Har någon AR-ryttare/häst tävlat vanlig dressyr?

Sv: Har någon AR-ryttare/häst tävlat vanlig dressyr?

Jag utgick ifrån din egen mening där du sa att du har tendensen att "fastna" i skolorna. Ungefär som många "fastnar" i piaffen dvs dom "bromsar upp" , tappar bjudningen. (bjuder bakåt)

Det upplevs inte tycker jag som om hästen "bromsar upp" när hästen har bjudningen kvar i skolorna eller piaffen.

Då var det jag som var otydlig. Med fastnar menade jag mer att hon övergör det hela - jag ber om en 'light-sluta' där jag fortfarande vill ha lite påskjut, medan hon tar saken i egena händer och samlar sig mer än vad jag hade tänkt mig. Men, detta är som sagt något vi jobbar på (när hästen var frisk då *suckar*)

wert skrev:
Jag utgick ifrån din egen mening där du sa att du har tendensen att "fastna" i skolorna. Ungefär som många "fastnar" i piaffen dvs dom "bromsar upp" , tappar bjudningen. (bjuder bakåt)

Det upplevs inte tycker jag som om hästen "bromsar upp" när hästen har bjudningen kvar i skolorna eller piaffen.

Alltså, inom AR så tänker man ju mycket på bärigheten innan man tränar skjutkraften som hästen redan har.
Jag skulle inte se det som ett misslyckande om hästen nästan trampar i en skola för då har hästen fattat poängen - jobba med bärmusklerna!

Men vill man sedan visa upp det på tävling skulle det bli till att lära om hela momentet med skolorna till något lite mer flashigt kombinerat med skjutkraft (det som du kallar framåtbjudning) tror vi har lite olika åsikter om vad framåtbjudning är för en häst som bjuder framåt är i mina ögon en häst som är arbetsvillig. Om hästen jobbar så mycket med sina bakben att det nästan blir tramp i en skola - kan man kalla den annat än arbetsvillig då? Om den stannar upp och vägrar anstränga sej har den ingen bjudning.
FRAMÅTbjudning behöver inte vara att hästen tänker just FRAMÅT?

Min förra häst hade enorm framåtbjudning och visst, den knatade gärna på i övertempo. Men om man omvandlade bjudningen uppåt så vinklade den under sej istället. Tills den blev för trött, för det ÄR jobbigare att vinkla under sej än att gå i fräsch tempo framåt.

Tillägg:
Om hästen tänker för mycket FRAMÅT i en samlande rörelse t ex piaff, finns risken att den blir framtung. Särskilt om man måste sitta och hålla i hästen för att den vill fram.
Att tänka bakåt är inte bra men det blir ju en komminikationsgrej, egentligen samma som att man tar i tyglarna, då riskerar den också att bli framtung.

Men tänker den UPPÅT och har bjudning och man som ryttare har bra komminukation, då har man störst chans till att hästen inte blir framtung gissar jag. Alltså en fråga om att omvandla bjudningen från framåt till uppåt.

Susan skrev:
Min häst Deltog i en programrdiningsträning då han var uttagen att tävla för klubben i allsvenskan, varpå Dressyrdommaren skriker.... DET DÄR ÄR INGEN DRESSYRHÄST

Så kan det gå...
Vilken ....stövel till domare:mad: :mad:

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar