Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Men det finns ju inget som hindrar att ungdomar idag sitter i exakt samma situation, bara det att jag knappt känner några i åldern då man generellt gör dumma saker så jag har inga aktuella exempel.

Skulle jag åka dit för ringa narkotikabrott idag skulle exakt ingenting hända. Jag har en eftertraktad utbildning, ett bra, fast jobb som inte skulle påverkas (jag utgår ifrån att det är något i form av eget bruk som skulle vara aktuellt i detta hypotetiska fall :rofl: ), och jag skulle förmodligen känna mig dum och betala böter utan att gnälla, typ.

En ungdom som är på väg ut på arbetsmarknaden skulle med ditt resonemang kunna ha väldigt svårt att få jobb, och på många olika sätt kosta samhället massa pengar istället. I värsta fall har man bäddat för att det verkar mer lockande att hänga i "dåliga" kretsar eftersom det är just där den där domen i så fall inte är ett bekymmer. Kan inte se hur något gott kan komma den vägen alls...
Och boende, kanske till och med.
 
De enda med domar på ringa narkotikabrott som jag känner till är vita från medelklassbakgrund.

I ett uppmärksammat fall så är det olika diagnoser som spökar så att det går snett.
Och där så behöver ingen längre fundera över vare sig anställning eller bostad då personen är omhändertagen av staten under en mycket lång tid framöver.

Då handlar det knappast enbart om en dom för ringa narkotikabrott, eller hur?

Att ha ett visst ursprung verkar öka risken för att man ska misstänkas för narkotikainnehav(eget bruk). Alltså är det en fördel att vara vit.
 
Jo, men om man då ska problematisera det här något. Vilka brott anser man utgör ett hinder för att köra buss med passagerare? Om jag är dömd för snatteri, är jag då diskvalificerad från att köra buss i Uppsala kommun? Och hur länge efter att jag sonat mitt straff gäller det här?

Jag tycker att både företag och offentliga organisationer ska göra allt de kan för att säkra sin verksamhet och sina kunder. Men det måste finnas en balans mellan det skyddet och ett eventuellt intrång på den personliga integriteten. Det måste också vara möjligt för en tidigare dömd brottsling att lämna det livet och få ett jobb.

Fast nog finns det en hel del brott som ska diskvalificera som busschaufför? Antar att du inte vill att dina närstående åker med nån som blivit av med körkortet pga rattfylla? Eller kört med droger i kroppen? Andra brott man kollar efter är upprepade hastighetsöverträdelser (enstaka är sällan problem) samt andra trafikbrott som defacto riskerar resenärernas liv.
Kör du rattfull, syns det i 10 år och andra brott i 5 år. Så länge kan och ska det ligga dig i fatet.
Hanterar man kontanter så är snatteri och liknande inte så bra, eftersom bolagen överlåter pengar som du ska ta hand om åt dom. Vi hanterar också hittegods som ibland har ganska stora värden och dessa ska heller inte hamna i din ficka.
 
En ungdom som är på väg ut på arbetsmarknaden skulle med ditt resonemang kunna ha väldigt svårt att få jobb, och på många olika sätt kosta samhället massa pengar istället. I värsta fall har man bäddat för att det verkar mer lockande att hänga i "dåliga" kretsar eftersom det är just där den där domen i så fall inte är ett bekymmer. Kan inte se hur något gott kan komma den vägen alls...
Men är det verkligen arbetsgivares sak att ta ansvar för?
Är inte det ett samhällsansvar?

Företag skall ju försöka gå med så mycket vinst som möjligt, det är själva idén.
Vem vill göra sig omaket och ta risken att driva företag om de inte får välja vilka de anställer?
 
Men är det verkligen arbetsgivares sak att ta ansvar för?
Är inte det ett samhällsansvar?

Företag skall ju försöka gå med så mycket vinst som möjligt, det är själva idén.
Vem vill göra sig omaket och ta risken att driva företag om de inte får välja vilka de anställer?
Jag tänker att man kan missa väldigt många guldkorn bland tilltänkta arbetstagare om man bara satsar på de som verkar vara eliter på pappret. Kanske ska man fundera på vilka kontroller som verkligen är viktigt baserat på jobbet och vilka kontroller av ens person som inte tillför något annat än fördomar om andra människor.

Nu tänker jag inte på jobb där man verkligen måste kontrollera den sökande i sömmarna på riktigt, alltså.
 
Det får de ju inte, men av andra skäl.

Är det rimligt att en arbetsgivare ber sökande att visa upp vilka dokument som helst? Läkarjournaler, kanske?
Med tanke på den djupgående läkarundersökning som jag fick genomgå när jag bytte entreprenör på samma bussjobb, så verkar det inte finnas någon egentlig gräns.
Med de blodproverna så kunde de kartlägga alkoholbruk, drogbruk, diabetes och en hel del annat.
Och det gjorde de verkligen.

Som den värsta veterinärbesiktningen.
Man får t.ex inte ha hjärtfel, så det var även EKG.
 
Med tanke på den djupgående läkarundersökning som jag fick genomgå när jag bytte entreprenör på samma bussjobb, så verkar det inte finnas någon egentlig gräns.
Med de blodproverna så kunde de kartlägga alkoholbruk, drogbruk, diabetes och en hel del annat.
Och det gjorde de verkligen.

Som den värsta veterinärbesiktningen.
Man får t.ex inte ha hjärtfel, så det var även EKG.
;) Du tror inte att det finns ett samband med om något händer dig framför ratten och vad som kan hända alla dem i och utanför bussen då, bara pga vad som hänt dig? Kan förstå noggrannheten där, men kanske inte på ett jobb på ICA kanske :D
 
Jag tänker att man kan missa väldigt många guldkorn bland tilltänkta arbetstagare om man bara satsar på de som verkar vara eliter på pappret. Kanske ska man fundera på vilka kontroller som verkligen är viktigt baserat på jobbet och vilka kontroller av ens person som inte tillför något annat än fördomar om andra människor.

Nu tänker jag inte på jobb där man verkligen måste kontrollera den sökande i sömmarna på riktigt, alltså.
Lagarna för vad en arbetsgivare har för ansvar gör att en felsatsning kan driva ett mindre företag i konkurs.
Med personliga konkurser som resultat.
Det är oerhört riskabelt att anställa över huvud taget.
 
Jag tror att jag har lämnat in 4 gånger.
Och blivit noga synad i sömmarna med avseende på hästverksamhet och uthyrning.

Jag behövde när dåvarande Swebus skulle ta över i Örebro. Valde sen att stanna hos Keolis och bli förflyttad inom bolaget och de 2 efterföljande arbetsgivarna har ju fått ta över oss i upphandlingen eftersom SL har det så. Så har sluppit. Inte för att det finns nått att se där nu, tack och lov.
 
;) Du tror inte att det finns ett samband med om något händer dig framför ratten och vad som kan hända alla dem i och utanför bussen då, bara pga vad som hänt dig? Kan förstå noggrannheten där, men kanske inte på ett jobb på ICA kanske :D
Det beror ju på vad man gör på ICA .
Köra truck på lager kan ju vara ganska så farligt om det går fel.
 
Med tanke på den djupgående läkarundersökning som jag fick genomgå när jag bytte entreprenör på samma bussjobb, så verkar det inte finnas någon egentlig gräns.
Med de blodproverna så kunde de kartlägga alkoholbruk, drogbruk, diabetes och en hel del annat.
Och det gjorde de verkligen.

Som den värsta veterinärbesiktningen.
Man får t.ex inte ha hjärtfel, så det var även EKG.

Det är rätt stor skillnad på en läkarundersökning och att ta del av läkarjournaler.

Att läkarundersökning eller alkohol/drogtester krävs för vissa yrken där det handlar om andra människors säkerhet tycker jag inte är det minsta konstigt. Diskussionen nu handlar väl snarare om lämpligheten i att begära utdrag ur belastningsregistret(eller för den delen genomföra läkarundersökning) oavsett vilket yrke det gäller.
 
Lagarna för vad en arbetsgivare har för ansvar gör att en felsatsning kan driva ett mindre företag i konkurs.
Med personliga konkurser som resultat.
Det är oerhört riskabelt att anställa över huvud taget.
Jag gissar att det på samma gång finns lagar om vad en arbetsgivare får kräva av en arbetstagare också för att det inte ska handla om någon form av risk för kränkning och diskriminering. Något som kanske en del arbetsgivare skulle vilja kringgå eftersom de vill ha den perfekta arbetstagaren och slippa "misstagen" och behöva gå i konkurs om det vill sig illa?
 
Jag gissar att det på samma gång finns lagar om vad en arbetsgivare får kräva av en arbetstagare också för att det inte ska handla om någon form av risk för kränkning och diskriminering. Något som kanske en del arbetsgivare skulle vilja kringgå eftersom de vill ha den perfekta arbetstagaren och slippa "misstagen" och behöva gå i konkurs om det vill sig illa?
Man kan kringgå det genom att bara anlita f-skattare också.
Det är så det blir om man klämmer för mycket på företagen angående att anställa medarbetare.
Det blir en Gigg-ekonomi av det, och det ger andra problem.
T.ex. de som du nämnde att alla inte har förmågan att driva eget företag.
Vi är liksom där redan nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp