Har han björnfot??

Sv: Har han björnfot??

Hur vet du vad han haft för skador? Och när isf har han haft böjsena?? Inte dom senaste 8 åren isånna fall.

Men han har ju varken ont eller lider, varför ska jag ta bort en välmående häst?
En sak vore det om han blev halt till och från. Men jag rider både hårt i ridhuset och ute i terräng, snabbt tempo, olika underlag, han har ALDRIG haft problem som ridhäst.

Och det konstigaste av allt är att hovis har inte sagt något annat än att han är bra att ha barfota bak!! Tycker jag är så jävla skumt bara..

Finns de ens vet. som tar bort friska hästar????

För att jag jobbat i stallet han kom till 2005 & känner skötaren. Dessutom var han en rätt offentlig häst när han tävlade. Så jo, han har gått sönder inom dessa 8 år & det var pga benen han kom till den som tränade honom sist (en välkänd bra en på hästar med benskador) och där sa hästen till själv att det var slut.

Hur vet du att han inte är dubbelsidigt halt?

Å ena sidan tycker jag det är sorgligt när en kämpe som vunnit så mycket kanske bara dumpas bort till lågt pris och kanske inte ens mår bra:crazy:

Å andra sidan tycker jag inte man ska döma ut hästar via internet som du gör och inte heller lägga ut offentligt vilken häst det är, det kunde du ha tagit i pm. Det har jag anmält faktiskt för det gillar jag inte alls.

Veka kotor i sej behöver inte vara så fasansfullt som många tycks tro i tråden. Det beror på.

Men den ser onekligen ansträngd ut, samt gallig hasen. Men bra veterinär och bra hovslaggare bör kolla ordentligt och jag hoppas ägaren ordnar det.

Snygg häst annars.

jag håller med flashlight, hur kan man ta på sig att döma andras hästar till döden över internet? :crazy:

visst har hästen veka kotor och höga trakter som ger ett björnfotutseende. men han står även under sig med benet som ser värst ut så det är svårt att bedöma hur allvarligt det är. och min hovis skulle då absolut säga till om en av mina hästar hade en allvarlig fel i hoven/benställningen.

veka kotor i sig brukar inte vara ett särskilt stort problem om det inte rör sig om kraftiga avvikelser. väldigt många dressyrhästar som går dom svåraste klasserna har lite veka kotor.

Nej. Kanske har hästen en galla där, men jag skulle inte vara så säker på det utifrån dessa bilder. Och rejäl? Mja. Jag begriper inte heller alla kommentarer om att hästen är så förskräckligt ansträngd i sina bakkotor. Vad menas med ansträngd? Den ser onekligen vek ut i bakkotorna, men det är inte detsamma som att hästen inte fungerar bra i sitt dagliga liv eller i ridning. Visst är det ett observandum om man är spekulant på hästen eller om hästen börjar uppvisa problem i form av hälta eller ovilja.

Mitt gammelsto ser ut sådär också, inga poblem för henne. Ska hon också få sluta sina dagar?

Alla för har sina osikter.
Det kan inte vara så rolig för Bitter-Ass att se en häst som h-n känna igen här på buk som är förtfarenda vid liv.
Jag själv tycke det är tråkig med såna själv goda typer och springa till myndigheter stup-i-ett.
Az

Jag hade en häst och när jag bytte hovslagare tog det tre skoningar så såg ästen björnfot ut bak. Reagerade så också lite på böjprov. Skoddes sedan av en mkt kompetent hovis och problemen försvann. En RIKTIGT BRA hovslagare som INTE försöker höja trakterna (att sänka trakterna är inte samma sak som understuckna trakter om man verkar hoven hela vägen runt) + ett besök på klinik där hästen kan kollas igenom är vad jag hade gjort. Finns där mindre reaktioner hade jag avvaktat 2 skoperioder, låtit hästen ta det mkt lugnt under tiden och så ny kontroll.

Alla för har sina osikter.
Det kan inte vara så rolig för Bitter-Ass att se en häst som h-n känna igen här på buk som är förtfarenda vid liv.
Jag själv tycke det är tråkig med såna själv goda typer och springa till myndigheter stup-i-ett.
Az

Jag bryr mej inte så mycket om vad du tycker om det, det är inte ok att lämna ut andras hästars namn eller annat som gör att man kan känna igen personer, sen får du tycka som du har lust.

Men går man ut med tillräcklig information för att bli igenkänd på en offentlig websida som vem som helst kan besöka, får man ju räkna med att man kan bli igenkänd.
Jag vet att det finns folk med skyddad identitet mm som inte bör bli igenkända, men då får man tänka sig för och akta sig för att lägga ut så mkt info och bilder som TS gjort i denna tråden. Säger inte att TS har skyddad identitet, ja vet inte vem TS är och inte heller vem hästen är.
Bitter-Ass har all rätt att skriva det h-n skrivit. Sedan måste vi inte hålla med, men h-n har inte gjort ngt fel.

Nej. Kanske har hästen en galla där, men jag skulle inte vara så säker på det utifrån dessa bilder. Och rejäl? Mja. Jag begriper inte heller alla kommentarer om att hästen är så förskräckligt ansträngd i sina bakkotor. Vad menas med ansträngd? Den ser onekligen vek ut i bakkotorna, men det är inte detsamma som att hästen inte fungerar bra i sitt dagliga liv eller i ridning. Visst är det ett observandum om man är spekulant på hästen eller om hästen börjar uppvisa problem i form av hälta eller ovilja.

Mitt gammelsto ser ut sådär också, inga poblem för henne. Ska hon också få sluta sina dagar?

Delvis KL
:bow:

Min häst går skevt med bakbenen och har för tillfället svårt att räta ut framknä i vissa tillfällen (under behandling). Han har spatt, lös benbit och tumör på sköldkörteln. Han lever och är glad, inte halt och inte ont. Han är väldigt regelbundet veterinärundersökt på hästklinik så jag är helt säker på vad jag skriver. (Den dagen han börjar få ont somnar han in) Han är kort och gott en dressyrryttares mardröm!

Men han är levnadsglad och pigg för sin ålder. Finns alltså ingen anledning att avliva honom.

Länk till en glad gammelherre som inte behöver dö pga defekter han inte ens vet att han har:

http://www.youtube.com/watch?v=JE8wQDttGxI

Länk märke till elegansen i bocksprången :angel: (Är under igångsättning, inga som helst muskler= ingen ork/bärighet)

Ja det kan man ju tycka men sen kan ju var och en ha lite privat moral för vad man gör och inte gör också, det finns en pmfunktion om man absolut måste tala om att man vet vilken häst det är när man dessutom bara har negativt att säga om den och går ut så hårt som här. Hänsynstagande vad du vill. Man kan TÄNKA också.

Ang hästen i tråden kom jag just på att jag faktiskt har en bekant vars häst ser ut så bak och den har med dessa kotor gått 1-30-hoppning, ft, samt dressyr. Kanske ska fota den så kan den dömas ut via buke också:rofl:

Men visst är skoning och kontroller viktiga:bow: Med en historia som framgångsrik travhäst med många starter är det extra viktigt även av andra skäl, ang försitningar.

Just denna häst jag känner är väldigt välmående pensionär idag men har sett likadan ut hela livet.

Senast ändrad av en moderator:

Saxat ut Bukefalos regler, och sen kan vi släppa ämnet.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Detta gäller även beskrivna djur där man på så sätt kan identifiera ägaren.

Boj/moderator

men för att göra saken enkel - gör en veterinär kontroll av hästen och se om hästen lider av det. jag tycker inte det ser bra ut och hade inte köpt denna hästen. åtminstone inte till ridhäst.

men gör en koll hos veterinären - då får du ju svaret.

(nu snabbsvarade jag den som låg underst)

*kl*

Björnfoten om det är någon fara borde väl gå att se om hästen är halt eller nåt. Visst finns det galler, men det gör det på de flesta hästar som gjort nåt.. Frågan är väl inte HUR den ser ut utan HUR den MÅR?? Är den halt?? Kolla med vet.. Rör den sig konstigt, kolla med vet..

Det är OMÖJLIGT via ett foto på internet se hur hästen mår..

Jag hade en häst till låns ett tag som ni skulle få spunken av om ni såg bilder på hennes has.. En bula som är som en golfboll iaf, mjuk.. Röntgad och kollad av vet.. Ingen fara att ha henne gå/föla, men bör inte jobbas i skogen.. (köra timmer) Ingen vet varför hon har vätskeansamlingen, men hon är fräsch..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka