Har hästar OLIKA temp i tosingarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponnydamen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 116
Sv: Har hästar OLIKA temp i tosingarna?

Nu reder vi ut det här en gång för alla.

Grundfrågan va om hästen har olika temp i sina fyra hovar (om jag förstod frågan rätt för "tosingarna" borde väl med livlig fantasi betyda hovarna) Snaret på den frågan på en frisk häst är JA!! Hästen belastar hela tiden sina ben olika i vila och den för stunden mest belastade hoven kommer ha en ngt högre cirkulation och därmed uppvisa en ngt högre temp.Att ha samma cirkulation och värme i alla fyra hovarna samtidigt i vilostadie är helt omöjligt då det kommer påfresta hjärtat för mkt och leda till hjärtsvikt.

Att känna puls i själva hoven på en frisk häst är helt omöjligt utifrån hovväggen/sulhornet och strålhornet uppbyggnad och tjocklek. Pulsen i det nedre benet kontrolleras genom lätt palparation genom sk. digitalpuls och detta sker medialt och lateralt över kotan (strax ovanför själva kotledens ledyta) där en frisk häst i vila endast av en erfaren person kan "avläsa" svagt pulsslag.

Hästars digitalpuls blir naturligt mer förstärkt efter ett arbetspass och kan då även för en novis genom lätt palparation utifrån digitalpulsen kännas i alla fyra ben och detta främst utifrån den ökade påfrestning som hovarna genom arbete utsatts för genom ökad blodgenomströmning enbart genom ökad belastning av hovmekanismen. Denna digitalpuls i alla fyra benen kommer inom en timme efter avslutat arbete och återgående vila avta och endast det mest för stunden belastade benet kan skönja en mkt svag vilodigitalpuls.

En häst som i vila uppvisar märkbar digitalpuls är inte en frisk häst, uppvisar hästen dessutom puls i hovarna så är det under inga omständigheter en frisk häst vi talar om. Orsaken till detta kan vara en sjukdomsbild av: vrickning,sträckning av lågt ligament,perforering av sulan, stentramp,hov/strålböld, strål/bärrandsröta, kronransskada,balltramp,strålbenshälta,hovbensbrott,främmande kropp i kötthoven inkl. sömstick/sömtryck, sulömhet inkl för hårt verkad, felaktig hovvinkel bakåt/framåtbruten,eftersatt hovvård,senskada,fång,överfodring,botulism,fästingburna sjukdomar,förgiftning,vätskebrist,kolik,stress,sulläderinflamation.

Man är bra novis och lever i ren okunskapen om kunskpen förmedlas att en frisk hov kan man ta på pulsen.

haha:P Någon som har en bild på vart man känenr pulsen, jo vid kotan så mycket har jag fatta:P:p haha

Kotorna ja, men känner du puls i hoven?

Jag tror men vet inte säkert, detta svar är nu baserat på det jag har varit med om med en barfotaverkad häst.

Du tror, men jag vet. Om du inte vet säkert ska du kanske inte låta så säker som tidigare. Man känner inte puls i hoven. Om det blir ett sjukdomstillstånd i hoven, vare sig det är fång, hovböld, sömtryck, fel o hårt verkad osv, så får man en förstärkt puls vid kotan, det är också där man letar. Men det är inte alltid det blir förstärkt puls, är bäst att tllägga.

Du tror, men jag vet. Om du inte vet säkert ska du kanske inte låta så säker som tidigare. Man känner inte puls i hoven.

Du verkar vare sig veta eller vara läskunnig. Boj skrev ju att man på Strasser/SANCHP verkade hästar klart kan känna pulsen i hovarna.

Jag kan själv intyga att det är sant men i dom här fallen talar vi inte om friska hästars hovar utan hovar som uppvisar läderhudsinflamation.

Kotorna ja, men känner du puls i hoven?

Jag tror men vet inte säkert, detta svar är nu baserat på det jag har varit med om med en barfotaverkad häst. Den hästen fick kraftig puls, främst i kotan men kändes en bit ner på hovväggen. Det visade sig att den ådragit sig en sulläderinflammation, och vari riktigt dålig. Kan vara det som menas av coari.

Om du ska använda dig av citat, är det bra om man först läst igenom inlägget innan man citerar. Och förstår vad som står skrivet, när man plockar ut valda delar som man TROR är vad man uppfattat så blir det naturligtvis helfel. I ditt citat har det blivit helfel, och du svara på något som inte ens finns.

Det fösta stycket frågar jag Bellafjella, känner du puls i hoven inte i kotan eller någon annanstans i benet. Svaret var också riktat till henne.

I det andra stycket så var mitt svar riktat till det som coari hade skrivit tidigare, men jag visste inte med säkerhet om det var det som menades. Men min enligt min erfarenhet så hade en häst med just sulläderinflammation puls ner i hoven, alltså man kunde känna pulsen väldigt tydligt i hoven.

Jag förstod inte heller? :confused:

Nu får du nog förklara dig? Menar du att "ginnies" skulle ägna sig åt Strasser eller SANCHP bara för påpekandet om att den puls som alltid finns blir förstärkt vid fång?

Du verkar vare sig veta eller vara läskunnig. Boj skrev ju att man på Strasser/SANCHP verkade hästar klart kan känna pulsen i hovarna.

Jag kan själv intyga att det är sant men i dom här fallen talar vi inte om friska hästars hovar utan hovar som uppvisar läderhudsinflamation.
Jaha, då fattar jag ditt inlägg, men det var inte bara jag som förstod det så att jag ev. använde dessa metoder. Vilket är lika bra att tillägga att det gör jag inte. Angående puls i hoven, alltså genom att lägga handen på hovväggen, så kan man inte ens när hästen har ett sjukdomstillstånd i hoven känna pulsen på detta sätt. Det är som du beskrev ovan, vid kotan, inte genom någon hovvägg.Och det vet jag även om dyslexin krånglar.

. Angående puls i hoven, alltså genom att lägga handen på hovväggen, så kan man inte ens när hästen har ett sjukdomstillstånd i hoven känna pulsen på detta sätt. .

Jodå, vid kraftiga inflammatoriska tillstånd kan pulsationerna från hjärtat faktiskt kännas även ute i vävnad med små kärl. Det gäller både människor och djur. HH

Jodå, vid kraftiga inflammatoriska tillstånd kan pulsationerna från hjärtat faktiskt kännas även ute i vävnad med små kärl. Det gäller både människor och djur. HH
Jo, men människor har inte hovar. Lägg handen på en sjuk hov där hästen har förstärkt digitalpuls vid kotan. Du lär inte känna den pulsen genom hovväggen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: Ceta
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 048
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka