Har hon ont?

Sv: Har hon ont?

Se bara till att det är en RIKTIG tandläkare,inte veterinär.
Hoppas det löser sig.
Men tills dess skulle jag bara göra saker från marken med henne. Eftersom man inte kan utesluta smärta. Så får hon en liten paus oxå:)

Men om det skulle vara nått och hon behöver lugnadne eller liknande och nånting blir fel får vi inte ut det på försäkringen om vi tar ut tandläkare.

Jag har aldrig haft henne förut men blev tipsad om henne av några vänner som använder henne. Dom har också en 4 åring :)

Det jag skulle tippa på är att man råkat "göra en grej" av det som från början kanske var att hästen var trött och till slut sagt ifrån eller att den först bara tittat på något läskigt och man råkat förstärka det beteendet. Sånt är lätt hänt, inte alltid så lätt att tolka hästar rätt och reagera rätt och efter bara någon - några gånger kan det vara så befäst att det blir en ovana.
Olika ryttare/tränare har olika filosofier, men själv tänker jag att jag skulle försöka avdramatisera det hela och successivt sudda bort "grejen" det blivit vid dörren (och alla andra situationer om det är fler). Inte straffa hästen om den stegrar sig och hålla sig cool själv, fortsätta fokusera på det man ville eller t o m ändra riktning och låtsas att det var det man hade tänkt redan från början, belöna med lite eftergift och rösten om hästen följer det nya kommandot istället för att stegra sig.

Det skulle säkert inte fungera för alla ekipage men ett av de enklaste och mest effektiva sätt att programmera om hästen.
Jag tänker som så att en stegring är en ganska stor protest. Så stegringen i sig vill man lära bort utan att för den skull sluta lyssna på hästen efter signaler på att något är fel fysiskt - vilket den isf kan göra ipå lindrigare sätt också, förutsatt att man lyssnar.

Vi har provat allt när hon rest sig (straffat, gått framåt och berömma, stå still, ja allt tränaren/utbildad beridare tipsat om)
Det funkar verkligen inte att straffa henne så vi driver framåt och klappar när hon går framåt.

Jag känner mig så hemsk när jag inte förstår hennes signaler, tänk om hon har ont och jag har pressat henne framåt, straffat o ja allt :crazy:

En sak som jag själv brukar behöva tänka om på för att få resultat, det är just att hjärntvätta sig själv till att hästen inte alls gör fel. Utan bara lika lugnt och fint fortsätta be om något för att kunna belöna rätt, även om man ibland får tänka om och ändra till att ok, då vill vi ha en volt hitåt istället (något som är lätt att få att lyckas). För driver du framåt så kan det mycket väl vara så att hästen ändå tar det som en korrigering, och då har man inte lyckats med ändamålet att sudda bort reflexen. Gissningsvis behöver du vara rätt tydlig i framåtdrivningen för att hästen ska ta den och en del hästar tar nog det som en korrigering/bestraffning, särskilt när de är i det sinnestillståndet att de per automatik sätter sig på tvären.
Då vill man liksom vara övertydlig åt andra hållet istället och visa på att det är ett samarbete man pysslar med. Förmodligen får man också ha lite tålamod och vänta ut, hästen måste få lite tid att pussla för att kunna svara på den lilla signalen. Ge lätt kommando och fokusera på det du vill, inte på att hästen stegrar sig. Lätta direkt om hästen gör en ansats till det du ber om men håll kvar det lätta trycket så länge hästen gör fel, fokuset är viktigast för att man som sagt inte ska fokusera på felet utan på det man faktiskt är ute efter.
Även om man tycker att man redan har testat allt så är grejen att samma sak kan utföras på så många olika sätt. I slutändan är det smådetaljer och känsla som avgör om det kommer lyckas eller inte.

En volt är bra på så vis att en böjd häst får svårare att stegra sig. Om du dels övar en del på att få till en bra böjning från ett lugnt och okomplicerat utgångsläge och dels tänker att du vill ha böjd häst och in på ganska liten volt (inte överdrivet men så hästen behöver böja sig) varje gång du har på känn att hästen tänker stegra sig, då kan man ev. förebygga att hästen får till några stegringar öht.
Rent generellt så slarvar vi ryttare dock med böjningen, hästen är ställd i nacken men rak i kroppen. Och då får det sällan samma effekt. Då kan man tänka lite "one-rein-stop" istället och först lära in från en cool situation innan man ger sig på det i ett läge där den vill stegra.
Om man ska kunna låta bli att göra en grej av en stegring så betyder det i praktiken också att man måste låta hästen stegra sig tills den väljer rätt lösning (gå in på volten t ex). Därför är förarbete guld värt, för att hästen ska ha närmare till hands att förstå och välja DIN lösning innan det gått så långt att den slår över.
Om hästen en gång fått feedback på en stegring så att den tror att det är så den ska lösa problemet, då kommer det krävas massvis med tålamod och tvärtom fokus på att den ska få pussla sig fram till rätt igen innan man lyckats få bort det felaktiga valet. Det hästen lär sig tidigt sitter mycket starkare än det man sen försöker lära om det till! :p

En nackdel är också att du hunnit testa så mycket. Har man väl straffat för det så är det inte konstigt om dom sätter sig på tvären, då har man själv redan gjort en grej av det och skapat en konflikt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama