Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst
Jag tycker det var ett moget och ansvarsfullt beslut att avliva hästen! Tjejen visade ju att hon var mån om sina föräldrar, de skulle slippa ångesten att hantera och veta att hon hanterar en farlig häst. Och att sälja en sådan häst, det tycker jag är att utsätta andra för stor, kanske tom livsfara! Tänk om fler hästmänniskor kunde ta sådant ansvar!
Och att dilla om oerfaren unghäst, felhanterad häst, stackars häst osv, det får mig att undra om de som tycker det var fel att avliva hästen över huvud taget har erfarenhet av hästar?! Och är läskunniga!
Hästen sparkade ryttaren EFTER den trillat av, hade det varit en engångsföreteelse hade man ju kunnat bortse från det. Men fakta är ju att hästen mosat tjejens pappa också! Det var ju brutna revben och gud vet vad!
Så felhanterad, har ont, unghäst eller kombination av flera av de sakerna, hästen är FARLIG! Varför utsätta sig för att dö?
Och vad har att försäkringsbolag inte godkänner lynnesfel att göra med det här fallet?
Min förra häst var farlig att rida. Hantera var han bara "medelfarlig" än så länge, där var det "bara" risk att bli nedsprungen eller få någon arm avklämd.
Ridmässigt var han rejält farlig, han kunde ta sig för med i stort sett vad som helst, skena bland bilar på asfalt var en favorit han hade, en annan att bära iväg i galopp när man satt upp, en gång höll han på att vräka sig sig igenom ett staket och in i en trädgård för att han inte fick galoppera direkt efter jag suttit upp.
Jag gav bort honom till erfaret hästfolk som dessutom var veterinär, men var ofta mycket rädd för att han skulle lyckas skada någon allvarligt! De som fick hästen tog till slut bort honom då de hittade ett medfött fel på hästen som förmodligen var anledningen till att han var farlig. Det kändes jättebra att veta att hästen var borta, att han inte hann skada någon allvarligt!
Kan inte se en enda vettig anledning till att ha låtit min förra häst leva vidare och till slut lyckas skada någon! Dessutom var han knappast lycklig i sitt beteende!