Har inga hästar fått fång i år?

axel

Trådstartare
Hur är det på den fronten?

Har alla hästar klarat sig undan att bli sjuka i år?

I såna fall är det ju fantastiskt:banana:

Sv: Har inga hästar fått fång i år?

Jag anmäler genast min häst.

14 årigt SWB, aldrig tidigare någon tendens trots kraftig övervikt emellanåt.

Tack o lov var han endast halt i tre dagar och kan nu gå i hage med munkorg.

Här kommer ännu en anmälan. Liten d-ponny, lättfödd, första året i sverige (och våra frodiga hagar) och hos oss (vet därför inte om hon haft det innan). Fick, trots regelbunden motion på kilometerlånga backiga!! skogsvägar ett milt fång. Detta klimat med uteblivet regn och halvvarmt för att sedan komma mkt regn på några dagar blev för mkt för stackars damen och hennes mage.

min lilla kronisk fång shettis har mått super denna sommaren och våren :banana:, kalla hovar varje dag och varit pigg och glad :D.
har inte behövt göra hagen mindre i år och inte haft munkorg på henne då det lilla gräset i hennes hade är ca 5mm långt och bara hade fått chans att växa upp om hon hade munkorg XD. bättre att hon håller det kort kort. hon har också fått en fin "slimmad" figur igen :D

hon tog en tupplur i hagen idag ^_^ mys!!
33117790.jpg

Knapplån och ber om lov att få kapa tråden en liten stund för ett stickspår inom samma problemområde... Det här med kalla och varma hovar? Hur gör ni den bedömningen? Jag lever med fångest sen några år tillbaka och känner alltid på hovar å puls... Men mina hästar har OFTA både varma hovar å lite puls, ibland på em/kvällen, ibland när som helst på dagen. Ibland till och med på morronen. Ibland bara varma hovar utan puls. När är puls "fångpuls" och när är varma hovar "fång-varma hovar"...? Undrar jag...

jag känner på hovarna på mina hästar varje dag, bara för att tidigt upptäcka om nåt inte är som det ska. De kan ju vara varma vid olika tider på dygnet, om de har stått i solen, om de har rört på sig mycket osv... puls kollar jag också regelbundet men det (som i "ökad digitalpuls") brukar jag inte känna alls. Mina är barfota, jag vet inte om det är skillnad om de är skodda...? (Har bara haft den skodda hästen hemma en knapp vecka än och inte lärt in mig på hans "rutiner" ännu, men inte känt någon puls på honom heller)

Om de inte hade puls så vore de ju döda... ;) Värme och puls är inte tillförlitligt öht för att ställa någon fångdiagnos. Dels varierar det från häst till häst, men också beroende på rörelse och temperatur.

Om en häst som man vanligtvis knapt kan känna pulsen på plötsligt står med dunkande puls så bör man givetvis fundera över orsaken, men många helt friska hästar har båda varma hovar och ytliga kärl där man relativt lätt kan känna pulsen. Det är eventuella tydliga skillnader i pulsstyrka/värme man skall vara uppmärksam på.

En häst med fång kan faktisk också ha kalla hovar pga nedsatt cirkulation och normal pulsstyrka. Man måste se helheten.

Digitalpuls är inte förstärkt puls, det är helt enkelt puls i benen. Digit= de distala kroppsdelarna som fingrar eller tår, i hästens fall kota/hov.

Här är en video:
http://www.youtube.com/watch?v=whF-RdpY5TU

Senast ändrad:

Hur är det på den fronten?

Har alla hästar klarat sig undan att bli sjuka i år?

I såna fall är det ju fantastiskt:banana:

Jag förstår faktiskt inte själva meningen med denna TS mer än att detta forum verkar vara i särklass syberrymdens mest älskade forum när det gäller att ventilera fångets vara eller inte vara.

När det kors i taket är lungt på den fronten och ingen längre diagnostiserar att fel färg på täcket är ett tydligt tecken på fång så är det tydligen någon som får klar fångest och absolut måste starta en ny tråd om varför har inga hästar i år ännu fått fång??

Lugna dig till det blir lite varmare, all denna nederbörd som leder till övermättade marker, den dagen solen och varmen kommer så säger det pang och ditt behov kommer att mättas.

Och jag förstår sällan dina ironiska(?) inlägg...

För övrigt/
Här har det kommit fångfall "redan", veterinären va oroad som jag pratade med.
Har själv fått min första fånghäst och är "glad" över hur mycket det finns att läsa och begrunda på Buke:bow:

Jag förstår faktiskt inte själva meningen med denna TS mer än att detta forum verkar vara i särklass syberrymdens mest älskade forum när det gäller att ventilera fångets vara eller inte vara.

Jag tror inte att du fattar ngt av alla fångdiskussionerna här på forumet. Varför inte inse det och sluta att komma med tråkiga inlägg som inte är ett dugg givande.

kl
Jag känner inte till ngn häst som har fått fång just nu men träffar inte hur många hästägare som helst heller. Däremot så märker jag på min egen ponny att hon reagerar med att börja med en antydan till fettdepåer. Jag har fått dra ner på betestiden ganska mkt jämfört med förra året så här dags.

Ove Wattle på SLU
"Så upptäcker du fång innan det är försent.
(Upp till två hästar om dagen avlivas på grund av fång.)
Det gör fång till en av de farligaste sjukdomar som hästen kan drabbas av.
Och du som hästägare är den viktigaste faktorn om hästen ska överleva."

http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=351&Itemid=173

Inte konstigt att vi får "fångest", tur är väl att man kan ventilera det här på Bukefalos forum, man kan känna sig väldigt ensam i sin oro. Man möts av oförstånd och dumma kommentarer. Man biter ihop och tror på sig själv, ser jag en förändring så blir jag extra observant på hästen. Precis som Ove Wattle säger, "Du som hästägare är den viktigaste faktorn att upptäcka fång"

Tack axel för tråden om hur läget är. Det här var precis vad jag oroade mig för idag, när vet man att pulsen är oroväckande kraftig? Självklart kontaktar jag veterinär om hästen är dålig. Men när man lider av "fångest" är det bra att hitta dessa trådar.

coari, du kanske kan läsa andra trådar och inte bry dig om oss med "fångest"

Min lilla shettis fick fång i år trots att vi varit försiktigare än nånsin. Inne långa nätter och munkorg i mager hage ett par timmar morgon och kväll, men det hjälpte inte. Troligen har hon cushings och ir. Vi väntar på provsvar. Symtomfri nu, men har fortfarande boxvila och har just fått sista medicinen.
Känner mig jättedum som inte la ihop två och två när hon fick de första, (visserligen knappt märkbara, men ändå...)symtomen i höstas. Jag var så säker på att det berodde på nåt helt annat och behandlade därefter.

Jättebra artikel!:) Och jag är också glad att trådar om fång kommer upp nu och då.... Alltid bra - både för oss med fångest - och andra - att bli påminda. Vem som helst kan drabbas...

Verkar att som jag tyvärr kan räcka upp handen för häst som fått fång :(
Höll alla tummar som fanns här hemma för att hon skulle klara sig i år, men icke.
Man får väl glädja sig i att det blev tidigt upptäckt och att vi förhoppningsvis kan häva det värsta.

*kl*

Jag förstår inte heller varför somliga nödvändigtvis läser dessa trådar för att sedan hugga på ett riktigt tråkigt sätt.

Det var bra att du startade denna tråd Axel. Vi som upplevt fång vet hur smärtsamt och hemskt det är på alla vis.
Jag fick ta bort mitt livs kärlek för 1 år sedan pga fång.

Hur har ni andra gjort när ni börjat med reducerare? Jag ska börja med en Green Guard i dagarna och undrar om man sakta skall vänja in dem eller bara pang på och kolla att de får i sig mat och kan dricka vatten.

MonikaH

Min häst fick munkorg på sig för första gången i lördagsmorse innan han släpptes i en uppvuxen vinterhage.

Det var hinkmodellen med ett ytterst litet hål i botten.
Grabben var helt förtvivlad. Försökte springa av sig den och klia av sig den. Jag repade gräs och stoppade in i hålet men han fattade i alla fall inte. Fick ta av den och skära upp hålet så det blev ca 5 cm i diameter. När jag sedan lämnade stallet stod han vid grinden och gnäggade. Oh vad det värkte i mitt hjärta. Men sen när jag kom tillbaks på kvällen hade han fattat och gick och betade.
Hästarna går över i en annan hage på natten och får hö o halm där att äta och jag flyttar dem till "gräs"-hagen på morgnarna. Han får upplöst bakjäst sprutat i munnen och sedan sätter jag på munkorgen och det har han inga som helst problem med.

Jag har beställt den nya greenguard-modellen men inte fått den än.

Delvis KL

Jag tycker att det är av intresse att höra på detta sä'tt hur det ser ut i buskarna..

statistiken som är fattig säger inte så mkt om de som inte uppsöker klinik eller de som väljer att avliva direkt.
När jag frågade på Strömsholm för nu 6-7 år sedan så ansåg de inte att de fick in fler. ( oj vad tiden går:banana:)

Tack för länken förresten. Hade ingen aning om att Faxen hade haft fång.

Själv försöker jag att göra allt i min makt att inte få fång igen o min andra ska inte behöva få det.

Jag som anser att rejäl motion är A o 0 tycker att det är ens plikt så de kan få äta mer.

Med tanke på hur många hästar som endast promeneras numera o inte ens motionsrids eller antalet s.k sällskapshästar som folk skaffar sig så ser inte jag att det är konstigt att även hästarna får vällevnadssjukdomar.

håller med Wattle om bekymret med att inte ha samma hö hela säsongen, men men...Hittillls har det funkat här.

Ni som drabbats- kan ni skriva i vilket landskap o ev. klinik ni har uppsökt för att jämföra behandling.

Min häst finns i NV Skåne och vi besökte inte någon klinik. Min veterinär gjorde hembesök som drog framskorna och tejpade på nån form av kuddar under hovarna. Fick Metacam och boxvila i 5 dagar till återbesök där han konstaterades ohalt.

Här omkring bara regnar det ner fånghästar säger våra DV, många menar att det är mer fart i gräset i år än på länge.

Här duggar det tätt tydligen.. DV som en väninna pratat med hade 3 fall på en helg här i början på juni.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på