Har han björnfot??

F

ft_lover

DSC08383.JPG

hej!

Tycker ni att min häst har björnfot?? Han har aldrig haft problem med bakbenen :s

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har han björnfot??

Tycker det ser ut så.
Men du har lagt in en dålig bild.

Ta kort från sidan och inte framifrån.

AM

Ja det skulle jag nog kalla det...den ser obekväm ut bak och är rejält ansträngd i sina kotor.:crazy:
Nu står hästen på mjukt underlag och det är svårt att se exakt.
Dessutom ser den ut att belasta sina framben olika då hovarna ser ut att vara olika höga i trakt och storlek fram.
Den ser dessutom ut att sakna muskler i rygg och kors tycker jag.
vad har du gjort åt problemet? vad säger och gör veterinär och hovslagare?
Hur gammal är hästen? Vad gör den? Hur mår den?

Det ser ut så, men bilden är dålig. Ställ upp hästen på ett hårt, jämt underlag och fota.

Vad säger din hovslagare?

Ser ut att ha väldigt veka kotor, vilket inte sällan slutar i senskador (gaffelband, böjsenor) och andra förslitningar. Inte något jag skulle köpa eller vilja ha hand om.

Hej :) ja det är det.

Så länge jag har haft honom har han inte haft skador i bakbenen! Det är under 2 års tid.

Hans bakkotor ser rejält ansträngda ut, det ser även ut som att han har rejäla gallor på hasen.
Han borde kollas av veterinär.

Senast ändrad:

Ja det skulle jag nog kalla det...den ser obekväm ut bak och är rejält ansträngd i sina kotor.:crazy:
Nu står hästen på mjukt underlag och det är svårt att se exakt.
Dessutom ser den ut att belasta sina framben olika då hovarna ser ut att vara olika höga i trakt och storlek fram.
Den ser dessutom ut att sakna muskler i rygg och kors tycker jag.
vad har du gjort åt problemet? vad säger och gör veterinär och hovslagare?
Hur gammal är hästen? Vad gör den? Hur mår den?

Asså på bilden lutar han sig framåt lite för han intresserar sig lite av hästarna på andra sidan hagen :P Så bilden är lite dålig, har ingen bättre för tillfället tyvärr :(

Ja på den bilden var han inte specielt musklad och väldigt tunn. Pga att jag haft honom hos en inte alltför bra fodervärd ett tag :/

Eftersom jag aldrig märkt av några besvär så har jag inte sett det som ett problem, hovslagare har inte sagt någonting, har haft flera olika och ingen har kommenterat det ens :S Folk i stallet har inte sagt något, någon enstaka har konstaterat att han har björnfot bara. Jag har inte trott det var SÅ illa försen jag kollade upp det själv..

Han är 13, rids regelbundet, dressyr och uteritter. Väldigt positiv, bär upp sig bra, allmänt livsglad :)

jag ska ta en ny bild imorgon, den är inte så bra den jag la in för han ser mer ansträngd ut än han är

Hej :) ja det är det.

Så länge jag har haft honom har han inte haft skador i bakbenen! Det är under 2 års tid.

Han bör ha känningar i sina bakben, så trasig som han faktiskt varit flera ggr om. Hfr har han dessutom haft böjsena på.

I annonsen står det att han går barfota bak, ngt jag skulle ändra på för att hjälpa honom med stödet till senorna.

Ganska beklämmande att se, jag skulle låta honom sluta sina dagar ist för att sälja iväg honom för en billig peng.

Hur vet du vad han haft för skador? Och när isf har han haft böjsena?? Inte dom senaste 8 åren isånna fall.

Men han har ju varken ont eller lider, varför ska jag ta bort en välmående häst?
En sak vore det om han blev halt till och från. Men jag rider både hårt i ridhuset och ute i terräng, snabbt tempo, olika underlag, han har ALDRIG haft problem som ridhäst.

Och det konstigaste av allt är att hovis har inte sagt något annat än att han är bra att ha barfota bak!! Tycker jag är så jävla skumt bara..

Finns de ens vet. som tar bort friska hästar????

Självklart finns det, vilken veterinär, slaktare eller nödslak som helst avlivar fullt friska djur på ägarna uppdrag. Varför skulle hästar vara undantagna? :confused:

Nu säger inte jag att du ska ta bort hästen utan tycker du om honom så ska du naturligtvis försöka hjälpa honom med bra veterinär och hovslagare.

Ja okej, Ja som det ser ut nu så lider han ju verkligen inte iaf :) Så tar väl upp det med hovis när han kmr och ser vad som ska göras i förebyggande syfte isf

en till bild från i sommras!
bjorrs.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Rejält jobbigt i kotorna bak. Har hästen dessutom haft problem med frambenen är det ju faktiskt troligt att han har känningar runt om, vilket gör att det inte syns någon hälta förrän man börjar döva led för led.

Har du frågat hovslagaren vad han tycker? Det är inte så att folk oombedda kommer fram och påtalar vad man ser med hästen, då hade ju de flesta yrkesmänniskor inom hästeriet haft ovänner både högt och lågt. På raka frågor får man däremot (oftast) raka svar.

Hur har du kunnat undgå att se dessa veka kotor? Är det något han utvecklat snabbt på kort tid?

Jag, som i princip är helt okunnig på benställningar och benskador, tycker nog att just björnfot eller inte är ganska oväsentligt i det här fallet...

Något är uppenbarligen inte bra i bakkotorna, en riktig utredning vore nog på sin plats.:)

Som köpare hade jag absolut dragit öronen åt mig. Antar att hästen inte är så dyr, så en veterinärbesiktning som ger ett tillräckligt svar känns nog inte lönt, tyvärr.

Rejält jobbigt i kotorna bak. Har hästen dessutom haft problem med frambenen är det ju faktiskt troligt att han har känningar runt om, vilket gör att det inte syns någon hälta förrän man börjar döva led för led.

Har du frågat hovslagaren vad han tycker? Det är inte så att folk oombedda kommer fram och påtalar vad man ser med hästen, då hade ju de flesta yrkesmänniskor inom hästeriet haft ovänner både högt och lågt. På raka frågor får man däremot (oftast) raka svar.

Hur har du kunnat undgå att se dessa veka kotor? Är det något han utvecklat snabbt på kort tid?

Okej!

Ska fråga hovslagaren nästa gång. Jag har inte undgått att se det, men eftersom hovslagare inte sagt något, och har haft veterinär ute av andra anledningar och ingenting har sagts om det så verkar det konstigt att det är ett så stort problem. Han är inte gallig ens!

Han har haft så ca 2 år vad Jag vet.

Men återigen; yrkesfolk står inte och påpekar allt de ser, de förutsätter att du kan tillräckligt mycket för att själv märka det uppenbara.

Inte står jag och meddelar allt jag ser när jag tittar på någons häst (svagt kors, stel länd, sned svans, underhals etc). Nu var det länge sedan jag jobbade med hästar, men det finns väl ingen anledning och stå och kommentera andras hästar om det inte är i det ärendet man är ute.

Nu var det länge sedan jag jobbade med hästar, men det finns väl ingen anledning och stå och kommentera andras hästar om det inte är i det ärendet man är ute.

Fast anlitar man en hovis eller en vettis till något och den lägger märke till något som faktiskt hästen har ont av så borde dom säga något. Är ju en väldig skillnad om man inte anlitat dom till något utan dom bara råkar se det i förbifarten utan att ha något med hästen att göra.

Även om inte Ts har frågat hovisen speciellt om just den ena hoven så betyder inte det att hovis inte borde nämna något om det om hästen tar skada av det eller har ont av det. Det borde hovisen ha gjort om nu hästen faktiskt lider av det.

Jag tar för givet att om inte min hovis säger något om min hästs hovar eller ben så antar jag att h*n inte heller tycker något är speciellt fel med det annat än att den kanske bör sko på ett speciellt sätt för att förebygga problem som kan bli av hästens benställning eller hovar.

Jag tycker att hovisar/vettisar borde intressera sej för hur hästen fungerar, om hästen skadat sej eller liknande som gör att man kanske bör ändra på skoning eller så.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka