har du varit med om nåt liknande?

SiZo

Trådstartare
Jag kopierar inlägget direkt från det jag skrev i tråden om hästar födda år 2005.

jag vill gärna ha tips på hur jag gör för att det absolut inte ska hända igen!

Idag har vi varit på äventyr!

En kompis skulle till tågstationen och alla hade druckigt utom jag, så jag sa, vi tar häst och vagn!

sagt och gjort, vi mötte alla konstiga saker i samhället, väl på stationen åkte det förbi ett godståg 10 m från oss, hon tittade lite bara, övade på att stå still i 20 min då det var så långt tid kvar tills hans tåg gick. På hemvägen mötte vi folk med hundar, cyklister med lampor och inte en enda reaktion!

På grusvägen hem så ökar jag hastigheten till "fri fart" när jag precis känner att hon ska börja galoppera, gissa vad som händer?

Jo svängeln lossnar :eek::eek:

hon får den på benen, under magen, mellan benen och ja.. ni kan säkert tänka er scenariot, ska jag tillägga tt det var bäckmörkt ute? Iaf så fick jag stopp på ekipaget efter 2 meter, efter lite hopp och studs som ni säkert förstår...

hon står still som ett ljus medans jag tar bort svängeln, draglinorna och allt, sen kollar jag om hon kan dra vagnen utan svängeln, men remmen runt magen är så lös (på sista hålet) att jag inte vågar, så jag tar loss vagnen och ringer sambon som får möta mig.

Hon verkar inte ett dugg rädd för vagnen och jag släpade svängeln brevid oss en bit för att se att hon inte reagerade på ljudet eller nåt...

När jag tänker på vad som hade kunnat hända så känns det läskigt!

Jag är mkt mkt glad att min dam är en sån balanserad och lugn och fin flicka!!

Jag älskar henne :love:

Sv: har du varit med om nåt liknande?

Har inga tips då jag är nybörjare men vill bara säga att det låter som du har en av världens lugnaste och goaste häst. Tänk att få ha en sån på gården!! *drömmer*

Det finns inga såna garantier, förutom att sluta med hästar då ;) ...det bästa är att förbereda häst (och kanske framför allt människa :D) på saker som kan gå snett.

Men det är väll enkelt, kolla vagnen och selen! Gärna innan varje körtur!;)
Du vet, som när man gör en säkerhetskontroll på en bil:idea:

Men, olyckor kan hända ändå! Du har en underbar häst!:love:

Men kollar man utrustningen nogrant "sliter och drar" så har man ju gjort så gott man kunnat. Se upp om vagnen är ny/välmålad, bultar som lossnar kanske inte syns under ett lager färg:crazy:
Och jag hoppas att rost och andra svagheter togs om hand innan måleriet...

Har själv sett många vagnar, glatt målade, men skicket under var var värre...:crazy:

Ja, svängel fästen var ju lite provisoriskt, men sambon lovade dyrt och heligt att det skulle hålla.

Fäst med spännband för flera ton... men jag antar att jag har lagt på mig :angel: men men, det gick inte... trots att det var en på buke som hade gjort en sån och det hade funkat för dem...

Nu ska det svetsas en ordenklig svängel och går den sönder då så slutar jag köra!

Till alla som har påpekat vilken underbar häst jag har:

Ja men ni vet väl att araber bara är stirriga saker som hoppar och studsar runt? hehe hon är den coolaste häst jag någonsin träffat, och då är hon bara 3 år än så länge!

Min tränare kallar henne kossan för denna dära är ingen häst (hon har erbjudit sig att ta henne flera ggr om jag tröttnar på henne)

underbar är hon, jag ska sätta på vagn imorrn och vi får väl se vad hon säger om saken... det blir med skitselen då som man inte behöver ha svängel till, men det är ju bara för att se att hon inte är rädd eller nåt så det gör nog inget.

jag :love: min flicka!

Ja men ni vet väl att araber bara är stirriga saker som hoppar och studsar runt? hehe hon är den coolaste häst jag någonsin träffat, och då är hon bara 3 år än så länge!

:idea: Hon har helt enkelt varit kallblod i sitt förra liv! :D Du; hon kommer nog att bli väldigt stirrig som vuxen...;)

ett kallblod? nä... tror inte det, inte så lättshowad som hon är!

Jag har ju olika komandon helt enkelt, jag har ett som betyder showa, hoppa studsa osv och så har jag ett som betyder STOPP och jävlar om hästen rör en fena då :devil:

jag tror hon helt enkelt har väldigt lätt för att lita på folk, säger matte att det där är inte farligt så accepterar hon nästan direkt, eller ja... första gången hon såg en pressening så gick jag helt enkelt fram och la på den och drog den över huvudet, något alternativ för henne fanns det inte, och det är mkt så jag tränar, och det verkar ju funka!

Usch vad läskigt! Men vilken underbar häst :) Bara tre år och så jätteduktig. Det är bra temperament det.

Min lilla häst är också precis sådan men bara det är hon 23 och nordsvensk.. :p
Vagnen har aldrig gått sönder men jag har tappat ( :o ) vagnen när jag höll på att spänna för, tappade skaklarna i marken (rockard) så det sa BRRRAAAAAK typ och slog i hennes ben, men hon rörde inte en fena, mfl upplevelser.
Hon är bombsäker helt enkelt.

Jag kopierar inlägget direkt från det jag skrev i tråden om hästar födda år 2005.

Idag har vi varit på äventyr!

En kompis skulle till tågstationen och alla hade druckigt utom jag, så jag sa, vi tar häst och vagn!

sagt och gjort, vi mötte alla konstiga saker i samhället, väl på stationen åkte det förbi ett godståg 10 m från oss, hon tittade lite bara, övade på att stå still i 20 min då det var så långt tid kvar tills hans tåg gick. På hemvägen mötte vi folk med hundar, cyklister med lampor och inte en enda reaktion!

På grusvägen hem så ökar jag hastigheten till "fri fart" när jag precis känner att hon ska börja galoppera, gissa vad som händer?

Jo svängeln lossnar :eek::eek:

hon får den på benen, under magen, mellan benen och ja.. ni kan säkert tänka er scenariot, ska jag tillägga tt det var bäckmörkt ute? Iaf så fick jag stopp på ekipaget efter 2 meter, efter lite hopp och studs som ni säkert förstår...

hon står still som ett ljus medans jag tar bort svängeln, draglinorna och allt, sen kollar jag om hon kan dra vagnen utan svängeln, men remmen runt magen är så lös (på sista hålet) att jag inte vågar, så jag tar loss vagnen och ringer sambon som får möta mig.

Hon verkar inte ett dugg rädd för vagnen och jag släpade svängeln brevid oss en bit för att se att hon inte reagerade på ljudet eller nåt...

När jag tänker på vad som hade kunnat hända så känns det läskigt!

Jag är mkt mkt glad att min dam är en sån balanserad och lugn och fin flicka!!

Jag älskar henne :love:

Alvarligt vad tänker man med om man tar häst o vagn med alkohålpåverkade människor till tåget för att sedan gasa med hästen i beckmörker på hemvägen. Är det undra på att det finns människor som ser ner på hästmänniskor. Om du krockat med någon har du tänkt den tanken

Jag var absolut inte alkoholpåverkad!

kompisen hade tagit 2 öl och det är för mkt för att nån får sätta sig i bil på min tomt iaf! Så speciellt påverkad var han INTE.

Ang att gasa i mörker så har hästar utomordenklig syn, betydligt bättre än våran och för henne var det inte mörkt! Jag har ridit när det är kolmörkt ute i hur många år som helst, även på små stigar i trav/galopp så snubblar hästarna ALDRIG, förra hästen sa tillomed till när det kom en låg gren så att jag inte skulle slå mig :love:

om jag hade krockat? Varför i hela friden skulle jag krocka? bakåt har jag lysen samt 5 reflexer (vara en varningstriangel) hästen hade reflexer på benen, vagnen har reflexer framåt, samt lysen, vagnen har även 6 oranga reflexer på varje sida.

Om man hade missat oss är man antingen blind eller medvetslös!

Varför skriver du som du gör?
du har så otroligt fel så det inte är sant, jag vill gärna höra vad du har att säga till ditt försvar!

Du vet att det är lag på både lysen och reflexer på vagn va?!

Tycker det är trist att det alltid blir tjafs i trådar på buke. Jag litar på att du hanterade situationen förnuftigt. Du vet hur du tänkte själv. Släpp det ,hälsar en reflexdyrkare som klär ut sina pållar i reflexer så fort solen närmar sig horisonten.

Om du vill ha lite tröst så kan jag ju säga att det var tur att svänglen gick av som den gjorde... tänk om du hade kört ett maratonhinder och du fastnat hästen dragit till svänglen gott av å träfat hästen jätte hårt. Då pratar vi ett par hundra kilos tryck som plötsligt bara släpper. Det hade nog varit väre.

Jag brukar rida med panlampa på vintern i skogen när det är mörkt så att jag ser och väljer rätt väg. Hästen hittar ju klart hem men då blir det nog en ganska liten runda ;P
Men om det är typ måne och lite snö så stör lampan mer än vad den hjälper.

Desutom till Freddan hästar är djur som faktiskt tänker själva det är hyfsat svårt att få dom till att springa rakt in i en vägg, träd, bil etc med huvedet före. Så det är ju mindre risk att krocka än när man kör bil.

jag har provat pannlampa med tyckte jag såg bättre utan, jag ser ju ändå bara några meter med lampan, men i övrigt ser man ingenting.

jag kanske ha ovanligt bra kontakt med mina hästar, men jag kan läsa av nästan exakt vad det är för terräng framför bara genom att titta på hästen. Man kan ju även se om det kommer en bil/cykel eller liknande på deras beteende.

Dock har jag varit med om läskiga saker... 2 cyklar i bredd, jag galopperar på, självklar kolsvart ute, de har inga lysen, 3 m från dem ser jag att mörkret är konstigt, det är nåt på vägen, jag hinner bromsa lite, hästen vejjar och jag ser ett styre under min fot... så nära var det! det var äckligt!

men där hade jag gjort rätt och de fel, ingen blev skadad som tur var och de cyklade bara vidare, tror inte de insåg vad som hade kunnat hända tyvärr.

Nu kör ju jag tackolov inte maraton, jag är nog för klumpig för det :angel: jag kör bara runt på vägarna här hemma för att göra nåt annat, jag har ju iofs en maratonsele, men jag har inte råd med en maratonvagn tyvärr.

Har du kollat på exakt hur det gick sönder?
Iof spelar de ingen roll nu när du ska svetsa:angel:

Jag brukar kolla på saker som gått sönder, ger ju en uppfattning vad som hänt (om man har tillräckligt med fantasi för att måla upp situationen:idea:)
Man kan lära sig nått nytt och helst inte göra om samma sak:D

vi tror den har skavt sakta mot svängeln och till slut blivit så tunn att den inte höll helt enkelt...

så det är nog inte jätte vetenskapligt, hehe

Hehe ja de va de jag såg framför mig, inte så ovanligt:grin:

Men nu blir den fastsvetsad!:idea::D

[

Desutom till Freddan hästar är djur som faktiskt tänker själva det är hyfsat svårt att få dom till att springa rakt in i en vägg, träd, bil etc med huvedet före. Så det är ju mindre risk att krocka än när man kör bil.[/QUOTE]

Som du skriver hästar är djur. Allt kan hända. Hur många här har varit ner i diket med vagn o häst eller att hästen kastar sig åt sidan. Hästen passar sig för det mesta Men vagnen har den inte lika stor koll på framför allt unghästar. Sedan tycker jag att det är lika illa om en bil skulle braka in i hästen blir lika mycket skador

Jag var absolut inte alkoholpåverkad!

kompisen hade tagit 2 öl och det är för mkt för att nån får sätta sig i bil på min tomt iaf! Så speciellt påverkad var han INTE.

Ang att gasa i mörker så har hästar utomordenklig syn, betydligt bättre än våran och för henne var det inte mörkt! Jag har ridit när det är kolmörkt ute i hur många år som helst, även på små stigar i trav/galopp så snubblar hästarna ALDRIG, förra hästen sa tillomed till när det kom en låg gren så att jag inte skulle slå mig :love:

om jag hade krockat? Varför i hela friden skulle jag krocka? bakåt har jag lysen samt 5 reflexer (vara en varningstriangel) hästen hade reflexer på benen, vagnen har reflexer framåt, samt lysen, vagnen har även 6 oranga reflexer på varje sida.

Om man hade missat oss är man antingen blind eller medvetslös!

Varför skriver du som du gör?
du har så otroligt fel så det inte är sant, jag vill gärna höra vad du har att säga till ditt försvar!

Du vet att det är lag på både lysen och reflexer på vagn va?!

Jag behöver inte försvara mig. Så som du skrev inlägget så tolkade jag det som dumdristigt. Det är möjligt att jag tolkade det fel. Sak samma det finns ingen anleding at bråka mer om det:grin:

För att svara på frågan i rubriken - Ja, jag har varit med om något liknande för länge sedan;
Jag körde min ponny mycket på den tiden. Vi körde långt och vi körde fort! Det var en lång raksträcka där vi gick på full gas, och sedan en kanska skarp högersväng, där vi saktade in. Mitt i kurvan sa det "spjoing", och så gick vänstra skakeln av!
Det var en riktigt otäck känsla.
Tur i oturen att jag alltid hade hunden med mig på körturerna, för med hundkopplet kunde jag binda ihop skakeln så att vi tog oss hem.

Hur kan skakeln gå av?! :eek:

aldrig ens tänkt tanken!

Mina är ju lika tjocka som mina armar liksom... hur kan det bara gå av?

LÄSKIGT

Liknande trådar

Trav På Civil Actions initiativ startar jag en när-det gick-fel-men-slutadebra-tråd! För några vintrar sedan hade vi rejält med snö och...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 152
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka