Har jag några möjligheter?

A

Amanty

Jag rider ett sto som är 5gångare. "Lång" i kroppen. Jag är ju inte jätteerfaren av islandshästar. Har ridit "island" i ca 1 år.

Hon har tio gångarter känns det som ibland. Det finns mycket pass, grisepass, och annat oidentifierbart. Speciellt i galoppen. Då kan det bli allt möjligt. Jag galopperar henne endast ute i skogen.

Traven. Det går ganska lätt att få fram traven och det går ganska fort. Hon måste länga sig och jag låter henne trava på nästan helt lösa tyglar.

Tölten. Svårt att känna om hon går riktigt bra i tölten. Kan minska och öka tempot. Men svårt.

Skritten är helt okej, som jag känner det i alla fall. Lätt att öka och minska tempo.

På banan rider jag mycket volter, skänkelvikningar, tölt/trav/tölt/trav.

Vet inte hur vi ska gå vidare? På vilket sätt vi ska träna och lägga upp träningen?

Ska på endagskurs i juli men det är ju ett tag dit. Nu känns det verkligen som att vi sitter FAST. :(

Vill verkligen ha tips på hur vi går vidare? Träningsupplägg? Övningar?

:bow:

Sv: Har jag några möjligheter?

Eftersom du skriver att hon är lång i kroppen antar jag att det även betyder att hon har lång rygg? "Min" ena valack har det och svårigheten med det är ju att det blir svårare med samling. Hur placerar hon bakbenen? Hur arbetar hon med kroppen? Jag antar att detta inte sker på ett helt korrekt sett med tanke på de relativt många problem hon har.

Skulle jag vara du skulle jag börja med att arbeta i skritt, lära henne att använda kroppen som hon ska genom lång och låg form samt öppnor och slutor. Först när det sitter skulle jag gå vidare till övriga gångarter.

När man sedan börjar arbeta i högre tempo skulle jag välja en gångart (trav eller tölt) att börja arbeta med, och vilken jag skulle välja beror på hur hästen är osv. Rent generellt tycker jag om att börja med traven, speciellt om tölten orsakar spänningar. Där arbetar med sedan likadant, bara i korta sträckor så det aldrig hinner bli fel och missförstånd. När det sitter går man vidare till ytterligare en gångart osv.

Det är bara hur jag skulle ha arbetat, och man får räkna med att detta tar tid, men det är bättre att låta det ta tid och göra det ordentligt än att gå genvägar - det blir barafel i längden då.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar