Har evt hittat en ny häst * Hur skulle ni göra med transport evt *

T

Toktjejen

En tjej svarade mig o berättade att hon visste någon ville låna ut en Nordsvensk sto till mig på 6 år. Och hästen står ca 30 mil i från mig. Skulle ni ta med er transporten ner eller hur skulle ni göra ????

Va för täcke kör ni på era hästar i transporten samt kör ni med transportskydd på era kallblod i transporten !!!! :idea: :idea:

Tanken är att ja ska ha henne till körning o ridning :angel: :idea:

Sv: Har evt hittat en ny häst * Hur skulle ni göra med transport evt *

Jag tycker det verkar lite nervöst att låna/låna ut häst på så långt avstånd. Tänk om ni inte trivs tillsammans? Det är långt för ägaren att åka och hämta sin häst om ni nu inte skulle komma överens... Men om ni kommer överens och du vill låna hästen så hade jag diskuterat med ägaren om det är ok att ta med transporten när ni ändå ska titta på hästen.

Täcke beror på vad hästen är van vid, är den van att vara täckad hade jag kört med något liknande den är van vid.

Med tanke på dina tråkiga erfarenheter av trasiga hästar utgår jag från att du vill ha den besiktigad, särskilt om du ska köra så pass långt. Är det inte bättre att köra ner, titta och prova hästen. OM det är något för dig, bestämma veterinärbesiktning där den står och därefter bestämma hur hästen ska komma till dig (du hämtar, sätta på transport etc).

Det är ju inte roligt att komma hem med en häst som inte funkar.

Vad hände med Friesern?

Jag köpte en häst ca 40 mil bort. Då körde vi först och tittade och provred. Sen några dagar senare åkte vi upp med transport och hämtade hem henne. :)
Man kanske känner lite mer 'press' om man har släpet med sig.

Ang Frisern !!!
Han va inte direkt snygg i min smak o ja föll väl inte för honom och sen ville hon INTE skriva i kontraktet att hästen va till salu. Då hon evt vill ta hem honom så småning om. Så ja kände att de där vill ja inte lita på utan ska ja ha en häst på foder så ska de va på bådas vilkor.

Nordsvensken:

Jag fick ta med mig släpet om jag ville och ja ska ha med mig en tjej som är väldigt väldigt duktig på häst och självklart ska hon besiktas inan.

Hon sa att det va inga problem att låna ut den så långt huvudsaken hästen får ett gott hem och kommer att användas. För just nu så rids hon lite då och då och kvinnan hade inte tid för henne just nu.

Vi har pratat massor och det känns bra än så länge o även min kompis har oxå
känt att detta känns rätt okej, hon ville själv låna ut i minst 2½ år minst för att se så vi verkligen trivs och känner tycke för varandra. Skulle vi inte passa så va hon villig att hämta henne eller så skulle vi hitta en annan köpare. ;)

Så den biten skulle vi absolut ha med i papprena och allt skulle i såfall skrivas noga då hon va väldigt mån om sin häst vilket jag tycker verkar vettit att man skriver ner minsta lilla detalj... :grin:

Så den 21 dec reser vi ner till småland för att hälsa på och besikta hästen och vi kommer ta halva dan minst o inte stressa utan provrida noga o testköra
o besikta osv. Så vi skulle ta en hel dag. :d

Ja hoppas att detta går vägen för mig nu !!!!! :cry:

:D Tack så mkt :D

Glöm inte ordna med veterinär i förväg, det kan vara svårt att få tag på någon när man väl står där.

Kör försiktigt!

absolut det ska vi tänka på !!

30 mil är inte långt. :p
Min köpte vi i Norge ..
Då anlitade vi en hästtransportör, men hade jag bara 30 mil skulle jag kört själv. Kör ej med transportskydd men dock täcke. :) Lycka till!

Allt är relativt, jag skulle inte köpa en häst 30 mil bort, det är för långt om något inte funkar (jo, jag har tidigare köpt häst från andra änden landet och även halvvägs genom).

Och jag skulle inte köra 30 mil för att t ex rida en kurs, jag är på tok för bekväm - så 30 mil kan i vissa ögon vara väldigt långt.

I Norrländska ögon är inte 30 mil så långt. Det kör man lätt vid hästköp. :)

Däremot blir det långt om det blir uppåt 50-60-70 mil och längre. Då är det nog så bra att anlita hästtransportör.

Avstånde är relativt. :)

Till TS:

Kolla upp att hästen är van att åka transport och står bra i den. Annars kan det bli lite jobbigt att köra.

Norrland

Hästen är van att åka och 30 mil är ingenting igentligen och ja har köpt häst förr på ett ännu längre avstånd... så de går fort att köra den sträckan :laugh:

Täcke i transporten behövs troligen inte om hästen inte är klippt.
Mina kallblod - även de som är klippta - åker alltid utan täcken, det blir för varmt för dem annars.
Jag använder aldrig transportskydd heller.

Alltså jag brukar använda det för säkertheten i fall en olycka skulle hända så skyddar dom sina ben.... Men det beror ju på, kallbloden har ju kraftigare ben och korta samt större hovar så vissa kan ju ej ha benskydd liksom....

Fast de ska nog vara rejält stora och grova för att det inte ska finnas transportskydd som passar.
Jag har provat att köra med transportskydd, men ffa mitt ena sto hatar transportskydd och försöker få av dem med påföljd att de trasas sönder. Och det finns även en risk att hon skadar sig själv medan hon kämpar för att klä av sig.

Trettio mil är ju inte så farligt långt egentligen. Jag var nyligen med min häst i Helsingborg och då åkte hon 14 mil x 2 med bara ett litet uppehåll emellan resorna. Inga men av det.

Mina hästar är en haflinger och en shettis, båda har rejält med vinterpäls. Jag brukar lägga ett tunt fleecetäcke på dem när de åker i fall det skulle bli dragigt. Transportskydd använder jag aldrig. Det är kanske dumt, men jag har aldrig haft några problem...

Man har ju både sett o hört hur hästar har gjort sig illa osv, därför så har ja i förebyggande syfte... Men vi får se om hon diiggar dom om vi evt får hem henne, annars får man hoppa över det.... :p

Jag kör mina kallblod utan täcke och utan transportskydd.

Dom står stilla och är oskodda, krånglar inte vid lastning heller, det är ju oftast då hästar skadar sig annars.

:cry: Nu har ja fått ett beslutsångest :cry: Nu vet ja inte om ja är intrs längre utav hästen och börjar bli förvirrad. Så va ska ja göra och jag sitter o glor mest på vbl hästar på nätet :confused:

Ååå håller på att bli tokig och va ska evt säga te ägarn om att ja inte vill ha hästen ????

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka