har en fundering angående dressyrprogramen

lovehorses

Trådstartare
Jag satt å fundera å tänkte höra med er kunniga människor vad ni anser om det.

Jag har ett varmblod som jag håller på att rida in, har nyligen börjat med galoppen, vilket hon funkar super med.
Men än så länge kan hon bara galoppera på volt, tränar in henne på rakt spår försiktigt här nu.

Om jag nu skulle vilja vara med i en dressyrtävling, bara de lätta, lätt C.Bara för min skull inte för att vinna.
Hur mycket kan de dra av poängen på galopp biten? om jag visar att hästen kan galoppera men bryter av på raksträckor.
Hur tänker domare på den fronten?

Jag vet ju att jag får sämre eftersom den bryter av men samtidigt visar ju jag att vi försöker....

Hoppas ni förstår och orkar svar på frågan.
Skulle vara kul om man kunde vara med på någon tävling till sommaren, hösten.

Sv: har en fundering angående dressyrprogramen

Varför ställa upp i en tävling om hästen inte är redo för programmet ännu?

Dommarna dömmer efter bedömningskriterierna och både dina allmäna betygspunker samt själva rörelsemomenten får givetvis ner drag. Beroende på det övriga blir allmänna kring 1-2 p avdrag troligtvis och momenten blir säker kring 3or på....

till sommaren/hösten kanske hon är redo...
Kanske vill göra det för att börja vänja henne,annars blir det först tävling till nästa vår/sommar/höst.
det var bara en fundering jag hade också, kanske inte blir någon tävling

Givetvis får du avdrag om hästen inte utför den rörelse som ingår i momentet. Ett tips är att du ställer upp på en pay and ride, bedömningen blir ju densamma som en "riktig" tävling men det är ändå träning - tävlinsträning.

tyvärr har vi inget här som heter pay and ride på åland.:(
ibland har de träningstävlingar men det verkar vara mera för ridskoleelever.
De gör inte så mycket reklam om det.
därför tänkte jag en tävling som träning. Vänja hästen vid det å se hur det går. Kanske inte alls blir men för att ha som ett mål....

Friskt vågat!:banana:
I nya LC:1 2008 är det väldigt lite galopp på rakt spår - i princip bara på stora mittvolten, sen skall man rida rakt ut lite fram till hörnet. Jag tror inte du tappar så mycket om hästen skulle råka bryta av lite tidigare. Du kanske får en 5:a och kommentaren "ngt tidigt avbrott" eller något sådant. Inget som bör hindra dig från att försöka, tycker jag.:)

Jag har ett varmblod & han kan gå i alla gångarter (svårt med formen i galoppen bara pga hans benställning bak) och jag skulle vilja testa på en dressyrtävling för skojs skull!:d
Problemet är bara att han kan gå i passgång & säkert bli lite stirrig i ett ridhus när det är tävling, så är lite orolig för det, men funderar därför på att testa en riktig blåbärsdressyr- märke 2:D
Någon som vet om dom brukar godkänna bomlösa sadlar på så låg klass?
Vi har tävlat hoppning & distans många gånger, men inte dressyren:)

Fråga klubben, på klubbtävlingar är det klubben som bestämmer reglerna

Ja det vet jag. Funderade lite på hur hårda klubbarna brukar vara.

Det är väääldigt olika, vissa är benhårda andra släpper igenom det mesta..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka