Har lagt märke till konstig gång

lillamy73

Trådstartare
Mitt arab sto har lagt till en konstig gångstil på ena bakbenet.
Hon går och sätter det i spår med det andra bakbenet.
Alltså hon svänger in benet framför det andra bakbenet.:confused:
Hon är inte halt.

Hon har en gammal skada på det benet som hon "svänger" in.
Kan det vara så att det läkt fel (ihop med senan tro)
Man märker inget när man sitter på henne utan man ser det när man rider brevid. Och när hon går i hagen. Hon rätar ut mer i traven kan man se.

Någon som vet eller som kanske varit med om liknande?
Några tips till vad man kan göra?

Tacksam för svar
Carina
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

har sätt det du besriver på en häst en gång!!

men vet tyvärr inte vad det är, men vill gärna veta!!

hoppas någon vet!:idea:
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Ingen som har varit med om liknande?

Någon som har några tips på t ex. övningar som gör att hästen trampar bättre under sig??

Funderar på att åka till Skara och kolla upp henne..
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Med tanke på att hon varit skadad i benet tidigare skulle jag kolla upp saken.
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Tagit saken i handen och bokat tid till Skara djursjukhus för undersökning men vill visa för er hur hon går.
Filmade henne en sväng med digitalkameran igår.
Ser ut så här:

Fast jag måste nog avboka tiden för hon fick ett sticksår på framknät idag och fördel är väl att hon inte har ont någon annanstans om hon ska in för att hält undersökas för bakbenet.

MVh
Carina
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Tror inte jag har sett en häst gå så tidigare. Kan det sitta någon låsning längre upp kanske? Låter som en bra idé att kolla upp det i alla fall...synd att hon skadade sig precis innan...typiskt:(
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Jag har nog inte sett det innan, men tycker det är bra att du ska kolla upp det (bättre sent än aldrig). Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Ställ dig bakom hästen. Titta att höftknölarna ligger i linje med varandra.
Annika
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Fast höftknölarna (antar att du menar tuber coxae) blir ju, i förhållande till varandra, olika beroende på hur hästen står med benen och även beroende av hur underlaget är.
Hästen måste stå jämt med sina bakben och underlaget ska vara plant för att man ska kunna se om en tuber coxae är högre eller mer framskjuten än den andra.

Fast jag skulle nog först åka till veterinär som det redan är tänkt. Kan inte denna hitta någonting skulle jag kolla länden på hästen och se om det finns låsningar där.
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Vid låsningar då är det väl en kiropraktor eller så som kollar på henne?`Fick ju avbeställa tiden idag till Skara eftersom hon skadade sig på frambenet(sticksår). Men jag har en ny tid till nästa onsdag. Vet att det kanske inte fungerar nästa vecka

mvh
Carina
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Det finns ett uttryck för när hästar sätter ner bakhovarna på ett och samma spår: Linjegångare

Hästar som rör sig på det sättet är skapta så men bör väl kunna breddas något bak med träning.

Du tycker att din häst endast sätter in ena bakbenet men jag tycker nog att tendensen finns hos bägge benen.

För att vara säker på att det inte rör sig om en skada så skulle i alla fall jag först kontakta veterinär och sen en chiropraktor eller osteopat.

Skulle nog också prata med min hovslagare.

Tycker du att hästen visar hälta eller är ojämn i traven? Eller känns det som om han snedbelastar?
Svårt med galoppfattning?
Är han ojämnt musklad? Olika stora hovar?
Eller som någon skrev har han höftbenen assymetriskt?

Allt detta kan ju vara ett tecken på att han drar in ett ben under sig i syfte att avlasta.
Alltså en skada.
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Nja... :o Eftersom jag själv är Equieterapeut så skulle jag väl föredra en sådan... ;)

Vi har ju både massage, akupunktur, laser och kiropraktik att ta till.

Jag håller tummarna för er!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Om jag var du så skulle jag omgående kontakta en equieterapeut.
Jag har så goda erfarenheter med vad dom utför.
Har också haft hästar som helt plötsligt knasar till stegen.
Alla gånger har det berott på yttre skada, såsom att trilla illa i hagen. Knick, knack så har det blivit bra med kompletterande eftervård ev.
Kan inte han/hon se ngt så då kan du då kontakta djursjukhus.
Lycka till
Annika
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Tack så mycker för alla svar.

Zafira har inte gått så hela tiden så något måste ju ha hänt.
Kan inte minnas att det var så innan hon hade besök i hagen av någon en natt när jag hittade henne på mrogonen med ett trasigt grimskaft.

Har en tid till djursjukhuset i Skara nästa vecka om hon är bättre i sitt framben. Känner att jag vill börja där. Får se vad de säger. Håller även på att kolla runt efter en kiropraktor eller en Equieterapeut.

Funderar angående hovslagare.
Har en ny hovslagare kan skoningen medverkat till att min häst går så? Hon har inte haft skor på ett par år.

För precis i den vevan hade jag en ny hovslagare + Någon otillbehörig var inne i hagen på natten.

För jag är helt bombsäker på att hon inte alltid har gått så.

Zafira har haft två skador på det benet som hon vevar mest med på ett år. Förra sommaren en sårskada från betäckningen och en obegriplig skada från i våras på insidan på låret.

Carina
 
Senast ändrad:
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Verkar ju onekligen som om en skada eller kanske flera orsakar hennes förändrade gång.

Hoppas att veterinären hittar något.

Håller tummarna!
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

kl

Om du går in på www.svef.se så kan du hitta din närmaste ET.

Jag tycker du gör rätt som åker till veterinär först!

Som jag tidigare skrivit, jag håller tummarna för er!
 
Sv: Har lagt märke till konstig gång

Hej
Som Annika L säger så kolla höftknölarna. För att kunna göra det rätt måste hästen stå med bakbenen paralellt. Jag har sett detta fenomen flera gånger och det har alla gångerna löst sig med hjälp av kiropraktor. Jag rekommenderar att börja med det och följ noga de instruktioner som kiropraktorn lämnar om hur du skall följa upp behandlingen. Hoppas det går bra för dig.
FG
 
Hejsan Alla..

Idag bär det av till Skara.

Ska meddela när jag kommer hem.
Är jätte nervös eftersom det har gått en tid och hon går fortfarande lika konstigt....

Hör av mig sen
(en nervös)
Carina
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp