Har folk koll på hovslagare?

Snobben

Trådstartare
När man själv som ändå tycker man har lite koll efter utbildning hästvård och vad man läser,kommer på att vår sk utbildade hovslagare verkligen är :devil: mot hästarnas hovar,dvs hästarna fick rejält understuckna trakter,ömmade pga sömmen för högt och dessutom olika höga trakter fram(!!!) :eek: Har trott att en hovslagare med utbildning och som jobbat med yrket ett bra tag borde veta vad han gör-hur många hästar finns det nog inte som skos fel?

När människan som på VETR-KLINIKEN som ska "hjälpa" hästar med problem inte vet hur man gör men tror det???
(dvs vet noll om sjukbeslag)

Så många som bara verkar gå efter hur billigt det är,om det går snabbt och sko och hovslagaren kan snacka för sig??

Vi har äntligen bytt till vår gamla duktiga utbildade och ödmjuka hovslagare igen,som trots att han är så noga att man får räkna med lååång tid innan han är nöjd :smirk: ,verkligen gör allt för att DET SKA BLI PERFEKT!Och dessutom är mästare på sjukbeslag och lyssnar på ägaren! :love:

Visst,dom flesta har nog bra hovslagare,men folk i allmänhet verkar skita i vem som skor,hästen får problem,och på kliniken,ja där har dom ingen koll heller?Bara en tanke..
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Hej :)

Du får gärna pm:a mig namnet och plats där din hovis bor om du vill. Kanske det är i närheten där jag bor (bor nnästan i småland ;) )och jag skulle gärna få namn på duktiga hovisar i närheten.

Tack på förhand.
Jacky
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Min åsikt är att man nu för tiden skall vara myckt kritisk till hovslagare, veterinärer, ET, massörer, tränare, sadelutprovare m.fl. Tråkigt men sant :smirk:

Jag upplevde inte alls samma problem för 10-15 år sedan, men då var det kanske min bristande kunskap som gjorde att jag trodde att en veterinär eller hovslagare kunde sitt jobb.

De senaste åren har jag ex. haft problem med;

*Veterinär som bara vill behandla ledinflammationer, och inte bryr sig om att hjälpa mig komma på varför den uppkommit... Fick vägra att spruta leden, då han tyckte "det funkar snabbast, annars måste han vila så länge", medans jag tyckte att inflammationshämmande +lång hagvila vore det bästa...

*Hovslagare som orsakade flertal sömstick, felvinklade hovarna, formade hoven efter skon o.s.v.

*sadelutprovare som tyckte att just hennes sadelmärke passade alla hästar i stallet...

*massör som är hästrädd...

Tja, listan kan göras lång... Numera är jag mycket kritiskt, men det verkar som de flesta oseriösa yrkesmänniskor skräms bort av mina utfrågningar :devil:
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Sen är det ju också så att man har olika uppfattning om veterinärer, hovslagare osv. Den veterinär som är helt värdelös i någons tycke är jättebra i någon annans.
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Snobben skrev:
Så många som bara verkar gå efter hur billigt det är,om det går snabbt och sko och hovslagaren kan snacka för sig

Visst,dom flesta har nog bra hovslagare,men folk i allmänhet verkar skita i vem som skor,hästen får problem,och på kliniken,ja där har dom ingen koll heller?Bara en tanke..

Inte så dum tanke egentligen, man börjar ju undra när hästen går annorlunda mellan varje skoning
:confused: , men man tycker ju att utbildade och väl erfarna hovslagare skulle veta sin sak! kanske skulle våga påpeka nästa gång iallafall då.
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Jag vet en hovslagare som finns registrerad på hovslagareförbundets hemsida som är dömd för djurplågeri.
Undrar om hans kunder vet om det?
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Fast även om han är dömd för djuplågeri så kan han ju sko bra ändå....eller vad menade du ?
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Jag tycker det är SKIT svårt det där med hovslagare, jag vet ju inte själv hur det ska vara. Nu ska jag byta hovslagare igen för tredje gången på kort tid och väljer en som är "känd" och har väldigt bra rykte, god utbildning och enorm erfarenhet. SÅ jag hoppas att han kan ordna till hovarna på så sätt att jag inte behöver stå och titta på hästens hovar och undra om det ska vara så osv.
Nog för att det blir dyrare men det är det ju värt om det blir bra.
Dock verkar folk inte bry sig och inte vilja ta reda på saker och ting heller, jag försöker hela tiden att ta reda på saker och ting för att min häst ska få det bästa tänkbara. Dock är det ju svårt då alla har olika åsikter och helatiden när man lär sig nya saker blir man nästan gråtfärdig för gammla saker man har gjort av okunskap....*oups, flöt nog ut lite från ämnet men....:p*
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Nej, det är sant, han kan vara en utmärkt hovslagare trots detta.
Men frågan är om det är lämpligt. Om man kan svälta ihjäl sina egna djur och misshandla dom är man lämplig då? Fast det får väl de som anlitar honom avgöra, han kan ju vara en väldigt bra hovslagare och snäll mot dom hästarna han skor, det vet jag inte.
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Den 'koll' jag har på min hovslagare är att han är utbildad 'den ordentliga vägen', att han har F-skattsedel och att han är fair mot hästarna. Samt att hans jobb enligt andra som kan är bra. (Jag får alltid 'mycket bra skodd!' under 'allmänt intryck' på veterinärpapper t ex). Dvs kliniken jag anlitar, deras veterinärer har bara gott och säga om skoningen, detsamma gäller dess hovslagare. Sen har jag iofs hört med en annan klinik vad de tycker, fast de är kanske lite partiska då hovslagaren tidigare jobbat där, men när jag frågade vad de ansåg om skoningen visste de inte vem som skott.

DV som var här sist till unghästen var lyrisk över lilldamens verkning och mumlade om perfekta vinklar etc.

Sen, jag vet ju inte vad de som 'sagt sin åsikt' egentligen 'kan' etc, men jag tycker det ser bra ut, andra som kan tycker det ser utmärkt ut och hästarna har inga problem som kan relateras till skoning ens med en rejäl portion god vilja. Så jag är nöjd. Så nöjd att jag vägra att ens låta någon annan slå på tappskor, av 'rädsla' för att det inte ska bli som jag vill/som det brukar då :devil:

Såvitt jag vet är han inte dömd för djurplågeri heller :devil:. Däremot har han sina ideer om utfodring (som skiljer sig från mina) men han ska verka/sko och i viss mån hantera mina hästar, inte utfodra dem, så skitsamma ;)

/Alexandra - som kommer få magsår och bli mentalsjuk om hovis gör allvar av sitt 'hot' att flytta hem till Värmland igen och sluta sko. Jag kommer MUTA honom att åka hit var sjunde vecka *ser halvgalen ut*
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

jag har faktiskt haft jättetur med min hovis, har bara haft en hovslagare o en häst men de funkar väldigt bra. hästen har alltid varit välskodd (even om jag på senare tid märkt att hon skor unghästen i stallet väääldigt trångt). hon har själv ett antal hästar så hon är duktigt med att hantera hästen. dessutom är det fördel att ha en kvinnlig hovis eftersom min häst vart lite karl-rädd innan.

sen började jag läsa om barfota så när jag ville sko av min häst var det ingen trist reaktion från hovslagarens sida, hon sa "det är alltid värt att prova o om de inte funkar är det bara att sko på igen". så de va skönt att slippa försvara sej där. hon har faktiskt själv nån eller några av sina hästar barfota men är tyvärr inte utbildad i strasser eller AANHCP så de e vanlig hederlig verkning som gäller...


har hört att man läser mer om hur man bearbetar metallen än om hoven på hovslagarskolan? kan de stämma?
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Jag vet en som är dömd för pedofili....

Han brukade be småflickorna i stallet att dom skulle visa "musen" och om han fick klämma på brösten...

Det är väl en lämplig hovslagare i stall med många småflickor....
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Min hovis är utbildad som man ska och seriös. Jag kan se på hans arbete att det han gör är bra, och jag är inte rädd att fråga och sådär. jag har gjort ett arbete om hästens hovar där jag kommit i kontakt med duktiga forskare på ämnet så jag anser mig ha lite mer kött på benen än tidigare och kan SE om det är bra eller inte.
Sedan att jag inte kan verka för skoning själv är en annan sak. Därför överlåter jag det åt ett proffs.

Kan dock slå på tappsko etc.
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

xmariax skrev:
Jag vet en hovslagare som finns registrerad på hovslagareförbundets hemsida som är dömd för djurplågeri.
Undrar om hans kunder vet om det?

En sådan hovslagare har jag och ja, tydligen så vet jag ju om det.
Jag anser att det inte påverkar hans hovslageri och kunnande, han är, enligt mig, en mycket duktig och bra hovslagare.

För övrigt så kan det ju vara intressant att veta att bara för att det var han som fick ta straffet så var det inte han som misskötte. Han hade lejt en annan person att sköta djuren eftersom hans egen tid inte räckte till. Så blev det som det blev. Men som sagt, djuren var hans så straffet blev också hans.
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

Trissa skrev:
Sen är det ju också så att man har olika uppfattning om veterinärer, hovslagare osv. Den veterinär som är helt värdelös i någons tycke är jättebra i någon annans.

Det stämmer..Men har man utbildning eller jobbar på klinik för att hjälpa skadade djur,bör man veta vad man gör kan ju tyckas..
 
Sv: Har folk koll på hovslagare?

När våra hästar blev skodda nu av vår duktiga hovslagare hade han med sig hovslagartidningar från Belgien,översatta på flera språk bla svenska som vi satt & läste,där det stod MKT intressant,bla om problem som berörde våra hästars skoning osv!Jätteintressant! :)

Hovslagaren skojade om det,sa att hur många hovslagare tar med sådana tidningar,så hästägaren verkligen kan lära sig mer! :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 064
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp