Har du rensat ut i garderoben?

jacko

Trådstartare
Liten spinoff på ramtråden där Axel och Novali delger sina erfarenheter från CR. Det fick mig att tänka på att många plockar russin ur kakan, och andra städar ut garderoben helt.

Vilket gör ni? Har ni börjat om från början i ridningen, eller väljer ni ut de smarrigaste russinen och lägger i er befintliga smet?

Själv har jag helt och hållet börjat om från början (för några år sen) och valde att nollställa allt. Jag kände att jag inte kunde plocka några russin, för att aktuell tränare erbjöd ett större paket som jag tyckte var väldigt intressant.

(Och ja, jag har nött i skritt :o. Men jag var inte direkt aktiv på tävlingsbanorna och hade inte det att ta hänsyn till. Jag menar, LB-tävlingarna klarade sig utan mig också! :D)

Sv: Har du rensat ut i garderoben?

Jag har alltid varit sådan att jag velat prova det mesta o sen plockat med mig russin, om det funnits några sådana, o satt in dem i mitt dagliga.

Men jag blev väldigt konfunderad när du säger att du "nollställt" dig själv, Jacko, för hur gör man det? Hur kan man undvika att ta med sig de erfarenheter som gjort i sitt hästliv?

Att man vill prova en annan linje är jag helt med på. Men hur tar man sig vidare från din nya linje? Att nöta i skritt för att ta sig nån annanstans köper jag men hur tar du dig dit och vart ska du?

/Tänkande Nova...

Jag skulle aldrig klara av att tömma garderoben helt. Mina grunder, sitter där de sitter, från alla underbara ryttarvänner, ridlärare på ridskolan från förr och nu, CR-instruktörer, AR-instruktörer och sjukgymnaster.

Allt flyter i ett, russinen sjunker ner i botten ibland och kommer upp till ytan ibland, beroende på årstid, livssituation, ekonomi, vad vi är ute efter just då och hälsa hos mig eller hästen.

Nej, jag nollställde väl inte så grundligt - det går nog inte att göra!

Men jag försökte "börja om" och lära mig ridningen från början. Jag har min grund i ridskola och det är jättenyttiga erfarenheter som jag inte vill vara utan förstås! :)

Jag vet vart jag ska. Jag lär mig helt "vanlig" dressyr, men lite grundligare än jag började "förra gången".

Nej jag rensar aldrig ur garderoben helt, jag ser inte syftet med det, då det för mig är viktigt att ta med mig alla mina erfarenheter i ridning och ridsätt, när jag går vidare fram på vägen. Detta för att jag ska lära, förstå och koppla samband och effekter på ett sätt som är produktivt och för mig framåt i utvecklingen.

att rensa ur och nollställa tror jag inte på. Jag skulle aldrig passa för att helt nollställa mig och följa en enda tränares linje utan att ta med mig det jag själv erfarit. Det vore samma för mig som att bara göra som ngn säger, utan att förstå hur och varför.

Nej, jag försökte förklara att det inte var riktigt så jag menade.

Borde kanske skrivit "börjat om från början" istället för att "rensa ur garderoben"?

Jag är jätteglad för mina erfarenheter!

Sen finns det en annan aspekt för mig också. Jag vet hur jag red förut. Rätt kass faktiskt. (Men för att ni inte ska tro att jag var hel nybörjare - red i en av de högre grupperna på ridskolan och fick ok poäng på löjltävlingarna jag deltog i - löjltävlingar för att de var på låg nivå alltså, inte för att det är löjligt att tävla!). Jag var väl varken sämre eller bättre än de andra ridskoleryttarna, utan ganska "normal". Nu i efterhand kan jag säga att jag faktiskt hade för låg kunskap för att ens kunna plocka russin ur kakan. För jag hade för lite grund att stå på.

PS: Jag rider fortfarande rätt kass, men jag fattar lite mer i a f!

Senast ändrad:

Senast redigerad av jacko Idag kl. 10:53 Anledning: var tvungen att lägga till något, för att inte framstå som duktigare än jag är

jacko, jacko...jag är inte så mycket för en massa psykologtjafs om hur ens barndom varit osv MEN??? är du uppvuxen i en "jantelag" familj eller??;):rofl: Jag "känner" ingen människa som vill hålla sig själv tillbaka som du gör...jag har sett flertalet bilder på dig till häst och kan lugnt säga att du rider bättre än många jag sett här.:bow:

Ursäkta utviket och åter till ordningen...:cool:

Jag förstår nu hur du menar med att nollställa men vill ändå veta, vart ska du? Alltså vad har du för uppsatta mål? Att kunna rida din häst bättre är ju givet men vill du komma till tävling eller vill du träna för dig själv?

Jag tror att man innerst inne måste ha en önskan om att komma vidare oavsett vart man önskar ta sig, för att kunna ta till sig nya influenser.

Intressant frågeställning.

Jag ser det såhär.

Jag har aldrig nollställt mig, jag tror inte det går bara sådär rakt av. Det är en löpande process av Deprogrammering och Reprogrammering.

Deprogrammering som måste ta plats innan Reprogrammering startar, och nyckeln till det kan ligga i tex: Förståelse och vilja.

Man kan ersätta rörelsemönster i ett huj men förstår man inte dem eller ens gillar dem mentalt (Även om kroppen sa ja) så återfaller man i gamla mönster per automatik så fort något blir obekvämt.

Jag tror att jag har rensat för mycket, i rena förbifaretn rensade jag så mycket och ersatte mina gamla ridvanor med så mycket perfektionism att jag inte kan leva upp till det själv, inte utföra allt det jag kan själv på grund av min totalt söndriga kropp, utan skulle, verkligen behöva göra om allt IGEN.

ÄNTLIGEN har jag fått hem min gamla ridhäst igen, som jag känner mig trygg med och som jag till och med vågar tölta med :o Här har jag nu material att använda det jag kan för att fortsätta forma denna fenomenala häst men då tillkommer ett annat moment.

Det är nedrans trevligt att bara studera andra som rider och VAR är min egen ridmotivation?

Var hittar jag den igen?

Jo, den städade jag ut när jag skulle bli sådär jevla bra och duktig och perfekt.
Rent blev det men också glädjelöst.

Torrt, tråkigt och perfekt.

Jag behöver lite tonårings jävlar anamma bus, men hur :angel:

*Svammel*

Jag upplever mig som mindre seriös än förr:o

Jag tycker att man har hamnat i många återvändsgränder med åren, men jag har nog tagit till mig ngt av varje tränare. Ingen tänker exakt lika.
Många har haft egna riktigt bra övningar.

Det skulle vara korkat att inte ta med sig den kunskap man tidigare fått in i det nya man lär sig. Men jag är ändå av den åsikten att när man börjar rida enligt ett nytt system måste man anamma det systemet helt och fullt och lämna "det gamla" åt sidan för ett slag. Annars missar man gärna detaljer som är viktiga för att systemet ska fungera.

När man sedan kommit en bit på vägen tycker jag att de gamla kunskaperna kommer fram ändå och kompletterar sedan varandra.

Det är ju sedan inte alltid så lätt, jag minns min första lektion för JB, där jag envisades med att vilja driva i piaffen á la AR och han försökte febrilt få mig att låta Rajen få vara ifred i piaffen. Då hade jag inte kunskapen att se vad han menade...

Fast att sträva efter perfekt är väl inte fel? Om man sätter målen för lågt så når man oftast inte ens halvvägs är iaf min erfarenhet. Och jag har ju vart o nosat på "perfekt" ett par gånger..dvs hästen har varit helt lös, följt min minsta vink osv osv men det handlar om korta korta sekvenser...men har man en gång ätit saftiga jordgubbar med vispgrädde så vill man inte ha torra blåbär med mjölk...:D

Därför strävar jag efter jordgubbar i min ridning varje dag o den dag jag slutar med det då kliver jag nog av.

Din motivation kommer att återvända när du får en aha-upplevelse med din häst. Det behöver inte vara någon större grej men nåt som går som du tänkt o du blir lycklig...då kommer motivationen som ett brev på posten! Sen ska du inte förakta att man blir latare med åren...:devil: dvs, det är enormt mycket svårare att uppmanna den där ungdomliga glädjen o övermodet för tyvärr så vet man ju med tiden vilket slit ridning är och ens lata äldre jag bromsar ju då...

Men det finns ju inget i världen som säger att man måste RIDA för att följa med i denna underbara värld...du kanske kommer fram till att det tar för mycket ork o energi som du kanske inte har lust med.

Nä, jag rensar inte ut.. jag vänder och vrider på det jag har lärt mig och det som inte funkar idag kan fungera i morgon då jag behövde en pusselbit till för att få det jag försökte få igår att fungera.

jag plockar nog hej vilt.. inte med någon tanke på vad som tillhör vad, utan jag försöker med hjälp av tränaren hitta det bästa sättet att rida och utbilda min häst utan att lägga någon vikt vid var läran kommer ifrån och vem som har uttryckt vissa begrepp.

Jag vill hela tiden lära nytt men jag tror inte på att vimsa omkring och hela tiden testa nya saker då jag helt och fullt tror på att man hittar en strategi som fungerar och så håller man sig till den för att få hästen att känna igen sig. Sen kan man vidareutveckla såklart.

svammel från mig...

Du menar att ha en röd tråd:bow:

Kul att det går bra med Pålle:banana:

Ja, typ.. röd tråd :angel:

Är extremt trött och ska nu åka hem från jobbet för hjärnstackarn orkar inget mer idag..

Men det jag också menar är att jag tycker man inte ska vara rädd att prova nya saker, bara man inte ändrar hela tiden. jag tror som sagt att det är bra även för pålle att han känner igen sig och är trygg i det vi gör.

Skulle jag rida olika hästar kanske jag skulle variera mig mer, för jag tror att man måste anpassa ridningen efter individen. Visst, god ridning är alltid god ridning men med en viss form av variation och anpassning ;)

Det går sådär med pålle.. jag är ju nyseparerad och han har fått stå tillbaka en hel del men jag hoppas på att det reder sig nu och att det blir mer ridning.

Senast ändrad:

Det tar ju tid bara att få förmågan att upptäcka russin. Det jag kallar russin kallar någon annan för sylt, osv. Tycker mer det känns som att vinet som kommit från russinen börjar klarna, och det gäller att sila bottengrumset.
Tycker apropå CR, att jag haft tur som hittat en sådan tränare som verkligen (i mina ögon) har en massa russin vid sidan av ren CR-ideologi. Som väljer det hon ft tycker verkar vara det viktigaste för ekipaget. Alltså har en förmåga att observera, analysera, dra slutsatser för att kunna ge oss de övningar som låter oss komma framåt. I nuet.
Men kanske kommer jag att tänka annorlunda om 10 år då kan jag gå i pension, och få tiden att rida flera pass/dag, och då d-lar ska jag bomba er med russin!

Men kanske kommer jag att tänka annorlunda om 10 år då kan jag gå i pension, och få tiden att rida flera pass/dag, och då d-lar ska jag bomba er med russin!

Elller hur, har sett fram mot pension hela mitt yrkesliv:o DÅ kan man rida:banana:

KL

Jag kombinerade att träna för CR tränare och "vanlig" tränare i drygt ett år, för några år sen. Det var en erfarenhet och kunskap som jag har med mig i min ridning än idag och som tagit mig vidare på vägen.
Just kombinationen var rätt för mig, i det skede av ridningen jag befann mig i. CR biten hjälpte mig få upp ögonen ytterligare för hur mycket ens egen sinnestämning, inställning och mentalitet påverkar ridningen, parat med en massa verktyg för hur man kan tänka för att sitta och inverka väl.
Det är ju just det med CR tycker jag - det är mycket mentalt, och mindre konkret inverkan. Därför blev det mycket lyckat att kombinera med min "vanliga" tränare. Jag tror inte jag hade tillgodogjort mig CR träningen enbart, då det som sagt inte är så mkt fokus på inverkan på hästen i den mån jag faktiskt behöver inverka på den nivån jag rider. Men som sagt, kombinationen var jättelyckad och ngt jag har utvecklats genom just att lägga ihop de två.

sen tror jag att det beror på vilket skede man är i som ryttare, huruvida man är i ett läge där man kan ta till sig och kombinera olika läror. I vissa stadier tror jag inte man kan det, medans man i andra, har mycket utbyte av det.

Fast jag vet ändå att det inte är ngt vidare om man själv är stressad eller så:crazy:

Nej jag förringar inte att det kan vara bra, men då som komplement- vilket de flesta verkar ha det som:bow:
Situps regerar:rofl:

Fast jag vet ändå att det inte är ngt vidare om man själv är stressad eller så:crazy:

Nej jag förringar inte att det kan vara bra, men då som komplement- vilket de flesta verkar ha det som:bow:
Situps regerar:rofl:

Men många av oss, bland alternativa ryttare, har inte de kroppar som klarar av situps och då är som du säger, den funktionella ridningen som exempelvis CR, feldenkreiss och AR, ett himla bra komplement.

Mvh

IH

Senast ändrad:

Absolut!
Egentligen är det nog många, som skulle vara hjälpta av tränare som förstår sig på ryttarens ev krokigheter (inte bara mentalt) och kroppsliga hinder.
Kombinationen CR o utb dressyrtränare = perfa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka