Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Jag gissar att det på samma gång finns lagar om vad en arbetsgivare får kräva av en arbetstagare också för att det inte ska handla om någon form av risk för kränkning och diskriminering. Något som kanske en del arbetsgivare skulle vilja kringgå eftersom de vill ha den perfekta arbetstagaren och slippa "misstagen" och behöva gå i konkurs om det vill sig illa?
Men om den tilltänkte arbetsgivaren ber - vågar du då säga nej även om de saknar laglig rätt att kräva? Eller finns det andra som kan göra ditt jobb?
 
Nog är det så att en del brott kan vara diskvalificerande för vissa jobb.

Men jag tror att en person som sonat sitt brott för rattfylleri, är nykter och fått tillbaka sitt körkort kan köra buss. Jag skulle absolut kunna anförtro en person som tidigare varit dömd för stöldbrott med pengar. Allt beror på i vilken kontext brottet begicks och var i livet personen är nu. Människor måste kunna gå vidare.

Dessutom är det min tro att de flesta bussbolag i landet skyddar sig bättre med alkolås än att läsa flera år gamla domar t ex.

Har du en synlig rattfylla i registret, tror jag inte du får ett bussjobb. Att du tagit om körkortet och "sonat brottet" spelar i dessa fall ingen roll, som arbetsgivare tar man inte den risken.
 
Jag tror inte alla förstår vad 0-tolerans betyder. Nej, det går inte att nöjesknarka lite då och då. Även långvarigt drickande syns på testerna. Att dricka någon gång ibland ger inte utslag men det kan ju vara smart att låta bli dagen innan jobb.

Jag talar om vilka mediciner jag använder (kronisk smärta och har ett gäng sjukdomar) så tas det med i dokumentationen när testet görs. Behövs det ska jag kunna visa upp recept.

Att arbeta med säkerhetstjänst är inte för alla och det är ju inte svårare än att ta andra jobb om det inte passar med vad som krävs av en.
Jag tycker att det säger väldigt mycket om en människa om den väljer att använda droger, även om det ”bara” är att nöjesknarka lite. Jag vill inte ha dem som kollegor. Man göder gängen och förstör vårt samhälle.

Tycker narkotikabrott skulle straffas stenhårt. Typ 100k i böter och fängelse för minsta lilla.
 
Jag tycker att det säger väldigt mycket om en människa om den väljer att använda droger, även om det ”bara” är att nöjesknarka lite. Jag vill inte ha dem som kollegor. Man göder gängen och förstör vårt samhälle.

Tycker narkotikabrott skulle straffas stenhårt. Typ 100k i böter och fängelse för minsta lilla.
Och där ligger det i samhällets intresse att ge människor alternativ - inte ett bloss eller en tablett och det är dags att gå med i ett gäng och bli yrkeskriminell för nu är du körd. Jag skulle dock gärna se att brukarna hölls mer ansvariga för situationen.

Och det är möjligt att knarka utan att göda några "gäng", om du inte räknar dit t.ex. stora delar av läkemedelsindustrin (vilket jag iofs är helt för).
 
Och där ligger det i samhällets intresse att ge människor alternativ - inte ett bloss eller en tablett och det är dags att gå med i ett gäng och bli yrkeskriminell för nu är du körd. Jag skulle dock gärna se att brukarna hölls mer ansvariga för situationen.

Och det är möjligt att knarka utan att göda några "gäng", om du inte räknar dit t.ex. stora delar av läkemedelsindustrin (vilket jag iofs är helt för).
Ah eller så kan man låta bli punda, det är också ett alternativ.
 
Och om du en gång pundat då är det kört för alltid - bara att skaffa ansiktstatueringen och börja terrorisera omgivningarna.

Runt 500 000-1 000 000 svenskar har rökt på. Oavsett vad vi anser om knarkare så ligger det i vårt intresse att inte kassera dem.
Ja eller så låter man som sagt bli. Jag låter bli, går jättebra och är hur enkelt som helst.
 
Fast har du använt droger en gång så syns det ju i veckor eller t o m månader efteråt. Jag "åkte dit" på läkemedel som jag behövt ta vid tandläkarbesök och då krävde min arbetsgivare att de skulle få granska mina journaler. Där står ju en hel massa känslig information och jag tycker att det är alldeles för mycket begärt. Jag blev rätt irriterad och tejpade för all text utom där det stod läkemedlets namn och dos.

Jag använder inget narkotikaklassat pga gillar inte effekten, men OM jag hade gillat att röka lite gräs då och då, gör det mig helt olämplig för en rad yrken? Jag kan dricka vin varje dag men inte röka ett par bloss på en joint någon gång i månaden?

Och i det läget blir du mer eller mindre tvungen att uppge massa medicinska data till dig arbetsgivare, data som enligt lag har extremt starkt skydd i alla andra situationer och som AG inte på något sätt skulle kunna begära ut lagligt. Av bland annat den anledningen skulle jag vara väldigt tveksam till om jag vill jobba på ett ställe som har drogtester då och då utan att det är av en för verksamheten rimlig anledning. För mig är det ett tecken på att man inte riktigt delar min uppfattning om var den personliga sfären går. (Jag har som sagt inga problem med riktig säkerhetsprövning i de fall det är påkallat, och har utan problem gått igenom en sådan själv. Lite struligt pga icke-normativa idéer om familj och relationer, där behöver de nog modernisera sig lite kan man tycka.)

Om testerna ifråga enbart testade för en nivå som där man kan vara påverkad hade det varit en helt annan sak. Då hade det varit att jämställa med tex alkolås i fordon, vilket jag tycker är en väldigt vettig åtgärd (som dessutom inte pekar ut någon). I de roller där det har verklig relevans för jobbet.

Jag ser det också som väldigt tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt om AG ska få en roll där man per automatik blir inblandad i något som ska hanteras av polis och det juridiska systemet. De flesta arbetsgivare har inte den kompetens och sekretesshantering som krävs för det.

Jag tycker att det säger väldigt mycket om en människa om den väljer att använda droger, även om det ”bara” är att nöjesknarka lite. Jag vill inte ha dem som kollegor. Man göder gängen och förstör vårt samhälle.

Tycker narkotikabrott skulle straffas stenhårt. Typ 100k i böter och fängelse för minsta lilla.

Det är inte helt ovanligt att folk odlar gräs till sig själva och några polare numera. Finns färdiga kit av odlingsboxar (jag stötte på ett gäng när jag googlade för att starta tomat-hydroponi i klädkammaren, så det krävs verkligen inte något letande på darkweb :idea: ) och tutorials. Eller åker till Nederländerna eller något annat ställe med "öppna labb" och postar hem till sig själva (vilket ju innebär att de tar en mycket högre risk själva än om de bara hade köpt det de ville ha från någon i stan), just för att de inte vill ha kontakt med gängbrottslighet. Finns ett par aktuella dokumentärer om det, tror P3 har en bra tex.
 
Och i det läget blir du mer eller mindre tvungen att uppge massa medicinska data till dig arbetsgivare, data som enligt lag har extremt starkt skydd i alla andra situationer och som AG inte på något sätt skulle kunna begära ut lagligt. Av bland annat den anledningen skulle jag vara väldigt tveksam till om jag vill jobba på ett ställe som har drogtester då och då utan att det är av en för verksamheten rimlig anledning. För mig är det ett tecken på att man inte riktigt delar min uppfattning om var den personliga sfären går. (Jag har som sagt inga problem med riktig säkerhetsprövning i de fall det är påkallat, och har utan problem gått igenom en sådan själv. Lite struligt pga icke-normativa idéer om familj och relationer, där behöver de nog modernisera sig lite kan man tycka.)

Om testerna ifråga enbart testade för en nivå som där man kan vara påverkad hade det varit en helt annan sak. Då hade det varit att jämställa med tex alkolås i fordon, vilket jag tycker är en väldigt vettig åtgärd (som dessutom inte pekar ut någon). I de roller där det har verklig relevans för jobbet.

Jag ser det också som väldigt tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt om AG ska få en roll där man per automatik blir inblandad i något som ska hanteras av polis och det juridiska systemet. De flesta arbetsgivare har inte den kompetens och sekretesshantering som krävs för det.



Det är inte helt ovanligt att folk odlar gräs till sig själva och några polare numera. Finns färdiga kit av odlingsboxar (jag stötte på ett gäng när jag googlade för att starta tomat-hydroponi i klädkammaren, så det krävs verkligen inte något letande på darkweb :idea: ) och tutorials. Eller åker till Nederländerna eller något annat ställe med "öppna labb" och postar hem till sig själva (vilket ju innebär att de tar en mycket högre risk själva än om de bara hade köpt det de ville ha från någon i stan), just för att de inte vill ha kontakt med gängbrottslighet. Finns ett par aktuella dokumentärer om det, tror P3 har en bra tex.
Alltså med tanke på hur ofta personer åker fast i de slumpmässiga drogtesterna, förstår jag poängen.
 
Alltså med tanke på hur ofta personer åker fast i de slumpmässiga drogtesterna, förstår jag poängen.

Fast vad är den verkliga poängen med att AG ska veta att du tog något förra veckan om du inte jobbade då? Nolltolerans mot påverkad på jobbet är jag klart för, men det är inte vad man testar för. Dessutom får man ofta som sagt massa medicinsk information "på köpet", information som AG definitivt inte har att göra med.

Det är fullt tillåtet att göra massa saker som i längden skulle kunna sänka din kapacitet i arbetet, och i de flesta fall inget som AG kan reglera eller har laglig rätt att peta i så länge det inte de facto innebär att man inte gör sitt jobb (transportsektorn är lite speciell där med sina vilotider). Om det är det man är orolig för så har man alltså i normala fall ingen rätt att trycka på det så länge arbetstagaren sköter sig på jobbet.

Brottsutredning är polisens jobb, som har kompetens och system för att sköta det rättssäkert.
 
Senast ändrad:
Alkolås är ingen lösning, på sin höjd ett hjälpmedel. Vad du sen gör under arbetsdagen visar sig inte i alkolåset på morgonen.
Det går att gå runt också.
En kollega lyckades länge med att få andra kollegor och verkstadspersonalen att blåsa i alkolåset åt honom.
Det blev ett himla liv när fusket upptäcktes.
Polisen gjorde nykterhetskontroll när bussarna lämnade depån.

Kollegan hade nog kört buss med alldeles för många promille under en lång tid.
Efter det så upphörde kollegan med att vara kollega.
 
Det går att gå runt också.
En kollega lyckades länge med att få andra kollegor och verkstadspersonalen att blåsa i alkolåset åt honom.
Det blev ett himla liv när fusket upptäcktes.
Polisen gjorde nykterhetskontroll när bussarna lämnade depån.

Kollegan hade nog kört buss med alldeles för många promille under en lång tid.
Efter det så upphörde kollegan med att vara kollega.

Precis. Så att förlita sig på det, går inte. Även om det såklart är bra att det finns alkolås i bussarna numera! Det också lätt att de som börjar med att avlösa, kommer undan. Beroende på vilket alkolåssystem man har förstås, vårat är kopplat till färdskrivarkortet. Men på andra ställen är det ju inte så.
 
Precis. Så att förlita sig på det, går inte. Även om det såklart är bra att det finns alkolås i bussarna numera! Det också lätt att de som börjar med att avlösa, kommer undan. Beroende på vilket alkolåssystem man har förstås, vårat är kopplat till färdskrivarkortet. Men på andra ställen är det ju inte så.

De fordon jag sett med alkolås (inte bussar av förklarliga skäl) har gått att ställa in så att man kan kräva blåsning vid varje start eller regelbundet under passet om man tycker det är bättre.

Hur folk ens kan tänka tanken på att blåsa åt någon annan övergår helt mitt förstånd, men då är det väl vettigt att det uppdagas så att samtliga kan bli befriade från tjänster där man hanterar stora, tunga fordon? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp