Har du rensat ut i garderoben?

Sv: Har du rensat ut i garderoben?

Jag försöker rensa ut det som jag numera upplever som dåligt, tyvärr verkar det vara just dessa saker som mest envist etsat sig fast i både minne och kropp.

Efter att jag lämnat "ridskoleridningen" som utvecklades sakteliga mot tävlingsdressyr-ridning, har jag provat ett flertal olika tränare och inriktningar, sökande efter det optmala :D. Har inte hittat dit ännu tyvärr...

Plockar nu russinen ur alla kakor, i den mån det finns några, och försöker samtidigt successivt rensa ur de mögliga gamla rester som biter sig fast.

Min bästa blandning består av CR i kombination med gammal fransk ála det som vissa kallar klassisk dressyr, och till er som kombinerar CR tränare med "vanliga utbildade dressyrtränare" vill jag tipsa om att det finns flera CR tränare som är utbildade på både Strömsholm och Flyinge. Eller vice versa kanske en del föredrar? ;)

Själv blir jag hysterisk när jag träffar någon "ridlärare" som inte klarar av att korrigera ens det mest uppenbara hos ryttaren, exempelvis snedhet, vridning eller vad det må vara. Utan skyller på hästen. Då går jag ut! :o

Själv blir jag hysterisk när jag träffar någon "ridlärare" som inte klarar av att korrigera ens det mest uppenbara hos ryttaren, exempelvis snedhet, vridning eller vad det må vara. Utan skyller på hästen. Då går jag ut! :o
Menar när du rider själv eller är publik?

Jag har nog bara råkat ut för det motsatta- att jag beskylls för ngt o sen visar det sig att det beror på hästen- när de själva sitter upp.
När man har 2 hästar o sitter rätt på den ena, borde man kunna avgöra vem det är som är sned:grin:

Nej jag gillar inte att försöka rida till en snedhet. Den ska behandlas i första hand.
Det gäller även ryttaren.

Hur vet du vilka som även har annan utbildning?
Det framgår inte av listan.:confused:

Håller med axel, det är ju inte så enkelt alltid, det kan bero på båda eller den ena, det kan man inte avgöra sådär självklart från en läktare:confused:

Men visst är många tränare rädda att säga vad ryttaren ska ändra, det håller jag med dej om. Många ryttare ser också bara hästens del.

Å andra sidan kanske tränaren du ser vet mer än du om ekipaget och som axel säger har suttit på hästen och märkt själva. :confused:

Jag instämmer. Tyvärr finns det flera såna här instruktörer och då menar "vi" säkert inte bara ridlärare på ridskolor, utan bokstavsinstruktörer som ofta har sina favoriter som självklart inte kan göra fel. För om man som instruktör klagar för mycket, finns ju risken att eleverna slutar komma och betala.

Men "ridlärarproblem" har även de läktarproffs och besserwissrar som har proffs till sina hästar och sen hjälper andra från marken. Men vägrar att provrida hästen i ekipaget de "instruerar", för att de inte "vågar" visa sin faktiskt praktiska okunskap, eller av ren lathet säger "det är ju du som ska rida igenom problemet på hästen, den är bara lat för du gör rätt".

Många "ridlärare" glömmer att det är både häst och ryttare som utgör ett ekipage och att bägges fel och brister, behöver hjälp för att rättas till och fungera korrekt tillsammans.

Kommenterar bara instruktörer som inte sitter upp:angel:

De finns många som inte vågar, men oxå för att det inte är löst på en lektion.
Dock kan det vara bra om de vill känna lite på den- för att få mer förståelse för problemet.
Sen finns det hästar som inte är vana vid krav o då protesterar när dn kommer upp ngn främmande. Men de duktiga brukar kunna pejla läget o bara öka kraven pö om pö.

Sen finns det en anledning till.
Att de inte vill bli varma o svettiga, för att sen sätta sig på stolen igen o bli kalla.

Kommenterar bara instruktörer som inte sitter upp:angel:

Och VAR har jag skrivit det? :confused::angel:

De finns många som inte vågar, men oxå för att det inte är löst på en lektion.
Dock kan det vara bra om de vill känna lite på den- för att få mer förståelse för problemet.

Precis, och det är det jag lite vill ha fram. :bow:

Sen finns det hästar som inte är vana vid krav o då protesterar när dn kommer upp ngn främmande.

Säger du det... :rofl: En sån häst, har jag aldrig sett... :angel: Jag provred en blivande foderhäst för några år sedan, men fick ge upp. Och den hästen jag har idag, kan inte vem som helst hoppa upp på och tro att det bara är att rida ihop den som man gör med alla andra. :devil:

Men de duktiga brukar kunna pejla läget o bara öka kraven pö om pö.

Precis, och det är det jag lite vill ha fram. :bow:

Sen finns det en anledning till.

Att de inte vill bli varma o svettiga, för att sen sätta sig på stolen igen o bli kalla.

Den ursäkten, kan jag väl köpa, om jag nu måste.

Även om jag inte tycker det är så trevligt när instruktören bara sitter i ett hörn och rabblar. Jag vill hellre att instruktören följer ekipaget och "visar vägen". Men självklart, får instruktören sätta sig och "pusta" emellanåt. Men jag betalar inte mina instruktörer för att de ska sitta 45 minuter och "rapa ur sig instruktioner".

Man kan ju inte begära att de ska sitta upp o riskera att förlora livhanken:eek::rofl:

Jag red en hel del lektioner för en duktig tjej.
Jag fick inte leda eller ngt. Hästen var då 6 o hade stått nästan ett halvår innan den var igång igen o var ej lösgjord

Sen skulle hon rida- utomhus.
Det första som hände var att det kom en gubbe utspringandes från skogen o hästen tvärvände o galopperade tillbaka- ej hysteriskt.

Hon blev nog skraj. För hon red i 40 min på en volt i andra änden o böjde o böjde.:confused:

Men jag- som inte var lika duktig som henne, skulle klara av att rida den rak:mad:
Det var även hon som provred min andra, för att se om hon ville tävla den, men eftersom hon lyckades göra sporrskav på en enda provtur o red den helt annorlunda mot vad den var van- lätta hjälper, så blev det slut på hela kapitlet- tappade förtroendet o tog tillbaka min andra tränare- till båda.

Högpresterande flicka med lärarföräldrar som inte såg mina femmor utan bara de två fyrorna. ;) Och många år av Buke gör också sitt till! :D

CL

Jag tycker det var så oerhört intressant det vi diskuterade i tråden du länkade till, vänsterhänthet, högerhänthet, och som i mitt fall: "bådhänthet".

Kan du inte starta en ny tråd som diskuterar detta ämne specifikt, vad vi upplever i ridningen, och hur det ev. är relaterat till vår höger/vänster koordination?

Jag anser mig vara högersidig. Dvs starkare även i benet.

Pga det så hade jag sdnt fokus på det förr- att jag blev starkare i vä. sida:bump: Svårt det här med liksidighet- även för oss.

Klart att det blir komplikationer, när hästen inte är helt liksidig- den heller.:crazy:

CL

Jag tycker det var så oerhört intressant det vi diskuterade i tråden du länkade till, vänsterhänthet, högerhänthet, och som i mitt fall: "bådhänthet".

Kan du inte starta en ny tråd som diskuterar detta ämne specifikt, vad vi upplever i ridningen, och hur det ev. är relaterat till vår höger/vänster koordination?

Bra ide:idea: Jätteintressant:bow:

Tränare är så olika.
I vissa fall VILL ju tränaren börja i änden att hästen ska förstå vad man vill och svara för hjälperna - även om ryttaren inte gör det så lätt alla gånger genom att sitta fel eller dylikt - för att det blir lättare för ryttaren att börja korrigera sitsfel när vissa grunder i hästen redan är satt.
Fast då får felen såklart inte vara så stora att det blir en strid med hästen för att få igenom det. Och så gäller det att ryttaren som ska utöva det filosoferar likadant eller åtminstone kan köpa konceptet för att man ser resultat.
Men sen finns det mindre kompetenta tränare som helt enkelt inte har "ögat" och ändå vill få igenom ditt och datt med sin enda metod för ändamålet och genom tjurighet och nötande. Såna tycker jag nog är värre! :p (i olika grad, men det där riktigt bra "ögat" upplever jag väldigt sällsynt).

Jag förstår vad du menar, men det kan ju också vara så att ridläraren är väldigt duktig och inser att h*n inte kan rätta till fel A lektion 1. Många fel som ryttare (eller hästar) gör hänger ihop med något annat, sittandes någon helt annanstans. En person som spjärnar i stigbyglarna behöver kanske lära sig balansera med sitt bäcken på ett annat sätt, och det är inte gjort på 5 sekunder. (Om ryttaren inte har ett sportigt nervsystem, och handen på hjärtat - hur många av oss har det?).

Så jag både håller med och inte. :laugh:

Det är svårt att bedöma ridlärare omedelbart tycker jag. Det kan finnas tränare som är oerhört duktiga, men eftersom jag som elev/clinicdeltagare/åhörare bara förstår en liten del, kan jag få en felaktig bild av deras lektion. *been there, done that, liked it* (Det var ju enkelt när jag trodde jag kunde något! :D)

"Menar när du rider själv eller är publik?"

Jag menar framför allt när jag själv rider. OBs detta e bara ett exempel men som jag har upplevt; Rider i vänster varv och hästen skjuter v bog, jag kommer inte ner på höger sittben - detta är jag mycket medveten om men kan för stunden inte lösa det själv, ... ridlärarens lösning är motställ till vänster och sätt på dig sporrar.

"Jag har nog bara råkat ut för det motsatta- att jag beskylls för ngt o sen visar det sig att det beror på hästen- när de själva sitter upp.
När man har 2 hästar o sitter rätt på den ena, borde man kunna avgöra vem det är som är sned"

Har jag aldrig varit med om, men även sett folk med många hästar där de "gamla" hästarna rättat in sig efter ryttarens snedhet och går rakt ändå, men när de rider unghästar, då går hästarna dit ryttarens kropp visar!

"Nej jag gillar inte att försöka rida till en snedhet. Den ska behandlas i första hand.
Det gäller även ryttaren."

Instämmer, även om jag med "snedhet" även menade mindre allvarliga, tex att man sitter mer på ena sidan

"Hur vet du vilka som även har annan utbildning?
Det framgår inte av listan."

Jag har pratar med dem! ;)

Vill man hitta någon kan man ju kontakta L*tta M*nsson som är CRs överkucku här i landet.

ja det håller jag också med om, förutom de gånger jag själv varit elev, och som jag skrev tidigare, är medveten om mina egna brister och tom påpekar detta för "ridläraren".

Men jag har även bevittnat lektioner med erkända instruktörer där tom jag kan se att ryttaren är den som i första hand borde korrigeras. Då blir jag ledsen när proffset skyller på hästen.

Det stämmer säkert men jag anser att det är fel ände att börja i, då hästen ofta kommer av sig själv när ryttaren gör det möjligt för honom. Det är min erfarenhet. Som inte alls är oändlig men jag har under årens lopp tränat upp en viss blick, speciellt för vad ryttaren hittar på för hyss, ;) som de (vi) alltför sällan är medvetna om.

Jag önskar att kroppskännedom kunde bli en större del av ridlärarutbildningen, inom alla områden, så att man slipper leta en instruktör som fixar mig och en annan som fixar hästen. Missförstå mig nu rätt ;)

En klok människa har sagt "fix the rider and you often will fix the horse" tyvärr minns jag inte vem, men jag kan inte annat än instämma tillfullo!

Men du.;)

De som jag har ridit för har frågat om det är ngt specifikt som jag vill ha hjälp med.
Sen går det även att säga till om vad man anser sig ha problem med- en dialog med tränaren.
Om tränaren säger- Nu!Känner du?
Då gäller det att vara sanningsenlig o säga -nää!
som jag har gjort. Tränaren suckar o tycker att man är ett hopplöst fall:o

Men du.;)

De som jag har ridit för har frågat om det är ngt specifikt som jag vill ha hjälp med.
Sen går det även att säga till om vad man anser sig ha problem med- en dialog med tränaren.
Om tränaren säger- Nu!Känner du?
Då gäller det att vara sanningsenlig o säga -nää!
som jag har gjort. Tränaren suckar o tycker att man är ett hopplöst fall:o

Instämmer. :o :angel:

Det stämmer säkert men jag anser att det är fel ände att börja i, då hästen ofta kommer av sig själv när ryttaren gör det möjligt för honom. Det är min erfarenhet. Som inte alls är oändlig men jag har under årens lopp tränat upp en viss blick, speciellt för vad ryttaren hittar på för hyss, ;) som de (vi) alltför sällan är medvetna om.

Jag önskar att kroppskännedom kunde bli en större del av ridlärarutbildningen, inom alla områden, så att man slipper leta en instruktör som fixar mig och en annan som fixar hästen. Missförstå mig nu rätt ;)

En klok människa har sagt "fix the rider and you often will fix the horse" tyvärr minns jag inte vem, men jag kan inte annat än instämma tillfullo!

Det där sista kan jag skriva under på, att det är ryttaren som ska fixas. Det är ju ryttaren som guidar hästen! :p
Tänker i steg-för-steg och pusselbitar.
Men som sagt - i vissa fall ger det helt enkelt inget att "bara" fixa sitsen. För att det är så kollapsat att försök till korrigering via sitsen skulle bli felkompenseringar snarare än "hjälp". Eller kanske för att hästen ändå inte klarar av att följa sitsen. Som min hängsits - från början klarade hästen att hålla balansen bättre med den (tro´t eller ej :angel: ) pga sin rejäla framtunghet och när jag som ryttare övade på att sitta rakt katapultade häststackarn framåt i obalans och blev stressad = inte särskilt konstruktivt. Istället för att i det läget tjura på med min egen sits så insåg jag att det skulle ge mer i längden att försöka jobba i hästens bekväma/balanserade läge och bara successivt JOBBA upp. Självklart gick det hand i hand och inte en sak i taget men ju mer bogfri kusen blivit desto mer upprätt kan jag sitta och det känns som att det ändå varit bra - för nu är kusen fortfarande känslig nog att kunna svara på vikthjälpen att flytta vikten aningens bakåt för att vinkla bäckenet aningens mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka