

Ja försvinner påskjutet så försvinner ju farten?
Men för att farten/bensvinget försvinner så behöver väl inte bjudningen ha försvunnit, den kan ju finnas kvar - fast mer uppåt så att säga?

Och ja, det är ju skillnad på tävlingsskolor och träningsskolor, det var dit jag ville komma. Vi är inte så bra på tävlingsskolorna =)

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar