Då skulle jag iallafall ta kontakt med barnmottagningen på ditt sjukhus, och säga att du testat det mesta (bytt ut tvättmedel, salvor etc) och fråga om de inte kan ta blodprov för att testa om han visar allergi mot mjölkprotein. Nu när jag har facit i bakfickan har jag kommit i kontakt med många vars barn haft just obestämbara prickar i olika former och på många barn är det just mjölkproteinallergi. Mjölkpulver finns ju just i vällingen och gröten som du nämner. Har du ammat honom? Och hur gammal var han när du introducerade vällingen och gröten? Min son ammade jag tills 6½ månader, men från 5 månader fick han ersättning, gröt och välling (+mat från 6 månader). Läkaren sa att ju äldre de blir och ju mer mjölk som finns i maten man ger desto snabbare eskalerar allergin.
Min son hade allt i från dessa små obetydliga prickar, till större med en blåsa i, till torra fläckar på slutet... Denna doktor som kläckte idén med allergin sa att prickarna/ fläckarna kan se ut hur som helst och sitta var som helst. På min son började det i ansiktet (som hormonplitor) och spred sig sen ut på armar och bål, och när det var som värst ner på benen... Alla på bvc trodde det var torr hud, så jag smorde och smorde, men när vi väl tog bort mjölken försvann allt på några dagar :-). Tyvärr visar inte alltid blodprovet att det är mjölkproteinallergi, det kan ge falska svar, utan det är de kliniska tecknen som ger svaret (= prickarna försvinner när man tar bort mjölken), och det fick jag som svar när jag ringde barnmottagningen och ville ta blodprov, men när jag väl kom dit och visade upp honom tvekade de inte, han såg för hemsk ut då :-(. Tyvärr är det svårt med prickar, och man blir ofta rådd att byta ut diverse salvor och tvättmedel, innan man tänker på allergi som kommer inifrån....
Jag trodde själv inte alls på allergi, då ingen i familjen, varken jag, pappan eller storasyster visat någon form av allergi... Tyckte det kändes jättejobbigt i början, men det finns ju jättemycket bra alternativ som inte innehåller mjölk, både gröt och välling i vanliga affären! Men, en varning, testa inte att byta ut själv utan läkarkontakt, det är bra att få det dokumenterat hos läkare så du kan få intyg mm om det skulle behövas i framtiden :-)