Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst
Förmodligen för att hästen betett sig illa förr, och här får vi ju inte se direkt hur det går till. Har hästen sparkat tjejen så ska den tas bort. Ett helt korrekt beslut tycker jag, och mycket bra gjort.
Man ska först å främst ha klart för sig att det är en unghäst och unghästar brukar reagera lite mera "naturligt" än en äldre.
I mina ögon så verkar inte denna individ "klar för uppgiften" tyvärr heller inte ryttaren. Det saknas både balans och rytm, i mina ögon påminner HELA ritten fram till olyckan som "hela havet stormar" det vinglas både till höger och vänster och ryttaren verkar arbeta mera emot hästen än med den. Att sedan ekipaget verkar ha olika syn på vägvalet efter det sista hindret är ganska förståligt eftersom ryttaren styr in på hindret från vänster till höger och det då är väldigt naturligt för en unghäst att i landningen fortsätta till höger.
Naturligt för en unghäst är oxå att den blir skrämd när ngt plötsligt dimper ner från ryggen i framstupa sidoläge för att slutligen med en duns braka in i sargen. Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom. DETTA ÄR MKT VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG!!
Tragisk olycka va det och otrolig tur att ryttaren överlevde men skulle förmodligen aldrig ha överleft detta om inte en Narkosläkare + en brandman fanns på plats i plubliken. Tyvärr är denna olycka inte på ngt sätt unik, detta har hänt förr och kommer hända igen.
Om denna individ har "sparkat" människor tidigare så kan det finnas en förklaring till det, som jag skrev
Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom. En annan förklaring kan vara brist på hur en unghäst ska hanteras och lära sig att respektera sin ledare. Ytterligare så kan det även vara så att just denna individ av en eller annan orsak varit rent farlig och människo hatare.
Är det det sista så ska naturligtvis inte hästen behöva lida mera utan omgående avlivas, tyvärr Boj så kan jag inte hålla med dig i ditt bestämda uttalande så vida du nu inte har förstahandsuppgifter som styrker din så bestämda uppfattning.
Personligen så vill inte jag lägga över skuldfrågan på hästen.