Har ett "annorlunda problem"...

alice

Trådstartare
...som kanske har en väldigt enkel lösning! Sist jag hade massören ute till "tant" kommenterade hon att hon tyckte att "tant" var tunn över korset och att hon ganska tydligt kände/såg musklerna. Dock är hon i perfekt hull över revbenen. :crazy: :confused:
Igår masserade jag hästen och upptäckte samma sak...."tant" ÄR tunn över korset och man känner gränserna mellan de större muskelgrupperna ganska tydligt, samt att hon har fått ungefär som två "gropar"/insjunkningar på var sin sida om ryggraden på korset. Hon ÄR omusklad men har musklat på sig sen hon kom till mig. Över ryggen är hon inte "färdigmusklad" men ryggraden sticker inte upp längre som den gjorde när hon kom, samt att groparna vid sidan om manken börjar fyllas ut. Även halsen har blivit mer musklad.
Jag skulle vilja att hon fick mer "fläsk" över korset, men inte över revbenen... :crazy: Eller är det så att viss proteinbrist i foderstaten börjar synas. Hon har stått i två månader på en kvot på 6 och det kanske är i minsta laget för henne (fjordan jag hade behövde ju en kvot på 7 och uppåt)?!?! Har inte en susning eg eftersom jag köpte henne i början av augusti. De första två månaderna stod hon på en kvot på 7, drygt och jag tyckte, trots att jag inte red, att hon musklade som attans. Men nu, med ordentlig träning så tycker jag att hon borde muskla liiiiiite mer än hon gör.
Så vad tror ni? Fodra upp med lite mer energi OCH protein eller med BARA mer protein?
Idag får hon:
8 kg hösilage (54 % ts, 32 gSRP/kg foder, 5,5 MJ/kg foder, 1,7 Ca, 1,2 P)
4 kg hö (23 g/kg foder, 7,3 MJ/kg foder, 1,5 Ca, 0,9 P)
200 g K.Protein
800 g Nya Groov
150 g Mineral Blå

//Alice
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

Jag skulle fodrat upp med både och och bibehållit kvoten på 6 eller strax över. Fungerar inte det så kan det vara läge att öka kvoten.
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

Om det är bara MUSKLER du vill ha skulle jag höja kvoten. Samtidigt, när du gör det får du ofta mer MJ med. Så jag skulle i ditt fall öka både Mj och SRP, men mest SRP, och höja kvoten till 7.
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

Om din häst är vuxen och inte dräktig får hon en proteingiva motsvarande behovet hos ca 800 kg häst. Om hon är betydligt mindre än så kan hon knappast få i sig för litet protein. Har hon mask?
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

Så har jag också funderat...men är lite osäker....Vill ju INTE att hon ska bli mer fet över revbenen, men få mer fett på rumpan.

//Alice
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

Alexandra_W skrev:
Om det är bara MUSKLER du vill ha skulle jag höja kvoten. Samtidigt, när du gör det får du ofta mer MJ med. Så jag skulle i ditt fall öka både Mj och SRP, men mest SRP, och höja kvoten till 7.
Nja, jag vill ha mer muskler, självklart! Det kommer ju med träning, inte bara med fodret. ;) Men det är främst mer fläsk på RUMPAN jag vill ha. Jag vill dock INTE ha mer fläsk över revbenen. Där är hon PERFEKT! :bow: Det känns dock som om jag inte kan få båda utan får välja; mer över rumpan och mer över revbenen eller inte mer över rumpan och inte mer över revbenen. :crazy:

//Alice
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

en tanke som slog mig (idé från en annan tråd) är hur du rider? har du 1 eller 2 vilodagar i veckan? jag menar utan ryttare?
bara en tanke...
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

HelenaHandberg skrev:
Om din häst är vuxen och inte dräktig får hon en proteingiva motsvarande behovet hos ca 800 kg häst. Om hon är betydligt mindre än så kan hon knappast få i sig för litet protein. Har hon mask?
Nej, inte troligt! Ska givetvis inte utesluta det eftersom jag inte har röntgensyn ;) , men hon är, såvitt jag vet, regelbundet avmaskad och avmaskdes så sent som för knappt en månad sen.
800 kgs häst??? :confused: Hur har du räknat då??? *nyfiken* Både jag och foderstatsprogrammet "hippocampus" får till att hon bör ha denna mängd...*förvirrad* Ja, hon är "odräktig" och vuxen!

//Alice
 
Senast ändrad:
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

goamarie skrev:
en tanke som slog mig (idé från en annan tråd) är hur du rider? har du 1 eller 2 vilodagar i veckan? jag menar utan ryttare?
bara en tanke...
Det varierar med hur hon känns...Det blir alltid EN dag/vecka total vila. Då hon antingen gör inget eller går promenad för hand. Blir det hårdare träning eller hon känns trött/seg får hon mer vila. Tar denna vecka som ex; denna vecka har vi haft en förhållnadevis hård hoppträning och hon var rejält trött dan efter och fick då vila helt. Idag hoppade jag på egen hand och hon kändes så pass trött efteråt att hon får vila imorgon och mycket troligt även på måndag. Oftast blir det två dagar total vila/vecka.

//Alice
 
Sv: Har ett "annorlunda problem"...

Tänk på att det går energi till att förbränna proteinet också. Jag skulle ge mer iaf, sen om du lägger kvoten på 6 eller 7 har mindre betydelse. Är hästen tunn behöver den mer mat. Troligtvis, om kvoten ligger över 6, kommer hästen inte att gå upp över magen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp