Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
De fordon jag sett med alkolås (inte bussar av förklarliga skäl) har gått att ställa in så att man kan kräva blåsning vid varje start eller regelbundet under passet om man tycker det är bättre.

Hur folk ens kan tänka tanken på att blåsa åt någon annan övergår helt mitt förstånd, men då är det väl vettigt att det uppdagas så att samtliga kan bli befriade från tjänster där man hanterar stora, tunga fordon? :confused:
För något år sedan var ju ett problem att Verkstads personalen startade bussarna på morgonen för att varmköra, sen behövde inte chauffören blåsa när den kom och skulle börja sitt pass
 
De fordon jag sett med alkolås (inte bussar av förklarliga skäl) har gått att ställa in så att man kan kräva blåsning vid varje start eller regelbundet under passet om man tycker det är bättre.

Hur folk ens kan tänka tanken på att blåsa åt någon annan övergår helt mitt förstånd, men då är det väl vettigt att det uppdagas så att samtliga kan bli befriade från tjänster där man hanterar stora, tunga fordon? :confused:
Ja det är även straffbart att blåsa åt någon annan.
Men den kollektiva stressen med att få bussarna att gå på tid är inte att busa med.
 
De fordon jag sett med alkolås (inte bussar av förklarliga skäl) har gått att ställa in så att man kan kräva blåsning vid varje start eller regelbundet under passet om man tycker det är bättre.

Hur folk ens kan tänka tanken på att blåsa åt någon annan övergår helt mitt förstånd, men då är det väl vettigt att det uppdagas så att samtliga kan bli befriade från tjänster där man hanterar stora, tunga fordon? :confused:

Självklart! Och blåser man åt nån annan, så riskerar man jobbet. Det finns regler, men det kommer alltid finnas folk som bryter mot dom. Därför ska man inte ta alkolås som en 100% lösning.
 
För något år sedan var ju ett problem att Verkstads personalen startade bussarna på morgonen för att varmköra, sen behövde inte chauffören blåsa när den kom och skulle börja sitt pass

Nej, så är det ju på vissa ställen. Min förra arbetsgivare hade den möjligheten. Det gick såklart att göra rätt ändå, men ibland blev det stressigt och då glömde man bort. Byten på linjen likaså. Hos nuvarande arbetsgivare finns inte den möjligheten tack och lov.
 
Men om den tilltänkte arbetsgivaren ber - vågar du då säga nej även om de saknar laglig rätt att kräva? Eller finns det andra som kan göra ditt jobb?
Jag har jobb, för tillfället i alla fall. Det är lättare att säga nej om man har jobb och den aktuella arbetsgivaren ber om sådant, men som arbetssökande skulle jag nog inte riktigt kunna nej, men det är ju hela poängen. Jag anser ju att arbetsgivare ska hålla sig inom lagen och inte överdriva sina undersökningar av vad de kräver för att anställa personer. Behöver man ha vissa kontroller pga yrkets karaktär så absolut, men behövs det inte utan mer handlar om arbetsgivarens personliga känsla bakom, nej jag tycker faktiskt inte att det är rätt, bara för att arbetsgivaren är rädd.
 
Om företaget är tillräckligt stort (flera tusen anställda) så finns de marginalerna.
Då finns också det behovet.
När en vakans kostar för mycket så kommer riskerna att bli lättare att ta.
Och marknaden kommer att reda ut situationen.

Ett riktigt stort företag kan anställa 10 personer till 8 vakanser och om 8 av de 10 personerna levererar så är de i mål.

Ett annat sätt är att anlita ett bemanningsföretag och helt enkelt prova några medarbetare i skarpt läge under en period.
Då kan man sedan erbjuda de som man tycker fungerar bra en anställning.

Det finns liksom möjligheter och vägar in även för dem som inte har perfekta papper.
Jag vet inte riktigt om de långtidsarbetslösa håller med om att det finns så många vägar in i arbete för dem utan perfekta papper. Men det är ju lätt att tro att det "bara är". Så slipper man bry sig om människor som har det lika bra ställt än andra.

Vill man ha ett företag i Sverige tänker jag att det är en fördel att följa lagar och regler i Sverige så att människor inte hamnar i kläm. Upplever man att det är så tufft att låta bli att kränka tilltänkta arbetstagare så kanske företagande inte är den rätta sysselsättningen.
 
Jag vet inte riktigt om de långtidsarbetslösa håller med om att det finns så många vägar in i arbete för dem utan perfekta papper. Men det är ju lätt att tro att det "bara är". Så slipper man bry sig om människor som har det lika bra ställt än andra.

Vill man ha ett företag i Sverige tänker jag att det är en fördel att följa lagar och regler i Sverige så att människor inte hamnar i kläm. Upplever man att det är så tufft att låta bli att kränka tilltänkta arbetstagare så kanske företagande inte är den rätta sysselsättningen.
Det är ingen som påstår att man inte skall följa lagar och regler.
Men urval vid rekrytering är arbetsgivarens sak att göra.
 
För något år sedan var ju ett problem att Verkstads personalen startade bussarna på morgonen för att varmköra, sen behövde inte chauffören blåsa när den kom och skulle börja sitt pass
Jag har varit med om alkolås som är enormt känsliga för hur hårt man blåser. En bil jag kör ibland brukar jag säkert får blåsa i 10 gånger för att få igång den utan att den först får ett fel för att jag blåst för hårt och sen fel för att jag blåst för löst när jag försöker blåsa lösare. Av andra som använder den har ca 50% av användarna samma problem. Lagom roligt när man sitter med kunder i bilen så visst har jag viss förståelse för att någon någon gång kan ledsna när det inte verkar helt ovanligt med liknande problem, åtminstone dyker det upp mycket om man googlar på modellen i det här fallet. Sen är det ju andra felmeddelanden som dyker upp än om man skulle varit onykter men det vet ju inte någon som inte ser displayen.
 
Senast ändrad:
Jag kom och tänka på det i mitt jobbkontrakt står som krav b körkort, jag kör aldrig bil i mitt jobb! Och hur jag tar mig till och från arbetet har ju inte min arbetsgivare med att göra!

Min förra arbetsgivare hade med i kontraktet att jag inte fick jobba hos konkurrerande företag på två år efter jag slutat. Det var ett första jobb direkt från universitetet.
 
Jag har varit med om alkolås som är enormt känsliga för hur hårt man blåser. En bil jag kör ibland brukar jag säkert får blåsa i 10 gånger för att få igång den utan att den först får ett fel för att jag blåst för hårt och sen fel för att jag blåst för löst när jag försöker blåsa lösare. Av andra som använder den har ca 50% av användarna samma problem. Lagom roligt när man sitter med kunder i bilen så visst har jag viss förståelse för att någon någon gång kan ledsna när det inte verkar helt ovanligt med liknande problem, åtminstone dyker det upp mycket om man googlar på modellen i det här fallet. Sen är det ju andra felmeddelanden som dyker upp än om man skulle varit onykter men det vet ju inte någon som inte ser displayen.

Min kompis hade i vintras öroninflammation och båda trumhinnorna värkte sönder. Då blir det tydligen jätteproblem att blåsa i ett alkolås! Man känner visst inte hur hårt man blåser då.
 
Det finns en avgörande skillnad i att man på något sätt varit inblandad i illegala aktiviteter med ofta jobbiga motparter i det ena fallet och i det andra fallet skaffat sin drog helt lagligt med samhällets samförstånd.

Så för risken att bli exempelvis pressad på information är det avgrundsdjup skillnad. Det är lätt att man dras in djupare än man nånsin tänkte från början.
För mig som som bor i Skåne är det inte jättekomplicerat att röka på laglig väg. Sen är det ju långt ifrån alla som köper av gängkriminella, man kan odla lite för husbehov s a s.

Riskerna att försätta sig i en tråkig situation är betydligt högre för andra beroenden, som t ex spelberoende.
 
För mig som som bor i Skåne är det inte jättekomplicerat att röka på laglig väg. Sen är det ju långt ifrån alla som köper av gängkriminella, man kan odla lite för husbehov s a s.

Riskerna att försätta sig i en tråkig situation är betydligt högre för andra beroenden, som t ex spelberoende.

Det blir så lustigt när man tittar på skillnaden mellan närliggande länder.
Fixa gräs för eget bruk i Sverige = stödja gängkriminella
Fixa gräs för eget bruk i Tyskland = pyssla med sina krukväxter
 
Jag tror inte alla förstår vad 0-tolerans betyder. Nej, det går inte att nöjesknarka lite då och då. Även långvarigt drickande syns på testerna. Att dricka någon gång ibland ger inte utslag men det kan ju vara smart att låta bli dagen innan jobb.

Jag talar om vilka mediciner jag använder (kronisk smärta och har ett gäng sjukdomar) så tas det med i dokumentationen när testet görs. Behövs det ska jag kunna visa upp recept.

Att arbeta med säkerhetstjänst är inte för alla och det är ju inte svårare än att ta andra jobb om det inte passar med vad som krävs av en.
Klart att det går att nöjesknarka lite då och då. Det gör inte dig till en dålig arbetare. I andra länder är det inte särskilt ovanligt. Vissa berusningsmedel ger "baksmälla", som t ex alkohol och vissa läkemedel. Men marijuana har, i måttlig dos, inte den effekten. Jag tycker att det är absurt att den som röker en joint då och då petas in i samma fack som heroinister, och att ett bruk som är ofarligt kan leda till att man blir av med jobbet.

Starka läkemedel ser jag som en högre riskfaktor pga bieffekter som sänkt uppmärksamhet och risk för beroende.
 
Klart att det går att nöjesknarka lite då och då. Det gör inte dig till en dålig arbetare. I andra länder är det inte särskilt ovanligt. Vissa berusningsmedel ger "baksmälla", som t ex alkohol och vissa läkemedel. Men marijuana har, i måttlig dos, inte den effekten. Jag tycker att det är absurt att den som röker en joint då och då petas in i samma fack som heroinister, och att ett bruk som är ofarligt kan leda till att man blir av med jobbet.

Starka läkemedel ser jag som en högre riskfaktor pga bieffekter som sänkt uppmärksamhet och risk för beroende.
Bra inlägg, håller helt med.
 
Och i det läget blir du mer eller mindre tvungen att uppge massa medicinska data till dig arbetsgivare, data som enligt lag har extremt starkt skydd i alla andra situationer och som AG inte på något sätt skulle kunna begära ut lagligt. Av bland annat den anledningen skulle jag vara väldigt tveksam till om jag vill jobba på ett ställe som har drogtester då och då utan att det är av en för verksamheten rimlig anledning. För mig är det ett tecken på att man inte riktigt delar min uppfattning om var den personliga sfären går. (Jag har som sagt inga problem med riktig säkerhetsprövning i de fall det är påkallat, och har utan problem gått igenom en sådan själv. Lite struligt pga icke-normativa idéer om familj och relationer, där behöver de nog modernisera sig lite kan man tycka.)

Om testerna ifråga enbart testade för en nivå som där man kan vara påverkad hade det varit en helt annan sak. Då hade det varit att jämställa med tex alkolås i fordon, vilket jag tycker är en väldigt vettig åtgärd (som dessutom inte pekar ut någon). I de roller där det har verklig relevans för jobbet.

Jag ser det också som väldigt tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt om AG ska få en roll där man per automatik blir inblandad i något som ska hanteras av polis och det juridiska systemet. De flesta arbetsgivare har inte den kompetens och sekretesshantering som krävs för det.



Det är inte helt ovanligt att folk odlar gräs till sig själva och några polare numera. Finns färdiga kit av odlingsboxar (jag stötte på ett gäng när jag googlade för att starta tomat-hydroponi i klädkammaren, så det krävs verkligen inte något letande på darkweb :idea: ) och tutorials. Eller åker till Nederländerna eller något annat ställe med "öppna labb" och postar hem till sig själva (vilket ju innebär att de tar en mycket högre risk själva än om de bara hade köpt det de ville ha från någon i stan), just för att de inte vill ha kontakt med gängbrottslighet. Finns ett par aktuella dokumentärer om det, tror P3 har en bra tex.
Precis så. Jag tycker att man går över en gräns när man vill kontrollera sin personal utan egentligt fog. Jag har som dig inga problem att för vissa specifika tjänster, då krävs det en högre insyn i medarbetarnas privatliv. Men att på rutin göra samma med bolagets 500 anställda?

Jag tycker också att det borde vara alkolås på alla bilar, det är ju en jättebra lösning.
 
Det blir så lustigt när man tittar på skillnaden mellan närliggande länder.
Fixa gräs för eget bruk i Sverige = stödja gängkriminella
Fixa gräs för eget bruk i Tyskland = pyssla med sina krukväxter

Fast riktigt enkelt är det inte, det brukar främst vara ett retoriskt grepp från drogliberala att lägga fram bilden av att i Sverige är vi så tråkiga och moralistiska och i andra länder så är man roligare och mer moderna. I verkligheten så har de lagändringar som gjorts i bl a Tyskland och Canada kritiserats starkt också, utöver den positiva respons som varit. Det är absolut inget enhälligt förespråkande för legalisera där heller.
 
Fast riktigt enkelt är det inte, det brukar främst vara ett retoriskt grepp från drogliberala att lägga fram bilden av att i Sverige är vi så tråkiga och moralistiska och i andra länder så är man roligare och mer moderna. I verkligheten så har de lagändringar som gjorts i bl a Tyskland och Canada kritiserats starkt också, utöver den positiva respons som varit. Det är absolut inget enhälligt förespråkande för legalisera där heller.

Men det påstod jag inte heller. Bara att det är väldigt stor skillnad mellan länder som ligger så nära varandra geografiskt. Man behöver inte vara drogliberal eller för legalisering för att påpeka att Sverige har en narkotikapolitik som skiljer sig rätt markant mot hur det ser ut i många andra länder i Västeuropa.
 
Klart att det går att nöjesknarka lite då och då. Det gör inte dig till en dålig arbetare. I andra länder är det inte särskilt ovanligt. Vissa berusningsmedel ger "baksmälla", som t ex alkohol och vissa läkemedel. Men marijuana har, i måttlig dos, inte den effekten. Jag tycker att det är absurt att den som röker en joint då och då petas in i samma fack som heroinister, och att ett bruk som är ofarligt kan leda till att man blir av med jobbet.

Starka läkemedel ser jag som en högre riskfaktor pga bieffekter som sänkt uppmärksamhet och risk för beroende.

Ja, läkemedel är intressant inte minst om man tittar på trafiken.

  • Narkotika - nolltolerans, går det att mäta är det drograttfylleri(rimligt)
  • Alkohol - 0,2‰ rattfylleri, 0,8‰ grovt rattfylleri(rimligt).
  • Narkotikaklassade läkemedel man har recept på - känn efter själv! Så länge du inte kör trafikfarligt är det grönt. Saknas recept eller om du inte följer läkarens ordination, se punkt ett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp