Har du rensat ut i garderoben?

Sv: Har du rensat ut i garderoben?

Jag upplever mig som mindre seriös än förr:o

Jag tycker att man har hamnat i många återvändsgränder med åren, men jag har nog tagit till mig ngt av varje tränare. Ingen tänker exakt lika.
Många har haft egna riktigt bra övningar.

Det där känner jag igen mig i.

Jag har aldrig rensat ur min garderob, och jag tror inte heller att jag har så lätt att falla för influenser, däremot tror jag att jag är en sökare.

Jag söker svar, hittar jag inte en aha-upplevelse så söker jag vidare. Däremot låter jag mig lätt hänföras av inspirerande kunniga människor, som är bra pedagoger.

För egen del, hade det väl varit klokt att rensa, då kanske jag hade "blivit nått".

Nu lagrar jag i stället, jag spar, och försöker träna mig på att plocka fram svar vid rätt tillfälle.

Hm. Tänkte svara men kom på att jag inte vet eg vad jag ska skriva...:)

Har nog lärt mig mest om ridning av att vara sjuk.. Åratal av mystiska symptom som tvingat kroppen att verkligen känna in, lära sig, mala ner gamla föreställningar, uppleva ridning både som ett kadaver och i full form..
Uppleva låsningar och hur det känns att bli rak. lära sig läsa av kroppen och hitta åt slumrande delar och känns hur de egna styvheterna påverkar ridningen och anpassa allt efter dagsformen, men tänja på gränserna för att få lite mer luft under vingarna.
-Hästarna hjälper sannerligen till om man verkligen vill flyga lite! (inte flyga bokstavligt alltså:D)

Sedan att jobba med hästkroppar och samtidigt rida. Att koppla ihop någon ögat snappar upp i ett rörelsemönster med en direkt känsla genom palpering och rörelsetestning och sedan plussa på med ridning och uppleva samma övning/rörelse/situation på massor av vis och dela upp det i orsak o verkan.
Att ha två hästar som kan växla mellan total mjukhet och det direkt motsatta har vidgat vyerna för vad en kropp kan prestera och när.
Även travtävlandet med sin hårda nivå kombinerat med dressyr har malt ner en del föreställningar om ridning vs andra grenar. (en häst är en häst är en häst -om den fungerar optimalt)

Sedan taktkänsla genom att dansa och känna rytmer, känna musiken omformas till rörelse och sedan få samma känsla på en hästrygg. Att känslor omformas till rörelse. Att kanalerna öppnas!:idea:

Häftigt är det att helt släppa prestationskrav och ha nytta av innötta reflexer i ryggmärgen från ridskoletid, instruktioner och lektioner men låta känslan styra vad det blir till häst.-Släppa behovet av ständig input utifrån och lyssna inåt och nedåt, på hästen.
Jobba med hästen som lärare men ändå behålla position som initiativtagare och problemlösare.

Jag har nog inte plockat russin som från helt olika kakor, mer bara känt att här och där har det trillat ner stora poletter, tack vare kloka människor och väldigt talande djur. Då strävan efter prestationer var som störst var känslan av kamp överhängande. Numera kommer poletterna trillande oftare, kanske just för att hästeriet är rätt otvunget och bara härligt.
Men shit vad det finns mycket att lära sig!
Fast jag tror nog att man kommer längst om man lär sig det där grundläggande först o jobbar på själva ridandet sedan (eller, samtidigt menar jag. Rida måste man ju göra fast man inte hunnit med det andra). Alltså, det där innersta, förståelsen för dynamiken och rörelsen, och så den personliga utvecklingen på det. Hitta styrkan inuti och så mest låta det bli som det blir, med de bästa intentioner. :love:

Gud va flummigt..

Häftigt är det att helt släppa prestationskrav och ha nytta av innötta reflexer i ryggmärgen från ridskoletid, instruktioner och lektioner men låta känslan styra vad det blir till häst.-Släppa behovet av ständig input utifrån och lyssna inåt och nedåt, på hästen.
Jobba med hästen som lärare men ändå behålla position som initiativtagare och problemlösare

Det låter som om du har lagt ner mycket på kroppskontroll:bow:

Men måste fråga:
Betyder det att du inte rider för tränare alls sedan en längre tid? Blir bara nyfken. Vem hjälper dej att se mera "utifrån" vad som händer? (Det kan ju många gånger kännas väldigt trevligt och harmoniskt men det är inte säkert att det innebär att hästen arbetar så ändamålsenligt eller som man tror?) Eller är det just det ingen gör, fattar så av citatet.

Inte ens de allra duktigaste ryttarna oavsett inriktning tänker ju att de enbart kan känna sig fram till bra ridning:confused:

Men jag kanske missförstod det du skrev?

Jag kan nog inte uttrycka det så högtidligt som många andra:o

Men jag har fått många olika "infallsvinklar" och metoder under alla år, och har inte alltid haft förmågan att helt förstå och sätta ihop, och hade nog behövt mycket mer teoretiskt som grund tror jag.

Jag plockar gärna det som jag tror passar in, men sen tycker jag inte alltid att jag har kunskapen att förstå om det verkligen passar in, så det blir en del funderande och reviderande, dessutom hoppade jag mera än dressyrade längre tillbaka eller var mer intresserad av det, och har en del även från den "inriktningen" med. Fast det har jag också tappat numera.

Det är inga stora dramatiska skillnader i hur jag tränar nu, men det här sättet att arbeta som vi gör nu, är mycket grundläggande och jag känner igen det från både riktigt långt tillbaka och från en tränare för många år sen som jag bara alltmer kommit att förstå varför jag uppskattade:bow:

Min stora brist är att glömma och tappa sånt jag egentligen redan borde veta och kunna, och som jag redan vet och kan men har stoppat undan nånstans av nån anledning, tex pga flera år utan tränare bla, men också att jag måste vara lite dum, tror jag emellanåt:o Jag använder inte kunskaper jag har när jag sitter där och rider helt enkelt, förrän någon påminner......eller hur jag nu ska förklara det:cool:
Kanske att jag numera tänker för mycket istället för att rida, bland annat.:crazy:

Jag behöver lite tonårings jävlar anamma bus, men hur :angel:

Ut i skogen och LEK!
Där ingen ser dig och kan döma dig.
Pusha lite på dina egna gränser så ser du snart under vilka situationer kommunikationen mellan dig och hästen felar. Då blir man motiverad att åtgärda, och för att åtgärda ett problem hos hästen får man jobba med sig själv främst.
Men gör det för att det gagnar DIG, ditt mående och det du upplever som roligt. Det du gör på hästryggen ska du känna att du gör med ett leende - leta efter det. Skit i prestigen, åskådarna och att uppnå det perfekta idealet - det är just ett ideal, inte verklighet.

Ut i skogen och LEK!
Där ingen ser dig och kan döma dig.
Pusha lite på dina egna gränser så ser du snart under vilka situationer kommunikationen mellan dig och hästen felar. Då blir man motiverad att åtgärda, och för att åtgärda ett problem hos hästen får man jobba med sig själv främst.
Men gör det för att det gagnar DIG, ditt mående och det du upplever som roligt. Det du gör på hästryggen ska du känna att du gör med ett leende - leta efter det. Skit i prestigen, åskådarna och att uppnå det perfekta idealet - det är just ett ideal, inte verklighet.

Åhh..du har så rätt..men jag har under (Lite för många år) varit fruktansvärt rädd på hästryggen efter en olycka som skadade mig rejält.

Jag har i omgångar haft hästar som jag verkligen litat på men i lika många omgångar ej haft tiden att rida då jag jobbat lite väl mkt de senaste åren.

Nu har jag en fantastisk häst igen som jag litar på 1000 % och jag reser inte alls och jobbar längre som innan, jag vet att tiden kommer igen då jag kan ägna mitt hjärta åt ridningen, och DÅ..

:D

Tack för inspirerande ord :bow:

(Jag har på något konstigt vis fått utlopp för min ridlängtan genom att instruera andra, så jag har satt mig själv i andra rummet, alldeles för länge, kom jag på :o )

Min stora brist är att glömma och tappa sånt jag egentligen redan borde veta och kunna, och som jag redan vet och kan men har stoppat undan nånstans av nån anledning, tex pga flera år utan tränare bla, men också att jag måste vara lite dum, tror jag emellanåt:o Jag använder inte kunskaper jag har när jag sitter där och rider helt enkelt, förrän någon påminner......eller hur jag nu ska förklara det:cool:
Kanske att jag numera tänker för mycket istället för att rida, bland annat.:crazy:

Otroligt intressant och har inget med dumhet att göra :D;) Människan använder sig av bekväma former, i görande, även om man är en kontrollerande och i teorin "perfekt" ryttare som vet precis hur allt ska göras så när ryttaren väl sitter där blir det antingen

Bekvämt (Kan vara både rätt och fel)

Eller stret

Eller Flow

Flow kan bara uppstå i synkronisitet när alla kugghjul rullar och är väl oljade i ett samspel mellan båda individer

Finns ej det så var det väl inte rätt ändå

Var nöjd med det du presterar, glöm bort bruset och var inte så hård mot dig själv

:laugh:

Kom på, och har såklart med höger och vänsterhänthet att göra, som vi redan avhandlat i en annan tråd ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Det där är jag, känner likadant. Du fick till formuleringen bra:bow:

C L
som vänsterhänt bli jag nyfiken på vad du menar.:)

Länk till tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10824104&highlight=V%E4nsterh%E4nt#post10824104

Samt "" från tråd:

"Pipiga vänsterhänta är för söta, dom får man vårda varsamt och leda fram till små succéer efter hand, och, eftersom de mest påverkar höger sida på hästen som ju brukar vara den starka sidan hos hästen (Då den oftast är riden innan av högerhänta (Hänger ni med? ) så har vi paketet: "Känslig ryttare med stark häst" att jobba med (Ja jag generaliserar litegrann också)

Vänsterhänta känner också lättare in hästens sinnestämning och kan på så vis (Ursäkta uttrycket) SLAKTA vilket bra ridpass som helst genom att endast gå på hästens vilja och följa denna för mkt, denna ryttare KAN alltså ha svårt att ta kommandot "FÖLJ MIG" och lägga ut detta till en hjälp för hästen.

Vänsterhänta ryttare kan också vara mer av grubblare än andra då de blir rörigt mellan spakarna som kallas Logisk ridning och ridning med känsla.

ARGA vänsterhänta ryttare är :eek:

Där kan det sluta hur som helst då hästen tänds på alla cylindrar ...

Fysiskt sett tippar vänsterhänta ryttare mer framåt med axlarna än andra vilket medför att syreupptagningen minskar för både häst och ryttare vilket medför kapitalkrock och motsättningar i Ekipaget.

Så...Vänsterhänta ryttare=Fantastiskt intressant men Silkeshandskarna på "

;)

Länk till tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10824104&highlight=V%E4nsterh%E4nt#post10824104

Samt "" från tråd:

"Pipiga vänsterhänta är för söta, dom får man vårda varsamt och leda fram till små succéer efter hand, och, eftersom de mest påverkar höger sida på hästen som ju brukar vara den starka sidan hos hästen (Då den oftast är riden innan av högerhänta (Hänger ni med? ) så har vi paketet: "Känslig ryttare med stark häst" att jobba med (Ja jag generaliserar litegrann också)

Vänsterhänta känner också lättare in hästens sinnestämning och kan på så vis (Ursäkta uttrycket) SLAKTA vilket bra ridpass som helst genom att endast gå på hästens vilja och följa denna för mkt, denna ryttare KAN alltså ha svårt att ta kommandot "FÖLJ MIG" och lägga ut detta till en hjälp för hästen.

Vänsterhänta ryttare kan också vara mer av grubblare än andra då de blir rörigt mellan spakarna som kallas Logisk ridning och ridning med känsla.

ARGA vänsterhänta ryttare är :eek:

Där kan det sluta hur som helst då hästen tänds på alla cylindrar ...

Fysiskt sett tippar vänsterhänta ryttare mer framåt med axlarna än andra vilket medför att syreupptagningen minskar för både häst och ryttare vilket medför kapitalkrock och motsättningar i Ekipaget.

Så...Vänsterhänta ryttare=Fantastiskt intressant men Silkeshandskarna på "

;)

Man kan tro att du pratar om mig.

Men jag är och har alltid varit så högerhänt, man kan bli.

Man kan tro att du pratar om mig.

Men jag är och har alltid varit så högerhänt, man kan bli.

Men du är inte som alla andra ;) Du är moderator!

:rofl:

Flåt :o

Högerhänta vet bäst och gör för att de alltid gjort så..är du mer openminded än så får du ta och erkänna att du har lite vänsterhäntet i dig, inte bara att städa utan öven att _komma_ ut ur garderoben

Men du är inte som alla andra ;) Du är moderator!

:rofl:

Flåt :o

Högerhänta vet bäst och gör för att de alltid gjort så..är du mer openminded än så får du ta och erkänna att du har lite vänsterhäntet i dig, inte bara att städa utan öven att _komma_ ut ur garderoben

Jag tillhör den pipiga varianten i alla fall... och nej jag har aldrig vetat bäst och kommer aldrig göra det. Så OK, då är jag väl ambivalent... Får träna på det där. Men jag skriver bara baklänges när jag försöker skriva med vänstern och jag kan då INTE skruva upp korkar o lock med fel hand... - Värdelös, med andra ord.

Får leta i mitt CD-arkiv, om jag kan hitta några tips i mitt undermedvetna i så fall. :angel:

Jag tillhör den pipiga varianten i alla fall... och nej jag har aldrig vetat bäst och kommer aldrig göra det. Så OK, då är jag väl ambivalent... Får träna på det där. Men jag skriver bara baklänges när jag försöker skriva med vänstern och jag kan då INTE skruva upp korkar o lock med fel hand... - Värdelös, med andra ord.

Får leta i mitt CD-arkiv, om jag kan hitta några tips i mitt undermedvetna i så fall. :angel:

Jag skriver också baklänges med vänster hand, jag är garanterat ambidext och har tränat upp mig själv från baklänges-skrift till normal - vänsterhands-skrift men föredrar att skriva med höger.

En enbart högerhänt kan inte skriva alls med vänster så då kan det vara att du är ambidext light?

Hade jag haft möjlighet hade jag sprungit på träning varje vecka minst, men pga sjukdom som slår till vid de mest olämpliga tillfällen och medföljande brist på likvida medel har jag tvingats avvänja mig från regelbunden träning och mot min vilja ägna mig åt "självstudier" och sätta en jävligt elak kritiker på axeln för att överleva och utveckla ridandet trots hämmande omständigheter.:cry:

lixom se mig själv utifrån med andras ögon, för att inte falla in i negativa mönster. Ständigt omvärdera vad är bra, vad är inbillning, vad är lyckotänkande,. men också tillåta mig att vara nöjd med min o hästens prestation då vi förtjänar det och inte grävas ner i negativitet.
Travet tar ju en hel del energi och kräver sina resor och förberedelser, så att åka tio-tjugo tals mil på dressyrträning har lixom fått stryka på foten sista tiden.

Men, nu är en lösning inom räckhåll hälsomässigt pga helt osannolika omständigheter, så när jag får snurr på livet ska det tränas jäklar anamma!!!:banana:

C_L_:

:eek: Har vi träffats :rofl:

Jag är född vänsterhänt och är det i grunden men gör mycket med höger vilket komplicerar mycket i ridningen, och undra på att man grubblar:devil:

Vore mycket enklare att var ensidig........tror jag..

Jag ser mycket när jag filmar mej av vad jag gör som då också hästen gör:crazy: tyvärr har jag inte tillgång till min egen kamera så ofta:cool::(

Jag minns den tråden.

Det jag menar är just detta, jag vet sen många år en del av det jag gör, har "tränat bort det" men naturligtvis återkommer allt när man inte rider för tränare tex. Under många år var det ju barnens träningar och tävlingar som gick först så jag flaxade mest runt i skogen och en och annan hoppträning och tävling (hade samma tränare som äldsta dottern så jag kunde ta med min häst och rida i griuppen efter ponnyerna, under en lång period i alla fall)

Sen har jag pga yngsta dottern främst sett otaliga dressyrträningar från läktaren och då blir man en bra läktarryttare men det måste mer till för att skogsluffarre ska få ordning på sej:crazy:

Hade jag haft möjlighet hade jag sprungit på träning varje vecka minst, men pga sjukdom som slår till vid de mest olämpliga tillfällen och medföljande brist på likvida medel har jag tvingats avvänja mig från regelbunden träning och mot min vilja ägna mig åt "självstudier" och sätta en jävligt elak kritiker på axeln för att överleva och utveckla ridandet trots hämmande omständigheter.:cry:

lixom se mig själv utifrån med andras ögon, för att inte falla in i negativa mönster. Ständigt omvärdera vad är bra, vad är inbillning, vad är lyckotänkande,. men också tillåta mig att vara nöjd med min o hästens prestation då vi förtjänar det och inte grävas ner i negativitet.
Travet tar ju en hel del energi och kräver sina resor och förberedelser, så att åka tio-tjugo tals mil på dressyrträning har lixom fått stryka på foten sista tiden.

Men, nu är en lösning inom räckhåll hälsomässigt pga helt osannolika omständigheter, så när jag får snurr på livet ska det tränas jäklar anamma!!!:banana:

Ja jag vet att det är svårt att få ihop allt och hinna med sin egen ridning och träning (se svaret till Carola)

Men vad härligt att du verkar ha en läsning inom räckhåll!:idea: :bow:

Jag skriver också baklänges med vänster hand, jag är garanterat ambidext och har tränat upp mig själv från baklänges-skrift till normal - vänsterhands-skrift men föredrar att skriva med höger.

En enbart högerhänt kan inte skriva alls med vänster så då kan det vara att du är ambidext light?

Ha ha när jag började skriva med höger i skolan så skrev jag baklänges och särskilt vissa bokstäver som d och b:cool:

Nu kan jag skriva med båda, inget blir baklänges, höger är mest skrivhand nu, dock behöver jag bara skriva ett tag med vänster för att få upp det igen.

Folk blir förvirrade av mej för jag skär bröd o likn med vänster, skriver med höger osvi en enda blandning:o

Undra på att JAG känner mej förvirrad med vad jag gör:eek:

Intressant, ska läsa länken.

Undrar om jag inte minns den nu.

Det S L skrivit stämmr nog också väl in på mig, både på gott och ont, och jag är tyvärr extremt vänsterhänt.

Hade ett helvete att lära mig köra bil, då min hjärna sa att det var logiskt att växla med vänsterhanden. Trots det tog jag mitt körkort på endast 10 lektioner.

Jag skrev också från höger till vänster, men omvända bokstäver, men hade tack och lov en klok fröken så lät mig göra så till jag mentalt var beredd och självmant vände på skriften.

Annars hade jag nog fått rejäla skrivsvårigheter och inlärnings svårigheter.

C-L
Undrar om inte din förklaring till min fråga varför jag alltid lyckas få energi ( på gott ochint) i alla hästar utan att veta hur jag gör, har att göra med min vänsterhänthet.
Även om det låter konstigt.:crazy:

Intressant, ska läsa länken.

Undrar om jag inte minns den nu.

Det S L skrivit stämmr nog också väl in på mig, både på gott och ont, och jag är tyvärr extremt vänsterhänt.

Hade ett helvete att lära mig köra bil, då min hjärna sa att det var logiskt att växla med vänsterhanden. Trots det tog jag mitt körkort på endast 10 lektioner.

Jag skrev också från höger till vänster, men omvända bokstäver, men hade tack och lov en klok fröken så lät mig göra så till jag mentalt var beredd och självmant vände på skriften.

Annars hade jag nog fått rejäla skrivsvårigheter och inlärnings svårigheter.

C-L
Undrar om inte din förklaring till min fråga varför jag alltid lyckas få energi ( på gott ochint) i alla hästar utan att veta hur jag gör, har att göra med min vänsterhänthet.
Även om det låter konstigt.:crazy:

Vad intressant:idea: Ärligt talat är jag så både och numera att jag inte vet vad jag är, och frågan är hur bra det är:confused: Knappast liksidig, för det är inte riktigt på det sättet heller tyvärr...

Jag hade i småskolan ett riktitt urtidsmonster till lärare även för att vara på den tiden, och jag klarade skolan alldeles utmärkt med dålig handstil trots hennes förutsägelser:devil: Min pappa gillade henne inte så jag brydde mej inte ett dugg om vad hon sa, lyckligtvis....

OT, men detta med vänsterhänthet osv är så intressant.....hur många är vad här inne undrade jag plötligt:idea:

När det gäller en helt ny ridstil (AR/klassiskt/western, whatever! :p ) som man vill försöka lära sig så försöker jag nollställa så mycket som möjligt från tidigare hjälper/metoder/principer helt enkelt för att lättare kunna ta till sig det nya.
När man väl har gett det en "ärlig chans" att man kommit en bit och börjat greppa konceptet och förstå vad/varför tränaren vill att man gör som man gör, då börjar jag ifrågasätta mer och blanda utifrån hur det känns.
Sen finns det väl ärligt talat få tränare man lyckas hitta som man kan känna ett sådant förtroende till att man vågar lägga det gamla bakom sig så mycket som möjligt - det måste liksom upp till bevis att tränaren kan hjälpa tillräckligt, vara pedagogisk nog och även tar hänsyn till ekipaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka