Har han nåt i näsan?? Allergi?

Zandrah

Trådstartare
Har lite funderingar om min ena häst. Något borde vara galet, men jag vet inte vad.
När han kom hit för ca ett år sedan så hade han väldiga bestyr med sitt huvud. Inte bara när man körde utan även i hagen. Han betedde sig mkt märkligt i hagen, det var ungefär som att han stod i en stor svärm med flugor och bara ville ha bort dom, huvudet gick upp och ner och ibland ryckte han till som att någon slog honom liksom. Maten flög all världens väg alltså. (det var heller inte bara när han åt)

Efter ett tag slutade detta och han var bra i många månader. Vi hade då bla beh. tänderna där han dels hade en bit av en vargtand kvar som störde, samt inflammation i käkleden.

Nu har han börjat igen. MEN - den här gången så fnyser han något grymt alltså. Han kör samma procedur som förut bara det att man märker nu att det kommer från näsan. Först trodde jag det var tänderna, men när han nu betett sig minst sagt märkligt när vi gått i grimma så uteslutar jag det. (sen är han ju beh där i våras)
Han beter sig som att han har/får något i näsan. Som vi gör när vi nyser och det kliar. Han blir så inne i det där så man kan nästan inte hantera honom. det är rusk, nickningar, fnysningar - och så kliar det så han måste klia näsan.

Kan en häst ha någon form av allergi som kan yttra sig så här? Kan man testa sånt?

En sak till som kan tyda på något sånt är att han på ena sidan av kroppen har oförklarliga prickar som påminner något om proteinknölar, men det är inte sådana. De går inte att pilla bort (dvs inte regnskållor), de försvinner inte av beh. av bakteriedödande osv.

Men om det nu inte skulle vara någon form av allergi, vad kan det vara?
Det är ju normalt att hästar frustar och fnyser då och då, men inte 30 gånger under en liten skrittur i grimma och så att man verkligen vill få BORT något.... (som förmodligen sitter i näsan?)

Vanligaste symptomen i hagen är dock att han plötsligt rycker undan med huvudet som att han får sig en smäll, eller att han går och nickar med det upp och ner i knickiga rörelser.

Sv: Har han nåt i näsan?? Allergi?

Låter som headshaking syndrome - en riktigt otäck åkomma!
Finns många gamla trådar här på buke.

Får hästen mycket sockerhaltigt foder?
Hur ser bajset ut?

Det där med att rycka som om man får en smäll... jag är väl lite småallergisk och då och då kan det verkligen HUGGA till i näsan, liksom helt utan orsak. Tårarna börjar ju rinna direkt och så börjar jag nysa.. Så jag undrar också om det inte kan vara allergi?

Är det samma tid på året nu som när det blev sådär förra gången? Kan du komma på annat som förändrats nu som var samma förra gången? Typ foder osv?
Jag skulle också ha tagit hästen till klink för undersökning, mendet kan vara smart att tänka efter lite innan man far, så man har lite bra frågor och svar på vad de kan tänkas fråga.

Hoppas det löser sig!

Låter som headshaking syndrome - en riktigt otäck åkomma!
Finns många gamla trådar här på buke.

Får hästen mycket sockerhaltigt foder?
Hur ser bajset ut?

OJ! Då måste jag leta fram och läsa om det.
Hästen får hö, havre och mineraler, så svaret på frågan om han får mkt socker är nej, han får tex inget tillskott i form av melass eller betfor.
Bajset har jag aldrig reagerat över att det skulle se något annorlunda ut än det ska....Ganska små högar dock, men helt normala "bollar", inget löst.
Hur låter det?

Ska tillägga att han har varit som BÄST nu i sommar och en tid innan sommaren. Han var som värst skulle jag vilja säga när han kom, ca Okt-Jan/Feb förra året, och sen har det börjat nu i Sept.

Det där med att rycka som om man får en smäll... jag är väl lite småallergisk och då och då kan det verkligen HUGGA till i näsan, liksom helt utan orsak. Tårarna börjar ju rinna direkt och så börjar jag nysa.. Så jag undrar också om det inte kan vara allergi?

Är det samma tid på året nu som när det blev sådär förra gången? Kan du komma på annat som förändrats nu som var samma förra gången? Typ foder osv?
Jag skulle också ha tagit hästen till klink för undersökning, mendet kan vara smart att tänka efter lite innan man far, så man har lite bra frågor och svar på vad de kan tänkas fråga.

Hoppas det löser sig!

Hej!
Det är just det du nämner i slutet, därför jag skriver här. Jag vet av erfarenhet att man oftast inte brukar komma någon vart med ett klinikbesök i ett sånt här fall. Förutom att man blir oftast flera tusen fattigare eftersom det är så diffust och man inte vet vart man ska börja.
När jag tänker på allergi så känns det omvänt. Vad kan man bli allergisk mot på hösten? Det är ju på våren det brukar komma, då han varit i princip symptomfri. Det enda jag kan tänka på är att det isåfall skulle ha något med kyla att göra? :crazy:
Där han har bott tidigare säger de sig inte ha märkt något konstigt mer än att han varit besvärlig med huvudet då de kört (med bett dådå) och ruskat och så. Men inte annars.

Foder har inte förändrats. Dock är han slafsig när han äter och därför har jag alltid trott tänder, men som sagt, det borde vara uteslutet nu....om inte det kommit tillbaka - snabbt.

Det är jättekonstigt, för han verkar inte dålig annars, han äter bra, verkar glad (för det mesta).
I och för sig, han är en rädd liten en, och han står ofta och liksom petar med tungan i gom eller i tänder, det kanske kan vara nåt som betdyer nåt, även om han mest gör det när han blir nervös och otålig.

I våras hade han också problem med att fälla vinterpäls, om det kan ha någon betydelse.

Jättekonstigt...

Ang. HS.
MIn häst har varit bättre nu på sommaren. Läste att det oftast var sämst då.... Och då har han ätit både gräs samt blivit utsatt för sol....
Annars låter det ju som att det mkt väl skulle kunna vara detta, även om min hästs symptom är värre i hagen än när man är ut med honom....eller ja...oftast.

Liknande trådar

Hästvård Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät...
Svar
10
· Visningar
1 792
Senast: Monifa
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841
L
Hästhantering Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns som att jag har försökt allt. Islandsvalack, 25 år. Född på island Vi har haft den...
2
Svar
26
· Visningar
3 815
Senast: Sar
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat