Har hundar kompisar?

S

Sickan

Brukar hundar ha kompisar?

Våra grannar bor ca 100 m från oss och vi har vars en liten hästgård. De skaffade en hund och den och vår träffades lite då och då när vi var ute samtidigt. Nu ca 6 mån senare kommer hon varje förmiddag gående ställer sig i glasdörren och tittar in. Då släpper jag ut vår och de leker och springer som tokiga ca 30 minuter sedan går hon hem igen. Det är precis som om hon kommer och frågar om han kommer ut och leker! Med vår andra grannes hund fungerar det inte alls så. De hälsar på varandra när de träffas men inte mer. det verkar inte alls finnas den "kemin" mellan dem.
Jag har haft två hundar tidigare men de verkade inte ha samma glädje av varandra-

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Har hundar kompisar?

Min första hund växte upp tillsammans med min bästa kompis hund och trots att de egentligen var väldigt olika mentalt blev de bästa kompisar. Bullen var den enda hund som min Raskva verkligen tyckte om och de lekte tillsammans ända tills Bullen lämnade oss 14 år gammal fast de sista åren var det förstås lite stillsammare. Bullen var också den enda hund som Raskva tillät ligga jämter henne i korgen, de andra hundarna fick inte det.
De två var verkligen Bästvänner :love:.

Självklart kan de ha kompisar. Min Loka hade en wheaten-hane som bästis när hon var ung, han var lite ostabil psykiskt, men de funkade väldigt bra ihop. Jag och matte var bästa kompisar så de träffades ju ofta och vi promenerade mycket tillsammans. Nu har vi inte haft någon kontakt på många år, men Loka blir fortfarande glad och fjäskig när vi möter en wheaten :love:

Min gamle hade en tikkompis i samma ras. De kom från samma kennel och det skiljde bara några dagar i ålder på dem. De båda var alltså tillsammans redan som mycket små, sen kom de tillbaks från sina ägare ungefär samtidigt och bodde någon vecka tillsammans på kenneln innan Oscar kom till mig och tiken till en väninna till mig. Vi träffades ofta på rastrundorna bland annat. De var verkligen kompisar. Tyvärr dog tiken av någon underlig magåkomma endast cirka 7½ år gammal. Jag kan fortfarande fråga Oscar: Var är Ninja? och han kollar runt och väntar att få se henne, han är nästan 12 år nu. Så prata om att hundar minns.

Så visst kan de ha både kompisar och ickekompisar. Ickekompisar för Oscars del är hanar av golden, tollare och alla stora med svart huvud. Däremot har han en ljus labbehane som är 11 år som kompis.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 617
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI