Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Man kan kringgå det genom att bara anlita f-skattare också.
Det är så det blir om man klämmer för mycket på företagen angående att anställa medarbetare.
Det blir en Gigg-ekonomi av det, och det ger andra problem.
T.ex. de som du nämnde att alla inte har förmågan att driva eget företag.
Vi är liksom där redan nu.
Så lösningen är egentligen då att få göra vilka bakgrundskontroller på personer som man vill oavsett relevans till jobbet man erbjuder? Även om de kan kännas och är kränkande och diskriminerande och användas i det syftet, för arbetstagaren? För att skydda arbetsgivarnas företag.
 
Så lösningen är egentligen då att få göra vilka bakgrundskontroller på personer som man vill oavsett relevans till jobbet man erbjuder? Även om de kan kännas och är kränkande och diskriminerande och användas i det syftet, för arbetstagaren? För att skydda arbetsgivarnas företag.

Näst på tur är DNA-tester som visar om den arbetssökande bär på anlag som ökar risken för t ex cancer. :cool:
 
Näst på tur är DNA-tester som visar om den arbetssökande bär på anlag som ökar risken för t ex cancer. :cool:
Men asså det är ju frivilligt att gå med på. Alla väljer fritt, bara snäppet svårare när man inte har nåt jobb….

Jag tycker vi borde få till en omvänd lagstiftning, där begäran om irrelevanta uppgifter som kan vara känsliga är straffbart.
 
Så lösningen är egentligen då att få göra vilka bakgrundskontroller på personer som man vill oavsett relevans till jobbet man erbjuder? Även om de kan kännas och är kränkande och diskriminerande och användas i det syftet, för arbetstagaren? För att skydda arbetsgivarnas företag.
Ja det blir ju lösningen för den enskilda företagaren.
Den har inte det sociala ansvaret.
Det är samhället som behöver hitta lösningarna.

Jag anser ju att reglerna för anställning skall regleras på annat sätt i stället.
Så att företaget vågar anställa.
Men det kan ju inte företagaren påverka.
 
Oj vad snårigt det måste vara! Jag menar finns ju mycket man kan göra på sin fritid som inkräktar på vilotiden men som inte räknas som bisyssla.
Det är oerhört snårigt att vara yrkesförare.
Särskilt på tung trafik.

En tjej som tävlade med sina hästar på helgerna fick problem med kör och vilotider när hon skulle köra sin tunga hästlastbil till tävlingarnana.
 
Det är oerhört snårigt att vara yrkesförare.
Särskilt på tung trafik.

En tjej som tävlade med sina hästar på helgerna fick problem med kör och vilotider när hon skulle köra sin tunga hästlastbil till tävlingarnana.
Vilotider finns ändå reglerat av en anledning, hon tänkte aldrig på att hon kanske skulle vila mer på helgerna?
Jag förstår problemet att ha hobbies som krockar med yrkeslivet men om det är ett reellt och återkommande problem att det ena inte fungerar pga det andra får man ju omprioritera antingen hobbyn eller vad man jobbar med
 
Men asså det är ju frivilligt att gå med på. Alla väljer fritt, bara snäppet svårare när man inte har nåt jobb….

Jag tycker vi borde få till en omvänd lagstiftning, där begäran om irrelevanta uppgifter som kan vara känsliga är straffbart.
Undrar hur "frivilligt" det är när Arbetsförmedlingen och A-kassan har ett finger med i spelet och står för en del av inkomsten (A-kassan då) medan man är arbetslös och söker jobb....Inte så lätt att "frivilligt" inte gå med på det då känns det som.
 
Ja det blir ju lösningen för den enskilda företagaren.
Den har inte det sociala ansvaret.
Det är samhället som behöver hitta lösningarna.

Jag anser ju att reglerna för anställning skall regleras på annat sätt i stället.
Så att företaget vågar anställa.
Men det kan ju inte företagaren påverka.
Jag tänker att kräva saker som kränker och diskriminerar och är irrelevant för yrket inte är rätt väg att gå oavsett hur rädd arbetsgivaren är.
Det är inte en mänskligrättighet att ha ett företag och ha anställda. Vågar man inte anställa personal utan att kränka de som personer och följa lagstiftningen får man kanske lämna den biten åt personer som kan, vågar och vill följa svensk lag när de ska anställa.
 
Jag tänker att kräva saker som kränker och diskriminerar och är irrelevant för yrket inte är rätt väg att gå oavsett hur rädd arbetsgivaren är.
Det är inte en mänskligrättighet att ha ett företag och ha anställda. Vågar man inte anställa personal utan att kränka de som personer och följa lagstiftningen får man kanske lämna den biten åt personer som kan, vågar och vill följa svensk lag när de ska anställa.
Det är en samhällerlig nödvändig att människor driver företag.
Annars så skulle allting stanna.
Så att driva företag är mer av en plikt.
 
Det är en samhällerlig nödvändig att människor driver företag.
Annars så skulle allting stanna.
Så att driva företag är mer av en plikt.
Det verkar ändå finnas en del företag som vågar anställa och följa svenska lag och regler utan att kränka och diskriminera. Så är man så plikttrogen får man väl sålla sig till dem tänker jag.
 
Det verkar ändå finnas en del företag som vågar anställa och följa svenska lag och regler utan att kränka och diskriminera. Så är man så plikttrogen får man väl sålla sig till dem tänker jag.
Om företaget är tillräckligt stort (flera tusen anställda) så finns de marginalerna.
Då finns också det behovet.
När en vakans kostar för mycket så kommer riskerna att bli lättare att ta.
Och marknaden kommer att reda ut situationen.

Ett riktigt stort företag kan anställa 10 personer till 8 vakanser och om 8 av de 10 personerna levererar så är de i mål.

Ett annat sätt är att anlita ett bemanningsföretag och helt enkelt prova några medarbetare i skarpt läge under en period.
Då kan man sedan erbjuda de som man tycker fungerar bra en anställning.

Det finns liksom möjligheter och vägar in även för dem som inte har perfekta papper.
 
Vi har 0-tolerans på jobbet så jag ser det fullt rimligt med drogtester när som helst på dygnet. Ekonomin är det också koll på.
Jag antar dock att människor som brukar droger inte söker sig till såna tjänster där människors liv ligger i deras händer.

Vad gäller att vara singel anses det som något mer högrisk att bli uppvaktad av någon som vill komma åt information.
Fast har du använt droger en gång så syns det ju i veckor eller t o m månader efteråt. Jag "åkte dit" på läkemedel som jag behövt ta vid tandläkarbesök och då krävde min arbetsgivare att de skulle få granska mina journaler. Där står ju en hel massa känslig information och jag tycker att det är alldeles för mycket begärt. Jag blev rätt irriterad och tejpade för all text utom där det stod läkemedlets namn och dos.

Jag använder inget narkotikaklassat pga gillar inte effekten, men OM jag hade gillat att röka lite gräs då och då, gör det mig helt olämplig för en rad yrken? Jag kan dricka vin varje dag men inte röka ett par bloss på en joint någon gång i månaden?
 
Fast har du använt droger en gång så syns det ju i veckor eller t o m månader efteråt. Jag "åkte dit" på läkemedel som jag behövt ta vid tandläkarbesök och då krävde min arbetsgivare att de skulle få granska mina journaler. Där står ju en hel massa känslig information och jag tycker att det är alldeles för mycket begärt. Jag blev rätt irriterad och tejpade för all text utom där det stod läkemedlets namn och dos.

Jag använder inget narkotikaklassat pga gillar inte effekten, men OM jag hade gillat att röka lite gräs då och då, gör det mig helt olämplig för en rad yrken? Jag kan dricka vin varje dag men inte röka ett par bloss på en joint någon gång i månaden?
Det finns en avgörande skillnad i att man på något sätt varit inblandad i illegala aktiviteter med ofta jobbiga motparter i det ena fallet och i det andra fallet skaffat sin drog helt lagligt med samhällets samförstånd.

Så för risken att bli exempelvis pressad på information är det avgrundsdjup skillnad. Det är lätt att man dras in djupare än man nånsin tänkte från början.
 
Fast nog finns det en hel del brott som ska diskvalificera som busschaufför? Antar att du inte vill att dina närstående åker med nån som blivit av med körkortet pga rattfylla? Eller kört med droger i kroppen? Andra brott man kollar efter är upprepade hastighetsöverträdelser (enstaka är sällan problem) samt andra trafikbrott som defacto riskerar resenärernas liv.
Kör du rattfull, syns det i 10 år och andra brott i 5 år. Så länge kan och ska det ligga dig i fatet.
Hanterar man kontanter så är snatteri och liknande inte så bra, eftersom bolagen överlåter pengar som du ska ta hand om åt dom. Vi hanterar också hittegods som ibland har ganska stora värden och dessa ska heller inte hamna i din ficka.
Nog är det så att en del brott kan vara diskvalificerande för vissa jobb.

Men jag tror att en person som sonat sitt brott för rattfylleri, är nykter och fått tillbaka sitt körkort kan köra buss. Jag skulle absolut kunna anförtro en person som tidigare varit dömd för stöldbrott med pengar. Allt beror på i vilken kontext brottet begicks och var i livet personen är nu. Människor måste kunna gå vidare.

Dessutom är det min tro att de flesta bussbolag i landet skyddar sig bättre med alkolås än att läsa flera år gamla domar t ex.
 
Fast har du använt droger en gång så syns det ju i veckor eller t o m månader efteråt. Jag "åkte dit" på läkemedel som jag behövt ta vid tandläkarbesök och då krävde min arbetsgivare att de skulle få granska mina journaler. Där står ju en hel massa känslig information och jag tycker att det är alldeles för mycket begärt. Jag blev rätt irriterad och tejpade för all text utom där det stod läkemedlets namn och dos.

Jag använder inget narkotikaklassat pga gillar inte effekten, men OM jag hade gillat att röka lite gräs då och då, gör det mig helt olämplig för en rad yrken? Jag kan dricka vin varje dag men inte röka ett par bloss på en joint någon gång i månaden?
Jag tror inte alla förstår vad 0-tolerans betyder. Nej, det går inte att nöjesknarka lite då och då. Även långvarigt drickande syns på testerna. Att dricka någon gång ibland ger inte utslag men det kan ju vara smart att låta bli dagen innan jobb.

Jag talar om vilka mediciner jag använder (kronisk smärta och har ett gäng sjukdomar) så tas det med i dokumentationen när testet görs. Behövs det ska jag kunna visa upp recept.

Att arbeta med säkerhetstjänst är inte för alla och det är ju inte svårare än att ta andra jobb om det inte passar med vad som krävs av en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp