Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Jag försöker i alla fall att ha både hängslen, livrem och brandsegel i det här fallet.
Och det blir att jag då försöker göra rätt på många sätt samtidigt.
Något måste det ju bli träff på.

Men det var verkligen bra att du uppmärksammade mig på att det var nya regler.
Det hade jag missat totalt.
Jag förlitade mig glatt på Datainspektionens svar på övervakningen 2016 då jag övervakade hyresgäster mot deras vilja.
Då hade jag i varje fall gjort allting helt rätt.

Om du glatt förlitade dig på vad Datainspektionen sa 2016 borde du väl ha lika stor tillit till vad som står på IMY:s hemsida 2024? Du oroade dig ju för att myndigheter tolkade lagar fel. Och uppgifter som läggs ut på en hemsida är minst lika noggrant kollade som de uppgifter som lämnas av en enskild handläggare.
 
Det är tydligt skyltat så de får väl klaga.
Men det verkar som att just post får övervakas.

Någon annan trafik skall inte förekomma vid postlådorna. De står på vad som räknas som tomt och där får man egentligen ha privat kameraövervakning.

Det är litet knepigt med gränsdragningen på en gård där privat och verksamhet blandas. Men posten är vana vid att röra sig på övervakat område.

Nya lagen.

"9 § Tillstånd till kamerabevakning krävs inte vid
.
7. bevakning i en lokal där det bedrivs postverksamhet eller av området omedelbart utanför in- och utgångar till en sådan lokal, om bevakningen har till syfte att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet eller utreda eller lagföra brott,"

Brevlådor används till post.
Jag känner att jag behöver lägga ut domstolens definition av lokal här:
https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...ch-lokal/avtal-hyrestid-och-uppsagning/lokal/

Söker man vidare bland ordlistor, Boverket etc verkar definitionen stämma där med. En brevlåda är inte en lokal helt enkelt :)
 
Kontroll vid anställning så att inte folk tappar pallar med flit för att kunna plocka med sig saker hem.

Tror du på fullaste allvar att registerutdrag skulle avhjälpa sånt? Vad tänker du dig att man skulle vara dömd för då? Det är ju inte ett register över människor som inte är helt ärliga, så känsligheten som verktyg är helt usel. Däremot kan referenser från tidigare AG vara ett vettigt verktyg, vilket också är vad man normalt brukar begära.

När jag jobbade på krogen hade vi dagskassor på 20-30 tusen vissa kvällar. Min arbetsgivare var inte ett dugg orolig för att låta personalen räkna kassan, alldeles utan kameror eller registerutdrag. Däremot fick vi inte gå och banka pengarna pga risken att bli rånad på vägen...
 
Om du glatt förlitade dig på vad Datainspektionen sa 2016 borde du väl ha lika stor tillit till vad som står på IMY:s hemsida 2024? Du oroade dig ju för att myndigheter tolkade lagar fel. Och uppgifter som läggs ut på en hemsida är minst lika noggrant kollade som de uppgifter som lämnas av en enskild handläggare.
Det var inte uppgifter utan en prövning av just mitt fall
Ett papper på att jag hade gjort rätt.
En friskrivning av just mig.
Det pappret hade jag ju kunnat använda om jag senare blev anklagad för att göra fel.
Att peka på en hemsida fungerar inte då.
 
Tror du på fullaste allvar att registerutdrag skulle avhjälpa sånt? Vad tänker du dig att man skulle vara dömd för då? Det är ju inte ett register över människor som inte är helt ärliga, så känsligheten som verktyg är helt usel. Däremot kan referenser från tidigare AG vara ett vettigt verktyg, vilket också är vad man normalt brukar begära.
Nej jag tror att det kan motivera en noggrann kontroll av den arbetssökande.
Med frågor om personliga omständigheter.

Men visst skulle en dom på ringa stöld eller bedrägeri vara riktigt dålig att ha i sitt registerutdrag i det fallet.
Det skulle det ju.
En dom på ringa narkotikabrott är ju också en fingervisning på hur man lever sitt liv.
 
Det var inte uppgifter utan en prövning av just mitt fall
Ett papper på att jag hade gjort rätt.
En friskrivning av just mig.
Det pappret hade jag ju kunnat använda om jag senare blev anklagad för att göra fel.
Att peka på en hemsida fungerar inte då.

Varför skulle det göras en prövning av ditt fall? Det var ju klart även enligt dåvarande lagstiftning att det inte behövdes tillstånd. (Och även en sådan, eller liknande prövning görs av en enskild handläggare.)
 
Säkerhetsprövad via jobbet vilket är i sin ordning. Det är rimligt att de kollar upp ens bakgrund när man har tillgång till känslig information.

Jag gillar inte "civilstånd" (gärna med svaren "gift" och "ogift"). Hat ännu inte hört någon förklaring på vad officiell status på eventuellt förhållande har för betydelse.

Är inte heller jättepepp på att arbetsgivaren får drog- och alkoholtesta personal i yrken utan tillgång till detta utan misstanke om missbruk. Vad folk gör på sin fritid får väl vara upp till dem, så länge det inte påverkar jobbet. Man kontrollerar ju inte för spelmissbruk t ex, vilket ju ofta sätter personer i en mycket mer utsatt situation.
 
Är inte heller jättepepp på att arbetsgivaren får drog- och alkoholtesta personal i yrken utan tillgång till detta utan misstanke om missbruk. Vad folk gör på sin fritid får väl vara upp till dem, så länge det inte påverkar jobbet. Man kontrollerar ju inte för spelmissbruk t ex, vilket ju ofta sätter personer i en mycket mer utsatt situation.

Det har du verkligen rätt i! Jag har haft ett jobb där oanmälda drogtester skulle kunna förekomma, men spelmissbruk och skulder hos en anställd skulle vara en mycket större risk.
 
Säkerhetsprövad via jobbet vilket är i sin ordning. Det är rimligt att de kollar upp ens bakgrund när man har tillgång till känslig information.

Jag gillar inte "civilstånd" (gärna med svaren "gift" och "ogift"). Hat ännu inte hört någon förklaring på vad officiell status på eventuellt förhållande har för betydelse.

Är inte heller jättepepp på att arbetsgivaren får drog- och alkoholtesta personal i yrken utan tillgång till detta utan misstanke om missbruk. Vad folk gör på sin fritid får väl vara upp till dem, så länge det inte påverkar jobbet. Man kontrollerar ju inte för spelmissbruk t ex, vilket ju ofta sätter personer i en mycket mer utsatt situation.
Om jag får killgissa lite ang civilstånd kan jag tänka mig att det har med ekonomin att göra. Som gift äger man ju som regel det mesta tillsammans (inkl det som finns på eget konto). Det kan ju gå att anta att det ser lite olika ut vid separationer.
 
Varför skulle det göras en prövning av ditt fall? Det var ju klart även enligt dåvarande lagstiftning att det inte behövdes tillstånd. (Och även en sådan, eller liknande prövning görs av en enskild handläggare.)
Det gjordes därför att jag blev anmäld av dåvarande hyresgäster som blev kameraövervakade mot sin vilja.
Jag kände det papperet som en säkerhet att inte kunna bli straffad senare.
 
Säkerhetsprövad via jobbet vilket är i sin ordning. Det är rimligt att de kollar upp ens bakgrund när man har tillgång till känslig information.

Jag gillar inte "civilstånd" (gärna med svaren "gift" och "ogift"). Hat ännu inte hört någon förklaring på vad officiell status på eventuellt förhållande har för betydelse.

Är inte heller jättepepp på att arbetsgivaren får drog- och alkoholtesta personal i yrken utan tillgång till detta utan misstanke om missbruk. Vad folk gör på sin fritid får väl vara upp till dem, så länge det inte påverkar jobbet. Man kontrollerar ju inte för spelmissbruk t ex, vilket ju ofta sätter personer i en mycket mer utsatt situation.
Vi har 0-tolerans på jobbet så jag ser det fullt rimligt med drogtester när som helst på dygnet. Ekonomin är det också koll på.
Jag antar dock att människor som brukar droger inte söker sig till såna tjänster där människors liv ligger i deras händer.

Vad gäller att vara singel anses det som något mer högrisk att bli uppvaktad av någon som vill komma åt information.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp