Har hon ont?

Remix

Trådstartare
Har ett 4 årigt ponnysto jag haft sen november.

Började för ca en 1½ månad sen att hon började resa sig vid ridning när jag bad henne stå still. Bytte sadel till en hoppsadel utifall det var det. Skulle ändå köpt en ny. Nu den senaste kan hon resa sig lite hur som helst.
Nästan varje gång vi går förbi dörren i ridhuset reser hon sig. Även om vi är själva eller med sällskap. Kräver jag nånting gör hon desamma.
Tänkte först om det var bettet. Bytte och hon blev värre men i hoppningen ligger hon på och då går det att ta tillbaka henne.
När jag gör halt gör jag ungefär såhär:
Halvhalt.
Halt.
Hon börjar backa.
Jag driver lite och gör en förhållning igen.
Då reser hon sig.

Även när hon är trött.
Jag är inte rädd eller så när hon reser sig utan det jag är rädd för är att hon går runt och gör illa sig.
Hon kan även ställa sig och stampa med framhovarna, vad kan de tyda på?

Hon är bes i november ua. Vet kommer och kollar tänderna nästa vecka.
Vi har även tittat om hon sitter fast någonstans men det gjorde hon ej.

Är det dumheter eller försöker hon säga nånting?
Börjar bli lite orolig att jag rider runt på en häst som har ont :crazy:

Sv: Har hon ont?

Ja jag skulle definitivt kollat upp hästen hos veterinär. Bättre att börja i den änden än att först kämpa sig blå och sen komma på att hästen eg. behövde vila/behandling.

Hoppas det löser sig för er!

Hon har vilat men de hjälpet inte. Glömde skriva det men vet får kolla igenom hela henne. Kanske är en trotsperiod bara?

Har vetr kollat henne eller har h*n inte det? Förstod inte riktigt vad du skrev. Som sagt, hästen kan behöva mer än vila, hon kan behöva behandling om hon har ont.

Hon är besiktad i November och vet ska komma nu i veckan och kolla tänderna, om hon har tid får hon även kolla igenom henne :)

Nu minns jag kanske inte riktigt rätt, men hennes storebror va precis likadan, reste sej i tid o otid, om det är den gamla grå som är hennes mamma, o inte Änglan. Jag hoppas att hon kommer sluta med det där. Och att det inte är nått Vetrinerskt?? ( hur det nu stavas) problem. Önskar dej all lycka till!! Det är en jätte rar ponny du har :laugh:

Hm, okej dehär skrämmer mig :D
gamla grå är mamma och bror är likadan :)

Senast ändrad:

Ha ha, det va inte meningen att skrämmas :laugh: men jag kände igen din ponny på en bild du lagt ut här på Buke. Jag tycker hon är väldigt fin och hoppas att det här löser sej!!

Jo det får vi hoppas. Hon är jättetrevlig annars. Maria har lyckats bra med henne. Känner du Maria? :)

Det är en ung ponny som du haft sen november, dvs ca 2 månader..

Hur mkt är hästen riden innan?
När har du haft en viloperiod?
Hur ofta rider du och hur länge?

Jag skulle tro att det helt enkelt blivit för mkt för hästen. Ny orutinerad(?) ryttare/ändrad ridning + ny plats + för hård igångsättning(?).
Skulle tro att det blivit för mkt för hästen. Låt hästen ta vila ett par veckor, sätt sen igång hästen med hjälp av en tränare!
Ska vet. ändå ut kan den ju kolla på hästen, men det låter troligare att det är något annat som är orsaken.

Har ett 4 årigt ponnysto jag haft sen november.

Började för ca en 1½ månad sen att hon började resa sig vid ridning när jag bad henne stå still. Bytte sadel till en hoppsadel utifall det var det. Skulle ändå köpt en ny. Nu den senaste kan hon resa sig lite hur som helst.
Nästan varje gång vi går förbi dörren i ridhuset reser hon sig. Även om vi är själva eller med sällskap. Kräver jag nånting gör hon desamma.
Tänkte först om det var bettet. Bytte och hon blev värre men i hoppningen ligger hon på och då går det att ta tillbaka henne.
När jag gör halt gör jag ungefär såhär:
Halvhalt.
Halt.
Hon börjar backa.
Jag driver lite och gör en förhållning igen.
Då reser hon sig.

Även när hon är trött.
Jag är inte rädd eller så när hon reser sig utan det jag är rädd för är att hon går runt och gör illa sig.
Hon kan även ställa sig och stampa med framhovarna, vad kan de tyda på?

Hon är bes i november ua. Vet kommer och kollar tänderna nästa vecka.
Vi har även tittat om hon sitter fast någonstans men det gjorde hon ej.

Är det dumheter eller försöker hon säga nånting?
Börjar bli lite orolig att jag rider runt på en häst som har ont :crazy:

det kan ju vara så att den trotsar dig och vill testa och se om du blir sur, så gjorde min förra ponny :angel:
jag skulle göra som du och kolla tänderna för ofta sitter det i dom!
men man ska ju alltid vara vaksam för hästen kan ha ont utan att visa de på en besiktning (stavning) man kanske måste rönka för att hitta felet

hoppas det löser sig

lättare träning kan kanske hjälpa, red min nya häst inför tävling ca 1 mån efter att jag fått hem henne (hade dock ridit henne i 1år hos förra ägaren) det blev nytt underlag och hon sprang mycket i hagen. detta ledde till att hon blev halt och fick stå i 2mån, + att hon trampade i en håla precis efter att hon blivit frisk förklarad av vet och fick stå i en månad till. har precis börjat träna henne på allvar igen men efter hältan blev hon mycket lugnare och är nu en helt annan häst. vila och lugn och ro kan hjälpa^^ det kan helt enkelt vara att hästen är stressad av den nya miljön. min polla skenade i hagen i 2-3 mån innan hon fann sig tillrätta.

Har upplevt exakt samma sak som dig!
Och felet var att skornas sömmar satt för långt in i hoven på hästen. :)

Ja hon började faktist när vi bytte hovslagare :confused:
Men bara vid dörren och när hon ska gå fram :confused:

Hon fick nya skor idag och jag ska rida imorgon/lördag och se :)

1. låt veterinär gå igenom hästen
3. Dubbelkolla utrustning, framförallt sadeln.
2. hittar ni inget fel, skaffa hjälp av tränare/låt annan (rutinerad unghästryttare) rida

Hur mkt unghästvana har du själv? Det är en otrolig skillnad att rida unghäst jmf med en äldre utbildad. Det är inte vanligt att e häst blir regelrätt trotsig, däremot är det inte svårt att framkalla oönskade beteenden pga att man som ryttare inte är tillräckligt rutinerad.
Har du möjlighet att få hjälp med henne?

1. låt veterinär gå igenom hästen
3. Dubbelkolla utrustning, framförallt sadeln.
2. hittar ni inget fel, skaffa hjälp av tränare/låt annan (rutinerad unghästryttare) rida

Hur mkt unghästvana har du själv? Det är en otrolig skillnad att rida unghäst jmf med en äldre utbildad. Det är inte vanligt att e häst blir regelrätt trotsig, däremot är det inte svårt att framkalla oönskade beteenden pga att man som ryttare inte är tillräckligt rutinerad.
Har du möjlighet att få hjälp med henne?

Vetrinären kommer den 3 och då får hon kolla hela henne!
Sadeln är utprovad av sadelutprovare och redan kollad igen.
Det har suttit 2 till på henne och hon kastade av ena.
Tränaren är lite för stor för henne tyvärr.
Bara ridit unghästar senaste åren.
Sist jag red gjorde hon ingenting och uppfödaren som känner henne bäst tror att hon bara testar, hon har inte gjort nånting hittils och hon har börjat "busa" när personalen tar in henne.

Tyvärr "testar" inte en häst på det viset, om det inte är så att man som ryttare på ett eller annat sätt hjälpt till att framkalla beteendet.
Är det någon rutinerad unghästutbildare som provat henne?

Det är inte några drastiska resningar utan hon "förvarnar" innan så jag är med.
Mao tror jag inte att hon vill få av mig.

Senast ändrad:

hm. klurigt det där. Jag skulle åka med hästen till en riktig hästtandläkare. Snarast.
Innan det blir ett invant beteende.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama