Har hästar OLIKA temp i tosingarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponnydamen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 116
P

ponnydamen

Träffade nyligen en ponny som var varm i hovarna. Mycket varmare än min ponny vill säga. Denna ponny har tidigare haft fång och dess matte sa att hon alltid "tempar" så varmt i hovarna som hon gjorde vid detta tillfälle. Hon menar att den har sin individuella temp. Jag undrar om hästar verkligen har olika temp i hovarna? Jag tyckte denna var så varm att jag skulle kollat upp om den varit min nämligen?

Sv: Har hästar OLIKA temp i tosingarna?

Värmen i sig är inte så mycket att förfära sig över, det man ska hålla koll på är att ingen puls uppstår för då står saker och ting inte rätt till.

Värmen i sig är inte så mycket att förfära sig över, det man ska hålla koll på är att ingen puls uppstår för då står saker och ting inte rätt till.

Hästar har alltid puls, du kan inte skriva att puls inte får uppstå och saker och ting inte står rätt till då för det är fel. Den puls de alltid har blir förstärkt.

Klart att en frisk häst har puls "i fötterna"... Det är ju ett utmärkt ställe att kolla hästens pulsfrekvens på om man inte har ngt stetoskop. Om den har förstärkt puls kan man däremot dra öronen åt sig.

om man inte skulle känna pulsen på hästarna så skulle dom ju vara döda....:crazy:

man skall vara observant på om pulsen ökar i styrka, i ett eller flera ben, men betänk då även att hästens puls känns mer efter ett arbete eller bus i hagen... så ta för vana att kolla pulsen tex på morgonen så du vet hur hästens puls känns vid vila.. känner du din hästs puls så är det sedan lättare att avgöra om något är fel..

okej, för jag ahr en fång häst som stått nu i två veckor.. hon fick vara ute för första gången i går gick ca 100 m till uteboxen sedan fick hon stå där istället.. kännde då en lite krafigare puls på henne.. efter att hon gått.. men kände i dag innan jag tog ut henne.. och kännde igen kraftig puls.. hittade den inte ens..

nepp, fattar inte helelr vad de menar.. men men det komemr väl någon som kan förklara:P

nepp, fattar inte helelr vad de menar.. men men det komemr väl någon som kan förklara:P

Min turdag, inte bara jag som har noll koll. Förresten nu när vi ändå pratas vid, vad har du fått för behandling på din häst? Jag är bara nyfiken eftersom en av veterinärerna jag känner för ett tag sedan var på fortbildning och kom hem med isbehandling. Man ställer alltså fånghästens alla hovar i varsinn hink med is, länge, och vad det verkar är resultatet positivt. Utöver det den vanliga behandlingen, ja, sko, butta. Vad fick du för råd?? Är intresserad, absolut inte spydig eller något sådant.

KL

Säger som de andra, puls i benen ska hästar ha, ett av ställena man lättast känner hästars puls på. Men den får inte vara förstärkt, dvs kraftigt dunkande. Iaf inte när hästen inte har ansträngt sig. Men att hästen inte skulle få ha puls i benen var det dummaste jag hört, då är den ju död:confused:

KL

Säger som de andra, puls i benen ska hästar ha, ett av ställena man lättast känner hästars puls på. Men den får inte vara förstärkt, dvs kraftigt dunkande. Iaf inte när hästen inte har ansträngt sig. Men att hästen inte skulle få ha puls i benen var det dummaste jag hört, då är den ju död:confused:

Japp, och den som påstått att det inte ska vara någon puls alls håller sig borta.

Säger som de andra, puls i benen ska hästar ha, ett av ställena man lättast känner hästars puls på.

Men nu pratades det väl ändå inte om puls i benen, utan huruvida det var ok med värme i hovarna. Känner man pulsen i hoven, då bör man nog se upp. Naturligtvis finns ju puls, men under normala omständigheter känns den ju inte utom vid sjukdomstillstånd.

Håller med putte_nutte här. Har själv en fånghäst som jag dagligen känner efter puls på. Kan faktiskt nästan aldrig hitta pulsen. Mycket svårt. När han hade fång däremot kändes den tydligt. Värme har jag lärt mig (dessutom sa hovslagaren) att det är ett mycket diffust tecken. Har med cirkulation att göra och varierar dagligen. Ibland är han kall ibland varm men jag känner som sagt efter puls. Tittar dessutom mycket på när han rör sig. Vändningar, sätter ner hovarna utan tvekan osv. Frisk, eller i varje fall symtomfri.

haha okej:p hon fick nog butta ja.. tror ni förkortar det:P fick det i 10 dagar.. Ingen kraft, eller foder, skulle endast ha lite hö 2 gåånger om dagen, sedan skulle hon ha fri tillgång på halm.
Skulle stå i box vila minst 3 veckor..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: Ceta
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 048
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka