Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst
Allmänt:
Nu gissar jag bara, men som det ser ut i filmklippet, hamnar ryttaren inslängd i väggen, hästen försöker fly undan det inträffade (och inte braka in i väggen).
Därmed hamnar ryttaren bakom hästen - sen slutar filmklippet.
Det är ju ganska enkelt att läsa ut att det var DÄR hästen råkade sparka ryttaren (Av ren olyckshändelse, för att den blev skrämd).
Jag vet inte om det var så, då jag inte var där, men inte vände väl hästen tillbaka och sparkade ryttaren bara för att attackera, efter att den flytt därifrån?
(För i filmsnutten är den påväg därifrån så att den skulle sparka med "vilje" tror jag inte en sekund på)
Nu ska jag inte säga att det var rätt eller fel att avliva, men så länge inte en häst är rent folkilsken, eller sjukligt nervös så ser inte JAG någon anledning till avlivning.
Alla hästar och människor passar inte ihop med varandra, och att avliva för att man själv inte klarar av hästen, eller för att man är rädd för hästen tycker jag är fel.
Jag har varit med om hästar som anfallit folk, och även en häst som med vilje KASTAT (inte som i filmen där det skett av missförstånd) av ryttaren och sparkat denne i huvudet för att skada - men både den och andra hästar har nu hamnat i bra hem och har inga av dessa beteenden kvar!
Men nu är ju avlivningen redan gjord, och jag tycker inte att någon ska ha dåligt samvete för det, även om det finns folk som tycker annorlunda!
En död häst lider inte.