Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Det gjordes därför att jag blev anmäld av dåvarande hyresgäster som blev kameraövervakade mot sin vilja.
Jag kände det papperet som en säkerhet att inte kunna bli straffad senare.

Men någon sådan säkerhet finns inte, det avgörs i domstol. Man kan inte få något intyg av IMY där de garanterar att allt är ok. Däremot beviljar de som sagt tillstånd(där man fortfarande måste följa alla regler) och driver ärenden där det offentliga inte följt lagen.
 
Du skrev att det var en fingervisning om hur någon levde sitt liv, det var det jag undrade om.
För mig säger blotta förekomsten av en sådan dom nämligen inte mer om en person än fortkörningsböter.
Min erfarenhet är vilda fester.
Inte mina fester då utan andras.

Böter är inte direkt på samma skala.
Men fortkörningsböter är ju inte heller någon direkt merit.
Vårdslöshet i trafik känns mer jämförbart.
 
Men någon sådan säkerhet finns inte, det avgörs i domstol. Man kan inte få något intyg av IMY där de garanterar att allt är ok. Däremot beviljar de som sagt tillstånd(där man fortfarande måste följa alla regler) och driver ärenden där det offentliga inte följt lagen.
Jag fick ett papper om att de inte hade något att erinra och med det nöjde jag mig.
Jag ansåg då att jag hade gjort vad jag kunnat för att göra rätt.
Jag fick svara på ett antal frågor om saken först.
 
Min erfarenhet är vilda fester.
Inte mina fester då utan andras.

Böter är inte direkt på samma skala.
Men fortkörningsböter är ju inte heller någon direkt merit.
Vårdslöshet i trafik känns mer jämförbart.

Dagsböter är ett vanligt straff för ringa narkotikabrott. Och vad gäller vilda fester så skulle jag inte vara mer orolig för att någon som dömts för innehav av cannabis för eget bruk skulle ha vilda fester än att en fortkörare skulle ha det. Därav skulle jag inte våga dra några slutsatser av blotta förekomsten av den typen av dom.
 
Dagsböter är ett vanligt straff för ringa narkotikabrott. Och vad gäller vilda fester så skulle jag inte vara mer orolig för att någon som dömts för innehav av cannabis för eget bruk skulle ha vilda fester än att en fortkörare skulle ha det. Därav skulle jag inte våga dra några slutsatser av blotta förekomsten av den typen av dom.
De är olika mot trafikböter.
Domstol v.s. Polis på plats.
De räknas olika.
 
Kontroll vid anställning så att inte folk tappar pallar med flit för att kunna plocka med sig saker hem.
Hur kollar du det?

Hur arbetsmiljön på jobbet bror inte sällan på ledningen i företaget, att ständigt då runt och känna sig som en övervakad brottsling ger ingen bra arbetsmiljö och det blir en hög omsättning på anställda. En hög omsättning på anställda och ett missnöje är nog den största risken oavsett vad någon gjort innan i livet.
 
Du skrev att det var en fingervisning om hur någon levde sitt liv, det var det jag undrade om.
För mig säger blotta förekomsten av en sådan dom nämligen inte mer om en person än fortkörningsböter.
Nu har jag nog kommit på hur jag skall formulera mig utan att lämna ut någon annan på ett felaktigt sätt.

Det handlar om omdöme.
Att åka fast för fylla, narkotikabrott eller fortkörning visar på att man inte har lyckats med att sköta saker på ett sätt som inte märks.

Eftersom att alkohol, droger och köra för fort är ett riskbeteende så är det något som en arbetsgivare och hyresvärd inte tycker är bra.

Den allmänna inställningen är på det viset och det är nog undersökt
https://www.trafikverket.se/resa-oc...t-pa-vag/alkohol-och-narkotika-i-vagtrafiken/
 
Att åka fast för fylla, narkotikabrott eller fortkörning visar på att man inte har lyckats med att sköta saker på ett sätt som inte märks.

Eftersom att alkohol, droger och köra för fort är ett riskbeteende så är det något som en arbetsgivare och hyresvärd inte tycker är bra.

Den allmänna inställningen är på det viset och det är nog undersökt
https://www.trafikverket.se/resa-oc...t-pa-vag/alkohol-och-narkotika-i-vagtrafiken/

Länken handlar dock om alkohol och narkotika i trafiken. Att dömas för drograttfylleri är något annat än att enbart dömas för ringa narkotikabrott. Och jag har inte sett någon undersökning som visar att folk tycker att det är rimligt att man ska nekas bostad eller jobb för att man har fått fortkörningsböter.

Motsvarigheten till att åka fast för ringa narkotikabrott och att "åka fast för fylla" skulle kunna vara att man får en dom på sig för att man druckit en öl i sin lägenhet eller tar med sig en flaska vin till en fest hos några bekanta.

Det finns många som arbetar med detta som anser att man inte ens borde döma för innehav för eget bruk, bl a just för att människor får problem att skaffa jobb och för att många brukar lättare droger på ett sätt som inte påverkar tillvaron mer än ett normalt alkoholbruk. Sverige är rätt unikt vad gäller synen på lätta droger.

Polischef: ”Sluta döma för ringa narkotikabrott utan bara för överlåtelse och större innehav”
 
Jo, men om man då ska problematisera det här något. Vilka brott anser man utgör ett hinder för att köra buss med passagerare? Om jag är dömd för snatteri, är jag då diskvalificerad från att köra buss i Uppsala kommun? Och hur länge efter att jag sonat mitt straff gäller det här?

Jag tycker att både företag och offentliga organisationer ska göra allt de kan för att säkra sin verksamhet och sina kunder. Men det måste finnas en balans mellan det skyddet och ett eventuellt intrång på den personliga integriteten. Det måste också vara möjligt för en tidigare dömd brottsling att lämna det livet och få ett jobb.

Jag tycker att det du skrivit, i synnerhet det fetmarkerade, är jätteviktigt. Alla pratar om hur viktigt det är att unga ska motiveras att lämna gängkriminalitet och hur illa det är att folk fastnar i brottslighet. Men i praktiken ska dessa personer inte kunna få en laglig, inkomstbringande sysselsättning, oavsett hur lämpliga och motiverade de är.

Sedan är det en smula ironiskt att de yrken/aktiviteter där arbetsgivare kan kräva utdrag ur belastningsregistret inte visar alla domar. Det kan alltså vara lättare att få jobb på en skola än på ett lager om man är dömd för t ex ringa narkotikabrott.
 
Länken handlar dock om alkohol och narkotika i trafiken. Att dömas för drograttfylleri är något annat än att enbart dömas för ringa narkotikabrott. Och jag har inte sett någon undersökning som visar att folk tycker att det är rimligt att man ska nekas bostad eller jobb för att man har fått fortkörningsböter.

Motsvarigheten till att åka fast för ringa narkotikabrott och att "åka fast för fylla" skulle kunna vara att man får en dom på sig för att man druckit en öl i sin lägenhet eller tar med sig en flaska vin till en fest hos några bekanta.

Det finns många som arbetar med detta som anser att man inte ens borde döma för innehav för eget bruk, bl a just för att människor får problem att skaffa jobb och för att många brukar lättare droger på ett sätt som inte påverkar tillvaron mer än ett normalt alkoholbruk. Sverige är rätt unikt vad gäller synen på lätta droger.

Polischef: ”Sluta döma för ringa narkotikabrott utan bara för överlåtelse och större innehav”
Jag vet faktiskt ingen som har blivit dömd för ringa narkotikabrott utan att det samtidigt har varit stökigt på annat sätt.
Alltså vid samma tillfälle.
Det brukar ju framgå av domen vad som hände runtomkring.

Jag vet ingen som har åkte dit för vare sig fylla eller ringa narkotikabrott genom att bara sitta i lugn och ro hemma i soffan och softa.

Jag har några sådana dåliga händelser i min omgivning som jag p.g.a av forumregler inte kan beskriva närmare.

Min länk till situationen med trafik var tänkt som en illustration av att berusningsmedel inte fungerar särskilt bra i kombination med precisionsarbete. T ex. köra truck på ett lager.
Det samma gäller vissa jobb. T.ex. köra buss.

Jag vill inte ha någon fortkörare på min gård.
Det passar inte i miljön att ha bråttom med bil på det sättet, grannarna blir så oerhört arga.
Och det är jag så klar med.
 
Jag vet faktiskt ingen som har blivit dömd för ringa narkotikabrott utan att det samtidigt har varit stökigt på annat sätt.
Alltså vid samma tillfälle.
Det brukar ju framgå av domen vad som hände runtomkring.

Jag vet ingen som har åkte dit för vare sig fylla eller ringa narkotikabrott genom att bara sitta i lugn och ro hemma i soffan och softa.

Jag har några sådana dåliga händelser i min omgivning som jag p.g.a av forumregler inte kan beskriva närmare.

Min länk till situationen med trafik var tänkt som en illustration av att berusningsmedel inte fungerar särskilt bra i kombination med precisionsarbete. T ex. köra truck på ett lager.
Det samma gäller vissa jobb. T.ex. köra buss.

Jag vill inte ha någon fortkörare på min gård.
Det passar inte i miljön att ha bråttom med bil på det sättet, grannarna blir så oerhört arga.
Och det är jag så klar med.

Men vad menar du med "åka dit för fylla"? Det finns liksom ingen motsvarighet till många fall av domar för ringa narkotikabrott.

Och jag skrev ju exakt det du nu skriver - man måste läsa domen för att veta omständigheterna. Enbart en dom om ringa narkotikabrott säger väldigt lite.
 
Men vad menar du med "åka dit för fylla"? Det finns liksom ingen motsvarighet till många fall av domar för ringa narkotikabrott.

Och jag skrev ju exakt det du nu skriver - man måste läsa domen för att veta omständigheterna. Enbart en dom om ringa narkotikabrott säger väldigt lite.
Åka dit för fylla = att det finns i registret.
Eller går att hitta i någon domstol.
Det är väl bara fylla på allmän plats som hamnar där gissar jag.

Har inte själv hittat det hittills i varje fall men hört om det inom bussbranschen.
 
Åka dit för fylla = att det finns i registret.
Eller går att hitta i någon domstol.
Det är väl bara fylla på allmän plats som hamnar där gissar jag.

Har inte själv hittat det hittills i varje fall men hört om det inom bussbranschen.

Men det finns ingen dom i belastningsregistret som talar om att det handlar om fylla utöver rattfylleri. Man kan dömas för förargelseväckande beteende om man är berusad på allmän plats, men det krävs att man gör något mer än att bara är berusad, t ex skrålar och skränar. Precis som att man bara döms för rattfylleri om man sätter sig bakom ratten. Fyllan i sig räcker inte för att åka dit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp