Har min häst någon chans tro?

jenny82

Trådstartare
Fick för ett par dagar sedan reda på via röntgen att min häst har stora pålagringar på vänster bakknä och lösa benbitar. Enligt veterinären på mantorps ATG klinik så finns inget att göra åt det, bara att avliva enligt henne, hon sa det dock inte rakt ut, utan jag var tvungen att fråga henne om det. Jag fick liksom ingen information alls, fick titta på röngenbilderna o jämföra lite, det var det enda. Sen var det bara att åka hem.
Fick höra av en tjej i stallet att om hon hade lyssnat på dom inne på mantorp så skulle hennes häst inte vara i livet idag. Dom kom inte fram till var det var för fel på hennes haltande häst så det var bara att avliva sa dom. Men hon gav sig inte utan begärde att få åka till skara istället. I skara sa dom att det var en stukning hennes häst hade som skulle läka efter ett par månaders vila, och nu rider hon sin häst igen utan problem. Så hur duktiga är våra veterinärer egentligen? Är dom olika duktiga på olika ställen eller? Jag vågar absolut inte ta bort min häst förens jag har hört från flera veterinärer att det är omöjligt att åtgärda.
Har ni varit med om samma sak? Att en veterinär säger en sak och en annan veterinär säger raka motsatsen lr nåt liknande?
Vad tror ni alla bukar om pålagringar? Finns det nåt att göra åt det?
Kan bara säga så här..Min häst har stor livsglädje och verkar inte alls lida, han har en enorm vilja. Snälla, jag vill rädda min älskling, han är ju trots allt bara 4.5 år gammal...:cry:

Sv: Har min häst någon chans tro?

jag tycker gott och väl att du kan höra med flera veterinärer. När det gäller pålagringar så går det väl inte att göra nåt åt det. dom finns ju alltid kvar, men sen beror det lite på hur mycket pålagringar dom har och även vad du har tänkt ha hästen till. det finns många hästar med pålagringar som fortfarande rids utan några större problem. men kolla gärna med fler veterinärer.

Tack. Precis sånt jag vill höra:bow:
Böjprov har ju gjorts oxå kanske jag ska tillägga. Han reagerade starkt på alla benen konstigt nog:/
Men på röngenbilderna var alla benen OK utan det vänstra bakknät med pålagringarna. Men tänk om han reagerade på böjprovet pga dom lösa benbitarna istället:confused:
Jag ska absolut ringa mantorp nästa vecka o be dom skicka röntgenbilderna till skara så att dom får avgöra om det är värt att komma dit. Jag har ju trots allt en hel dagstur dit.

Jag skulle absolut inte ge upp hoppet ännu.
Klart man inte ska strunta helt i dessa veterinärers anrådan men kolla med fler veterinärer om det finns andra som har andra synpunkter i det här fallet.

Våran ATG-klinik har fått mycket negativ kritik i flera fall, våran ET gillar inte alls dessa kliniker överlag utan rekommenderar Mälarkliniken.
Två stycken från vårat stall har tidigare varit i väg dit och tycker att det har varit väl värt det. Trots det så är det nästan dryga 25 mil dit enkelresa (!) . Och ca 5 mil till närmsta ATG klinik.

Lycka till.. !

Du kan ju alltid skicka iväg plåtarna för en second opinon. Jag har varit med om att saker har upptäckts när en annan veterinär har kikat på samma plåtar.

Mantorp har väl tyvärr inte sådär jättegott rykte just vad gäller röntgenfynd i mina kretser...

Du kan ju alltid skicka iväg plåtarna för en second opinon. Jag har varit med om att saker har upptäckts när en annan veterinär har kikat på samma plåtar.

Mantorp har väl tyvärr inte sådär jättegott rykte just vad gäller röntgenfynd i mina kretser...

Vart skickar man plåtarna isf?
Är det till tex en annan klinik som skara kanske?
Men jag ber väl bara dom i mantorp att skicka dom vidare för det är ju dom som har plåtarna.

Hej!

Min tjej har pålagringar båda bak, men är fullt ridbar och påverkas inte alls av dom.
Min syrrans gamla sköthäst blev dock avlivad pga pålagringar, men dom satt väldigt illa och växte massor och han var ingen ungdom.

Tycker gott du kan ta en second opinion, varsomhelst egentligen. Mantorp hade inte bra rykte för en massa år sen, vet inte hur det är nu dock.

/ Lavinia, som åker til Täby ATG om det är något med pålle, jag har myclet dåliga erfarenheter av Mälarkliniken..

Ok. Men skara ska väl vara bra har jag hört?
Men det går ju skicka dom till fler kliniker iofs.
Men var sitter pålagringarna på din häst?
Och vart satt dom på din syrras sköthäst?
Men hur vet man att pålagringarna kommer att växa mer egentligen?

Hur kommer det sig att du har dåliga erfarenheter av m-kliniken? Jag är bara nyfiken eftersom jag hittills nästan bara hört positivt om denna klinik .

Men givetvis så är det ju alltid så att det är ett par stycken som inte gillar någon vet klinik någonstanns av någon anledning. Man fastnar ju mer eller mindre för olika veterinärer osv. också..

Tycker me du ska höra med flera olika veterinärer..

Har inte råkat ut för nåt sånt här
men därimot har min tränares häst Dött Pga av fel medicinering :(
Och hon frågade ändå flera gånger om det va okej
att ge honom det eftersom man inte skulle ge det till hästar med Njurproblem (Som han hade)..
så 2 veckor efter det så avled
han.. Var någon ATG klinik i norrland tror jag :( Dåligt av veterinärerna att inte lyssna på "Patienterna" :mad:

Fler veterinärers åsikter är ju alltid bra! Dom veterinärerna jag vänder mig till i Skåne har jag hört lika mycket positivt som negativt om, det är svårt att behandla djur, dom kan ju inte berätta var dom har ont!!
Bry dig inte om vad folk säger om veterinärerna där du var, det viktiga är att du har förtroende för dom du vänder dig till, och när det handlar om att avliva en 4,5 år gammal häst eller inte så hade jag vänt mig till fler veterinärer, oavsett mitt förtroende för den första veterinären!!

Min häst har pålagringar i vänster framknä och har haft det i flera år. Alla veterinärer dömde ut honom utan att ens kontrollera vad som kunde vara fel (både jag och min tränare sa höger bak). Med nöd och näppe fick jag EN veterinär (av minst fem) att röntga hasen hb och vad hittar vi där om inte spattförändringar... :smirk: Tog ut en kille med värmekamera som behandlade möjliga inflammationer och min häst blev som ny. Rids idag som aktiv pensionär i skogen utan några större problem (han är ändå 21 år och gammal ridskolehäst). Behöver jag säga att min tilltro till veterinärer vad gäller krångliga hältor inte är så stor?

Röntgen är alltid bra och lösa benbitar kan ju vara ett grundproblem (som brukar gå att operera?) men det kan vara bra att försöka lösa problemen på andra sätt själv också. Värmekamera är guld värt, en bra ET likaså. Är utrustningen tillpassad efter hästen ordentligt så att den inte avlastar fel? Hovslagaren utbildad och duktig?

Hoppas att det går bra!

Mvh Linda

Min häst har pålagringar i vänster framknä och har haft det i flera år. Alla veterinärer dömde ut honom utan att ens kontrollera vad som kunde vara fel (både jag och min tränare sa höger bak). Med nöd och näppe fick jag EN veterinär (av minst fem) att röntga hasen hb och vad hittar vi där om inte spattförändringar... :smirk: Tog ut en kille med värmekamera som behandlade möjliga inflammationer och min häst blev som ny. Rids idag som aktiv pensionär i skogen utan några större problem (han är ändå 21 år och gammal ridskolehäst). Behöver jag säga att min tilltro till veterinärer vad gäller krångliga hältor inte är så stor?

Röntgen är alltid bra och lösa benbitar kan ju vara ett grundproblem (som brukar gå att operera?) men det kan vara bra att försöka lösa problemen på andra sätt själv också. Värmekamera är guld värt, en bra ET likaså. Är utrustningen tillpassad efter hästen ordentligt så att den inte avlastar fel? Hovslagaren utbildad och duktig?

Hoppas att det går bra!

Mvh Linda

Tack så mycket. Jag hoppas oxå att detta kommer att lösa sig.

Jag har inget förtroende för den vetrinär som sade att han var tvungen att avlivas. Dels för att hon var så "kall" och jag fick liksom ingen information av henne. Sen var det samma veterinär som hade sagt till tjejen i mitt stall att hennes häst var oxå bara att ta bort för dom hittade inte orsaken till hältan på henne, men skara kontstaterade att det var ju bara en enkel stukning:angel: Så ja vad ska man säga....

Det där med utrustningen vet jag inte exakt hur den har legat, men jag har ju fått byta sadel ett antal ggr på honom på bara några månader.
Hovslagaren är utbildad och väldigt duktig. En av dom mest eftertraktade i min trakt.:)

Skulle vilja ha lite tips på vilka kliniker här i sverige som är BRA, som ni har goda erferenheter av, som jag då kan skicka plåtarna till.
Jag ska börja med skara iaf, då tjejen i stallet har kvar sin häst pga dom.

Lösa benbitar kan man ta bort genom en enkel titthålsoperation. Men inte ens det villle hon i matorp att vi skulle börja med:mad:

Jag skiter i vad detta kommer att kosta mig faktiskt, jag vill bara att min häst ska bli frisk igen, kosta vad det vill kosta.
Dock har jag inga störra förväntningar på att det kommer att bli bra, men jag kan lova att era ord hjälper mig verkligen att tro det.
Alla bara säger att, det finns fler hästar. Jo, visst det gör det ju, men det finns ingen häst som kan ersätta min häst, han har en speciell plats i mitt hjärta:love: även om han har sina dumheter för sig.:D

Kom på en sak till..
En E.T, vad kan dom om detta? Kan jag ta ut en sån? Dom kanske kan känna om min häst lider av detta oxå lr?
Nån som isf kan rekomendera en E.T i mitt område?
Ska kolla i stallet med för säkerhetsskull.

När det gäller en sån stor sak om att hästen dömts ut skulle jag definitivt be om en bedömning från en annan klinik, även om försäkringsbolaget inte skulle ersätta den resan. Vilket du naturligtvis ska kolla först. Sen finns det mycket att väga in. Mycket går att åtgärda idag, det är en fråga om pengar. Hästens värde och försäkring kontra kostnaden för behandling och rehab. Hästens eventuella avelsvärde, affektionsvärde, hur man tror att den klarar av en längre konvalescens. Om hästen gått med lösa benbitar kan det vara en orsak till att den slitit leder fel och fått pålagringar. Hur mycket pålagringarna och benbitarna stör i rörelsen beror på hur de sitter.

Hur långt man ska gå beror på en massa saker och ibland tycker jag man håller på för länge och behandlar och orsakar hästen och sig själv lidande av andra slag. Men det är ett stort beslut och man ska ge sig själv tid. Och inte heller glömma att man själv som ägare kanske hade andra planer med hästen än att promenadrida de kommande 15 åren som hästen kanske kan leva. Vi ska tänka på djurens bästa men jag tycker faktiskt att man får lov att tänka på sig själv också. En sjuk häst kostar minst lika mycket i uppstallning som en frisk (oftast mer).

Du frågar om en ET kan hjälpa - orsak och verkan är ofta svårt att reda ut. Om hästen gått länge och felbelastat sig är den garanterat sned. Med tanke på vad du beskriver kanske man kan misstänka att lösa benbitar är grundproblemet och att diverse annat uppkommit pga det men om det hjälper din häst att ta bort benbitarna är inte möjligt för mig att säga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 505
Senast: Sassy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar