Har hästar OLIKA temp i tosingarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponnydamen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 116
Sv: Har hästar OLIKA temp i tosingarna?

hm okej, men hon har ingen pulls direkt, inte direkt vad jag kan känna, men jag antar det är som hos oss männiksor, ju mer vi anstränger oss deso mer puls..Men är det normalt för en häst som stått i ca 2 veckor, kanske mer.. att få lite puls när hon gått för första gången på då två veckor.. jag menar det borde ju vara ansträngade för henne..

Skulle inte tro att hon är helt pulsfri än efter fånganfallet. Det var väl ett svårt ett? Kan säkert sedan också vara så att den lilla promenaden ökade på pulsen. Du kan väl kolla igen efter ett tag och se om den gått ned.

Japp hon hade kraftig fång, okej ska se hur det utvecklar sig..nu kommer hon ju gå den lilla promenaden varje dag..så jag hoppas att det inte är något farligt:D

Drar slutsatsen utav era svar att ja, tempen kan VARA olika och att det man ska hålla koll på framförallt är just pulsen. Tack

Men nu pratades det väl ändå inte om puls i benen, utan huruvida det var ok med värme i hovarna. Känner man pulsen i hoven, då bör man nog se upp. Naturligtvis finns ju puls, men under normala omständigheter känns den ju inte utom vid sjukdomstillstånd.
Eftersom det var en person som påstod att det inte ska finnas någon puls alls, ingen, och att det är fel, så tycker jag att man kan korrigera det. Och den pulsen känns visst vid normala omständigheter men inte så tydligt som om den är förstärkt.

Hästar har alltid puls, du kan inte skriva att puls inte får uppstå och saker och ting inte står rätt till då för det är fel. Den puls de alltid har blir förstärkt.

Jag undrar om ni inte pratar om lite olika saker nu?

Ts frågade ju om värme i hovarna och då svarade BOJ att värme kanske inte var så farligt men att man inte ska känna puls där. I hovarna alltså. På en häst med akut fång t ex kan det ju dunka i själva hovarna. Var det inte så du menade BOJ?

Men vid insidan på kotorna kan man mer eller mindre alltid känna pulsslag, inget konstigt alls - det är bl a där man kan ta pulsen på hästen.

Däremot gäller det förstås att känna skillnad på normal puls och förhöjd vilket kan vara knepigt. :crazy:

På min häst känner jag alltid pulsslag vid kotorna men vid vissa tillfälle känns det lite mer. Det kan t ex vara när han precis sprungit, stått en hel dag och stampat med fötterna efter insekter etc etc.

Strasser eller SANCHP verkare????

Jag förstod inte heller? :confused:

Nu får du nog förklara dig? Menar du att "ginnies" skulle ägna sig åt Strasser eller SANCHP bara för påpekandet om att den puls som alltid finns blir förstärkt vid fång?

En frisk häst t ex häst har väl alltid en viss puls? Verkligen märkligt annars :confused:

Då är väl faktiskt både min och den andra fånghästen i stallet döda just nu! Att hitta puls är nästintill omöjligt. Tror dock att man får vara väldigt observant när man känner efter pulsen för ofta är det din egen puls du känner. Min stallkamrat kände en dag puls. När hon lade handen på samma sätt mot väggen hade även träet där puls!

På min häst känner jag alltid pulsslag vid kotorna men vid vissa tillfälle känns det lite mer. Det kan t ex vara när han precis sprungit, stått en hel dag och stampat med fötterna efter insekter etc etc.

Kotorna ja, men känner du puls i hoven?

Jag tror men vet inte säkert, detta svar är nu baserat på det jag har varit med om med en barfotaverkad häst. Den hästen fick kraftig puls, främst i kotan men kändes en bit ner på hovväggen. Det visade sig att den ådragit sig en sulläderinflammation, och vari riktigt dålig. Kan vara det som menas av coari.

Kotorna ja, men känner du puls i hoven?

Nej absolut inte! :)

Skulle jag göra det så hade jag absolut blivit orolig. :eek:

Att jag "la mig i" din och ginnies ordväxling var för att jag uppfattade det som att du pratade om puls i själva hoven men ginnies menade vid kotorna. Har märkt att sådana skillnader/missförstånd lätt får andra att tro att det absolut inte får kännas någon puls vid kotorna.

Jag håller alltså helt med om att puls i hovarna är alarmerande. :)

Man kanske ska läsa lite mer ingående då,;) och visst är det så att många diskussioner uppstår just därför att en inte läser ordentligt utan får det till något helt annat.:idea:

Då är väl faktiskt både min och den andra fånghästen i stallet döda just nu! Att hitta puls är nästintill omöjligt. Tror dock att man får vara väldigt observant när man känner efter pulsen för ofta är det din egen puls du känner. Min stallkamrat kände en dag puls. När hon lade handen på samma sätt mot väggen hade även träet där puls!

Hur mycket en normal puls känns vid kotorna är väldigt individuellt. Jag kan alltid känna den på min häst medan det är näst intill omöjligt på hagkompisen om det är vilopuls.

På min häst kan det aldrig bli några misstag med att det är min egen puls jag känner för så pass tydlig är den även i vila. Men på hagkompisen kan jag mycket väl tänka mig att det är lätt att inbilla sig.

Man kanske ska läsa lite mer ingående då,;) och visst är det så att många diskussioner uppstår just därför att en inte läser ordentligt utan får det till något helt annat.:idea:

Nu förstår jag inte alls? Vad menar du att jag missuppfattat då :confused:

Har jag fel när jag trodde att du pratade om att det inte ska kännas puls i hoven?

Nej det var inte menat till dig, som en vidarutveckling av ditt inlägg.

På sommaren när marken är varm är de ju klart att även hoven blir varm.
Så en varm hov är alltså inte lika med fång..Det är när amn känner puls eller märker att hästen rör sig konstigt.

På vintern är hovarna kalla självklart de går ute hela dagarna i iskallt snö.. är en hov varm när man tar in den om vintern ska amn ringa vet bums:crazy:

Nej det var inte menat till dig, som en vidarutveckling av ditt inlägg.

Asch, nu fattar jag hur du menar :idea: :D Sorry :o

Men du har rätt, det är lätt att missa något när man läser eller så tolkar man det på sitt eget lilla vis. :)

Strunt samma, huvudsaken är ju att man inte börjar vräka ur sig en massa utan bibehåller den goda tonen. :)

:rofl::rofl::bow: Veckans inlägg!!!!:p

Känner du puls i hoven i friskt tillstånd?

Nej, jag känner ingen puls i hoven vid friskt tillstånd MEN inte heller vid fång. Man kollar alltid digital puls vid kotan, den är förstärkt vid fång, inte alltid, men ofta.Det går inte att "lägga handen " på hoven för att på det sättet känna pulsen.Inte ens vid kraftig fång.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: Ceta
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 048
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka