Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Jag vet faktiskt ingen som har blivit dömd för ringa narkotikabrott utan att det samtidigt har varit stökigt på annat sätt.
Alltså vid samma tillfälle.
Det brukar ju framgå av domen vad som hände runtomkring.

Jag vet ingen som har åkte dit för vare sig fylla eller ringa narkotikabrott genom att bara sitta i lugn och ro hemma i soffan och softa.

Jag har några sådana dåliga händelser i min omgivning som jag p.g.a av forumregler inte kan beskriva närmare.

Min länk till situationen med trafik var tänkt som en illustration av att berusningsmedel inte fungerar särskilt bra i kombination med precisionsarbete. T ex. köra truck på ett lager.
Det samma gäller vissa jobb. T.ex. köra buss.

Jag vill inte ha någon fortkörare på min gård.
Det passar inte i miljön att ha bråttom med bil på det sättet, grannarna blir så oerhört arga.
Och det är jag så klar med.
Jag måste vara en stor risk att ha som hyresgäst, har ju åkt dit för fortkörning med hela 4km/h för fort på 80 väg :rofl:
 
Jag känner f ö ingen som dömts för ringa narkotikabrott. Men jag känner flera som skulle kunna ha en sådan dom i bagaget om de hade haft otur.
Alla är extremt välordnade, höginkomsttagare, har inte misskött jobb/plugg eller andra förpliktelser. Ingen som helst kriminalitet(utöver att de rökt/röker cannabis då och då).

Samtidigt finns det personer där en dom för ringa narkotikabrott beror på en väldigt problematisk livsstil - tidigare eller pågående.

Det är av den anledningen jag anser att det inte går att dra några slutsatser bara av att en sådan dom finns i belastningsregistret.
 
Du har ju skrivit att du inte skulle vilja ha en person med en sådan dom som hyresgäst.

Tyvärr verkar det vara ett problem att arbetsgivare inte bryr sig om att ställa frågor. Personer med tidigare domar sållas bort per automatik.
Ja det är ju enklast så.
Med tillräcklig många sökande till tjänsterna så nöjer man sig med att undersöka de enkla.
Rekrytering är dyrt och svårt.
 
Jag känner f ö ingen som dömts för ringa narkotikabrott. Men jag känner flera som skulle kunna ha en sådan dom i bagaget om de hade haft otur.
Alla är extremt välordnade, höginkomsttagare, har inte misskött jobb/plugg eller andra förpliktelser. Ingen som helst kriminalitet(utöver att de rökt/röker cannabis då och då).

Samtidigt finns det personer där en dom för ringa narkotikabrott beror på en väldigt problematisk livsstil - tidigare eller pågående.

Det är av den anledningen jag anser att det inte går att dra några slutsatser bara av att en sådan dom finns i belastningsregistret.
Och jag tänker tvärt om.
De välordnade har lyckats med att hålla sig undan trubbel.
Det är för mig en del i det välordnade.

De som jag känner till med domar för ringa narkotikabrott har samtliga ställt till det även på annat sätt.

Tur är liksom också en egenskap som går att påverka.

Som Ingemar Stenmark sade "Jag vet inget om tur. Bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag."
 
Jag måste vara en stor risk att ha som hyresgäst, har ju åkt dit för fortkörning med hela 4km/h för fort på 80 väg :rofl:
Nej det vore nog dumt med tanke på hur mina grannar är.
En hotade med att slå in skallen på oss och komma upp med ett gevär om inte en av hyresgästerna slutade upp med att gasa på utanför hans hus.
Och ja, hyresgästen körde verkligen alldeles för fort mellan villorna.

Det vill jag verkligen inte vara med om igen.
 
Nej det vore nog dumt med tanke på hur mina grannar är.
En hotade med att slå in skallen på oss och komma upp med ett gevär om inte en av hyresgästerna slutade upp med att gasa på utanför hans hus.
Och ja, hyresgästen körde verkligen alldeles för fort mellan villorna.

Det vill jag verkligen inte vara med om igen.
Var skrev jag att jag gasade:confused:.
 
Jag känner f ö ingen som dömts för ringa narkotikabrott. Men jag känner flera som skulle kunna ha en sådan dom i bagaget om de hade haft otur.
Alla är extremt välordnade, höginkomsttagare, har inte misskött jobb/plugg eller andra förpliktelser. Ingen som helst kriminalitet(utöver att de rökt/röker cannabis då och då).

Samtidigt finns det personer där en dom för ringa narkotikabrott beror på en väldigt problematisk livsstil - tidigare eller pågående.

Det är av den anledningen jag anser att det inte går att dra några slutsatser bara av att en sådan dom finns i belastningsregistret.
Min ena son har en dom på ringa narkotikabrott i sitt register. Han blev tagen första gången han rökte cannabis. Han kände sig rätt generad, första gången, några bloss bara och inget annat han gjort i sitt liv och så blir det så här. Han försökte skämta och säga att han inte är en bra kriminell ;)

Min syster hade 5 punkter i sitt register där ringa narkotikabrott var några av dem och en av dem var brott mot knivlagen pga en liten kniv hon hade haft på sig. Hon har varit missbrukare och levt färdigt det livet nu, men det är inte alls lätt att vända ett sådant blad när man är stämplad så. Det är ju inte så att samhället är välvilligt inställda och ger en en ny chans till att göra rätt, så jag förstår varför det är lätt att välja samma liv som man känner till. Hade inte hon varit asstark hade hon suttit i skiten än istället för att stretat emot samhället och försökt visa att hon inte är den där missbrukaren de ser henne som.
 
Jag känner f ö ingen som dömts för ringa narkotikabrott. Men jag känner flera som skulle kunna ha en sådan dom i bagaget om de hade haft otur.
Alla är extremt välordnade, höginkomsttagare, har inte misskött jobb/plugg eller andra förpliktelser. Ingen som helst kriminalitet(utöver att de rökt/röker cannabis då och då).

Samtidigt finns det personer där en dom för ringa narkotikabrott beror på en väldigt problematisk livsstil - tidigare eller pågående.

Det är av den anledningen jag anser att det inte går att dra några slutsatser bara av att en sådan dom finns i belastningsregistret.

De jag känner till som haft domar för just ringa narkotikabrott har fått det i unga år, helt enkelt för att polisen (åtminstone då, på 90-talet) hade rätt stort fokus på att komma åt yngre och förstagångsanvändare. Säkert vettigt ur ett långsiktigt perspektiv för både individen och samhället, men om man skulle tillämpa registerutdrag brett skulle det ju verkligen bädda för att slå ut helt vanliga ungdomar som mest var dumma nog att testa något på fest? Jag gjorde fruktansvärt korkade saker när jag var tonåring och om gräs hade varit något som fanns i vår krets då hade jag garanterat testat. Det blev både ingenjör och statsanställd av mig ändå, och utan ens minsta trafikförseelse i registret.

Folk jag vet använder droger i vuxen ålder verkar ha väldigt låg sannolikhet att åka dit; det är välutbildade, välordnade människor med hög inkomst som förmodligen aldrig är ute på stan och syns påverkade. Så vitt jag vet har de levt på samma sätt i åtminstone 10 år.
 
Och jag tänker tvärt om.
De välordnade har lyckats med att hålla sig undan trubbel.
Det är för mig en del i det välordnade.

De som jag känner till med domar för ringa narkotikabrott har samtliga ställt till det även på annat sätt.

Tur är liksom också en egenskap som går att påverka.

Som Ingemar Stenmark sade "Jag vet inget om tur. Bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag."

Vad som inte går att påverka är vilket ursprung man har. Alla de jag känner som brukar/har brukat cannabis utan påföljder är vita från medelklassbakgrund.

Det finns studier(den publicerad förra året) som visar att det finns systematiska skillnader i polisens kontroller av personer där de misstänker narkotikainnehav beroende på om den misstänkte har sitt ursprung i Norden respektive Sydvästasien eller Afrika.

Stenmarks resonemang går inte att applicera överallt.
 
Vad som inte går att påverka är vilket ursprung man har. Alla de jag känner som brukar/har brukat cannabis utan påföljder är vita från medelklassbakgrund.
De enda med domar på ringa narkotikabrott som jag känner till är vita från medelklassbakgrund.

I ett uppmärksammat fall så är det olika diagnoser som spökar så att det går snett.
Och där så behöver ingen längre fundera över vare sig anställning eller bostad då personen är omhändertagen av staten under en mycket lång tid framöver.
 
På vilket sätt då?

Skall inte en arbetsgivare själv få välja vem som den anställer?
På samhällsnivå har du ett jätteproblem.

Du får en massa människor som inte får jobb. Hur ska dessa människor försörja sig? En gång brottsling - alltid brottsling? En gång släkt eller granne med en brottsling - alltid brottsling?

Du får rekryterare som för säkerhets skull ställer absurda krav (vandel, hälsa, estetik etc) varpå det blir onödigt svårt att hitta arbetskraft
 
Du får rekryterare som för säkerhets skull ställer absurda krav (vandel, hälsa, estetik etc) varpå det blir onödigt svårt att hitta arbetskraft
Men det kommer ju att rätta upp sig med tiden.
Tillgång och efterfrågan.
Till slut så måste ju jobbet blir gjort.
Och då så löser man det.

Det går också att driva eget och sälja tjänster så att en uppdragsgivare inte behöver känna att de tar för mycket ansvar.

Det är vad Militärligans tidigare ledare gör.
Och det verkar då att gå bra.
 
Jag fick lämna ifrån mig registerutdrag och kreditupplysning inför nuvarande tjänst (chef med budgetansvar på ca 20 miljoner), och har lämnat drogprover i flera andra tjänster. Det får väl ändå räknas som någon form av privat uppgift? :D
 
En dom från 1990-talet finns inte längre kvar i belastningsregistret, den är gallrad.

Men det finns ju inget som hindrar att ungdomar idag sitter i exakt samma situation, bara det att jag knappt känner några i åldern då man generellt gör dumma saker så jag har inga aktuella exempel.

Skulle jag åka dit för ringa narkotikabrott idag skulle exakt ingenting hända. Jag har en eftertraktad utbildning, ett bra, fast jobb som inte skulle påverkas (jag utgår ifrån att det är något i form av eget bruk som skulle vara aktuellt i detta hypotetiska fall :rofl: ), och jag skulle förmodligen känna mig dum och betala böter utan att gnälla, typ.

En ungdom som är på väg ut på arbetsmarknaden skulle med ditt resonemang kunna ha väldigt svårt att få jobb, och på många olika sätt kosta samhället massa pengar istället. I värsta fall har man bäddat för att det verkar mer lockande att hänga i "dåliga" kretsar eftersom det är just där den där domen i så fall inte är ett bekymmer. Kan inte se hur något gott kan komma den vägen alls...
 
Men det kommer ju att rätta upp sig med tiden.
Tillgång och efterfrågan.
Till slut så måste ju jobbet blir gjort.
Och då så löser man det.

Det går också att driva eget och sälja tjänster så att en uppdragsgivare inte behöver känna att de tar för mycket ansvar.

Det är vad Militärligans tidigare ledare gör.
Och det verkar då att gå bra.
Hur menar du med tillgång och efterfrågan?
Om jag tar min syster som exempel blev det nej på jobb som undersköterska eftersom de tog registerutdrag och är det någon som har ett skriande behov så är det väl av dem? Det var först när punkter började försvinna, tex ringa narkotikabrotten, som hon blev anställd. Det var inte deras behov som styrde utan hennes registerutdrag. Man gick hellre med en tjänst otillsatt än anställde någon med prick i registret så att säga.

Att driva eget tänker jag, kanske felaktigt, kräver en idé, ekonomi och förmåga, och jag tänker, kanske felaktigt igen, att det kanske inte är det man har mest och bäst av om man kommer ur ett liv med tex droger och har ett sådant register. Det känns som man har förbrukat en del av sin styrka bara av att bli fri från bruket och livsstilen där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp