har jag bara skyldigheter?

nightcrawler

Trådstartare
min hund bet i oktober en liten hund så svårt att den fick avlivas. den lilla hunden stod och skällde på altanen (som var utan räcke och ca 2 meter hög) min hund satt i bilen tills den lilla hade slutat skälla och var på väg in. jag tar ut min hund och börjar gå, då flyger den lilla hunden och en lite större hund ut och ger full halls. min hund sliter sig loss, hon var kopplad, och börjar hoppa mot altanen upp och ner. den lilla hunden har lättat från altanen och min hund tar henne i språnget. ägaren ser inte vad som händer då den ser på tv och är van vid att hundarna gapar å lever om. den kommer ut när den hör hunden skrika. till saken hör att min hund och den lilla var i luven på varandra sen länge. den lilla flög på min första gången dom träffades och har flugit på henne fler gånger, så vi visste att det kunde hända.

ägaren tänker nu kräva mej på skadestånd dels för att min hund fortfarande lever och inte ska avlivas och för att den har tänkt att jag ska betala en häst som den har köpt.

vad ska jag göra och vad ska jag oroa mej för? den har väl åxå ett ansvar? inte bara jag väl?

Sv: har jag bara skyldigheter?

Ja, du har bara skyldigheter men du kan försöka kräva tillbaka penarna av den som "orsakat skadan" men jag tror du är rätt körd i det här läget. Din försäkring kan gå in och täcka eventuella skadeståndskrav för tex veterinärvård.

Du ska ersätta ägaren till hunden din hund hade ihjäl, veterinärvård och rubbet som det ägare fått lägga ut.

Ägaren kan polisanmäla dig för detta också.

Under sådana omständigheter som råder är jag nästan säker på att det inte blir tal om någon avlivning av din hund iaf.

Men som jag förstod det så var det TS hund som ändå slet sig och sprang in på den andra hundens gård ?

I det läget tror jag det blir svårt att kräva sådan ersättning, men man kan ju prova kanske ?

Som de andra skriver så är du ersättningsskylldig. Den hund som orsakar skadan är alltid det, oavsett vems fel det var. Tror inte du kommer behöva avliva din hund pga det här men polisanmäler de så kan det säkert bli koppel + ev munkorgs tvång.

jag är polisanmäld och det är nerlagt. hunden ska inte avlivas. har aldrig haft nån anmälan på henne, polisen sa att det¨skulle mycket till innan dom gick in med koppeltvång och munkorg. min hund var inte inne på någon annans tomt då vi bor i samma hus. kan det det bli tal om jämnkning eller vad det heter? tycker det känns jävligt surt det här. den andra ägaren har dessutom hotat och trackaserat mej. hur gör jag med det. jag lät det vara för att inte tjafsa men bör jag anmäla det ändå?

Du ska ersätta ägaren till hunden din hund hade ihjäl, veterinärvård och rubbet som det ägare fått lägga ut.

det är redan gjort

nerlagt och inte ens koppeltvång då vi aldrig haft anmälan på oss innan

Under sådana omständigheter som råder är jag nästan säker på att det inte blir tal om någon avlivning av din hund iaf.

Vänta nu lite här... Ska DU betala hennes häst? Är det inte hundslagsmål det var frågan om liksom? Och vist, du är skyldig att ersätta skadorna din hund gjorde. Men att du ska få betala en häst som hon tänkt köpa verkar ju helt galet.

det är redan gjort

nerlagt och inte ens koppeltvång då vi aldrig haft anmälan på oss innan

Då har du gjort rätt för dig, du ska givetvis anmäla om ägaren hostar och trackasserar dig så att det finns på papper.

hon skulle köpa en häst två veckor efter att hon får reda på att min hund levde. fick reda på att hon skulle köpa häst för 20 000 och det tänkte hon kräva mej på så att hon skulle kunna köpa hästen. hade räknat med snabba pengar.

calazirya: hon är en bråkmakare så jag funderar på om hon kanske gör falska anmälningar eller annat dumt. så därför tvekar jag, vill inte att hon börjar hitta på saker för att jävlas

Senast ändrad:

ägaren tänker nu kräva mej på skadestånd dels för att min hund fortfarande lever och inte ska avlivas och för att den har tänkt att jag ska betala en häst som den har köpt.

Det kan hon ju bara glömma!

Du har gjort det du ska och det är att ersätta hunden och allt som hade med det att göra och inget mer.

Det du kan bli skyldig att betala är livvärdet på hunden om hon inte fått ut det via sin försäkring, men det lär knappast vara tal om några 20000:-

Och då ska du ha svart på vitt att hon är nekad liversättning via försäkringen. Kan hon inte uppvisa det, så ska du inte betala en krona. Hon kan ju inte både äta kakan och ha den kvar.

Alltså.. fattar jag det rätt om hon vill ha skadestånd för att din hund inte behövde avlivas? :crazy:
Låter som hon bara vill ha pengarna... Du har redan gjort rätt för dig tycker jag.

Det finns en risk att hon kan kräva dig på ersättning för förlorat avelsvärde om det rörde sig om en renrasig hund som var tänkt att använda i avel. Eller liversättning. Även det kräver att hunden var renrasig med papper.

det var en blandras som var runt 9år minst och som dessutom tappade ögonen lite då och då. så avelsvärde fanns det knappast

Du kan nog sova lugnt om nätterna.

Tjafsar hon mer, så be henne stämma dig på de ynka kronor som hunden var värd då..

Är hon otrevlig, hotfull etc. så polisanmäl henne.

ok det tänker jag göra. ska sova riktigt gott i natt :laugh:
tyckte synd om henne men när hon böjade bete sig som ett as så försvann alla medkännslor

Förutom veterinär kostnader/avlivningskostnader så ska du ersätta det som hunden är ”värd” om det inte finns en livförsäkring som har fallit ut. (ägaren kan inte få ut livförsäkringen + ersättning av dig) I så fall har hon fått ersättning för hunden.

Om inte livförsäkring fanns så får man alltså försöka räkna ut vad en 9-årig blandras kan vara värd och det är inte mycket max 2-3 tusen och det är högt räknat.
Dock är det inte ditt ”problem” att värdera det gör ditt försäkringsbolag!
Det är din hemförsäkring som träder in här.
Alla hemförsäkringar har en ansvarsdel och det du betalar är självrisken resten tar försäkringsbolaget

Du kan aldrig, inte på något vis, bli ersättnings skyldig för att din hund lever, det är inte den andra hundägaren som bestämmer om din hund ska avlivas eller ej.

Är hon otrevlig/hotfull så anmäl henne som redan har förslagits.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 358
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: cassina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 922
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur