Har han fått svamp? Ringorm? Hjälp!!

S

SirWillgott

Min häst har under de senaste två veckorna börjat fått svampliknande håravfalls fläckar i ansiktet!:eek:
Ingen annan häst i stallet som fått detta och inte heller har han haft det förr..:(
Min kompis (bor i Sundsvall) ponny har också fått liknande fläckar, fast hpn har i ansiktet, på halsen och mellan frambenen...
Bilder:
DSC00652.jpg

DSC00653.jpg

DSC00655.jpg

Någon som tror sig veta vad det kan vara??

Sv: Har han fått svamp? Ringorm? Hjälp!!

precis sådär såg min herre ut och sen gick de ner aoch satte sig runt munnen jätte jobbigt nån sorts svamp som senare smittade :crazy: dock inte ringorm tack och lov!
såg ut såhär efter ett par dagar

5178973.jpg

5179140.jpg

han inte skriva klart :p

fick någe medel att tvätta honom med så duschade han varannan dag och tog ca 1 månad innan de börja se vettigt ut... de jobbigtaste var dock alla grejer som skulle tvättas, kundei nte heller rida å ett tag då han fick detta runt munnen och blev jätte torr där och fick sår efter bettet...

:eek: :o :cry: Säg inte såååå!!!
Blir ju rädd!
Nejdå tack för att du svara!
Men blir så rädd de ska va nåt sånt där smittsamt som gör att man inte kan rida nu när tävlingarna har kommit igång och han tränas till tävlings kondis...:(

Det rör sig sannolikt om någon form av infektion, antingen svamp eller bakteriell.

Har du sumpiga hagar så kan det definitivt vara bakteriell infektion.

Ta ut en kompetent veterinär som kan ta prover från hårbotten.

Behandling blir sen förmodligen med antingen imaverol eller penicilin beroende på om det är bakteriell- eller svampinfektion.

Nej hagen är jätte fin stor, med torr fin mark,, Hmm, ska försöka få tag på vet..
Ingen salva man kan behandla med splänge?:confused:

det ser ut som svamp/ringorm. Hur som helst så smittar det och har samma behandling, så du kommer va bannlyst från träningar och tävlingar så länge han ser ut så. Köp salva på apoteket för fotsvamp, typ lamisil, och smörj med morgon och kväll. Ca 1 gång i veckan kan du tvätta med jodopax. Decinficera all utrustning plus box med virkon eller desidos. är det en unghäst kan det vara besvärligt att bli av med, en av våra har haft det i tre månader nu. Lycka till.

just de ja! min är unghäst därav säkerligen mer svårbehandlat...

ts: hoppas de löser sig för dig så länge han ser ut sådär råder ja dig nog att stanna hemma från tävlingar och träningar tyvärr....

Nej men usch va ledsen jag blir:(
Fy... ska ta ut vet. i helgen så får hon kolla ordentligt....:cry:

Hoppas det bara är en lättare reaktion mot vädret nu... har ju vart väldigt ojämnt, och en utav hästägarna i stallet sa att hennes unghäst hade samma förra våren/sommaren när värmen kom snabbt och sedan växlade om till kallt.. nån infektion i porerna eller vad hon nu sa...

Får åka till apoteket imorgon och köpa salva..:(

Tack för svar..

Det finns flera infektioner än ringorm där hästar tappar päls.... "vanlig"svampinfektion, stafylokockinfektion, etc.

Ta ut en veterinär som tar prover och kollar vad det är för nått innan du hittar på nått eget för att kurera pållen, annars vet du ju inte ens om du ska ge medicin mot svamp utvärtes eller om du ska ge antibiotika i intramuskulärt eller vad fasen du ska behandla med.

Jag tror på ringorm.Vi hade de i stallet förra vintern om jag minns rätt.Ett stort stall där de flesta tävlade och det tog TID innan mam fick åka ut igen.Men som tur var var det mitt i vintern så inte så många tävlingar ialf.
Nu är alla hästar i stallet ialf vaccinerade mot ringorm.

min häsr som jag fick i julas hade sånt där över hela kroppen, som nån sorts blisterskador... rakade henne och det blev bättre (hade jättelång päls) kom tillbaka nu för ett tag sedan då tvättade jag henne med hibiscrub.. det försvann direkt det började växa ut ny päls efter bara några dagar...:)

Har skickat bilder till vet. eftersom hon är bortrest och kommer hem i slutet av veckan..
Men hon sa att hon trodde på solexem med inslag av fukt svamp som kommit efter väderomslagen:crazy: Hennes häst hade tydligen också fått det, och tills hon kommer hem och kan skriva ut recept, så skulle jag tvätta rent med jod varje dag innan ridning, och sedan ha mjukgörande "bebis" salva på, och solskydd i hagen, och vet ni!
DE HAR FUNKAT!:eek: :) :banana:
Fläckarna e borta och nu ser man bara lite mörka hud partier under pälsen som börjat växa fram igen!:bump:

va bra:D
själv hade min häst ringorm:(:cry:
(va ja som hade en häst från sundsvall med likadana "utslag":p )

Har inte hunnit läsa igenom alla svar ber om ursäkt ifall jag upprepar mig.

Tänkte bara lugna dig med att min häst ser ut sån varje sommar och har gjort ända sen jag köpte honom. har aldrig blivit bannlyst från varken träning eller tävling, tävlat fälttävlan där det är vet kontroll innan start. Och det har heller aldrig smittat någon annan häst.

Tipset jag fick av vet var att tvätta NOGA varje dag med vanligt vatten och var tredje dag med mild tvål samt undvika att stänga in det med exvis en flugmask. Och när det är som värst även sätta upp hans tjocka pannlugg så det inte blir för tätt, ser rätt roligt ut men men;)

han får det för att han svettas så i huvudet. Det finns mer eller mindre hela sommarhalvåret då det är varmt ute. Inte snyggt men varken smittsamt eller något han lider av.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 561
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 794
Senast: 13579vas
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 780
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 663
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka