Har du problem med din häst också?

S

svartarosen

Hej! :)
Jag har en häst som är en Welsh Mountain och heter Korall.
Jag tränar lite western med honom, men jag har ett problem.
Han är alltid rädd för bildäck och sånt när jag ska göra en bana till ridningen.
Han strässar för mycket och är svår och kontrolera.
Har du några tips om hur jag kan göra han lungnare och inte vara rädd så mycket?
Blir glad till svar :bow:
/ svartarosen

Sv: Har du problem med din häst också?

du kan ju prova att bara lägga fram ett däck på ridbanan och sen rida "som vanligt", alltså inte pressa honom att gå nära eller så. bara ignorera det.. då ser han kanske att däcket bara ligger där och kommer inte att "hoppa på honom". när han slappnar av så provar du rida närmare och närmare, t ex göra en volt runt det. fortfarande utan att !göra nån grej av det" dvs, rid som att däcket itne vore där.. Sen när han vant sig vid ett så kan du ta fram ett till och träna på att gå emellan (brett mellan däcken till en början).
detta är ju ett sätt, så funkar inte det finns det säkert tusen andra att prova.
lycka till:)

Lägg ett bildäck i hans hage och lägg lite hö eller något annat smarr i däcket!

Börja lugnt med honom.. Lägg ett däck i hagen. Träna honom på det, ta en dag, kanske en vilodag, och led ut honom, låt han nosa på däcket i lugn och ro. Vill han inte gå emot det så gå dit själv och sätt dig där, helt lugnt. Vänd ryggen mot hästen, släpp honom (inhägnat område kan vara bra) och totalignorera honom.. Tillslut kommer han komma fram till dig, det kan ta 5 minuter till flera timmar, men han kommer det lovar jag. Det är hästens naturliga nyfikenhet som kommer fram.
När han ser att du sitter på däcket och har det bra kommer han komma, du är ju hans ledare, den man ska lita på och alltid följa efter. När han kommer så kan du prata med honom lugnt, visa honom däcket, men sitt fortfarande kvar, klappa däcket osv... du fattar nog... när han inte bryr sig om det längre berömmer du honom och ni slutar när det går som bäst.. skulle det inte funka så börja om från början... till slut kan ni ha mer och mer däck, han kommer inte bry sig efter ett tag.. så länge du som ledare visar att de är ofarliga kommer han också att inse det så småningom.. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka