Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Nu funkar inte det, och då behövs andra mekanismer som sätter reglerna för vad som är rimligt att vilja veta som arbetsgivare för en specifik tjänst.
Och vilka skall bestämma det?

Som det är nu så antar jag att det är en fråga för Facket och Arbetsgivarna att förhandla om.
Förutom det som är politiskt beslutade lagar.
 
Ja det är ju de avvägningar som man behöver göra.
När vill majoriteten att brottet skall vara sonat.
Konventioner är ju också undertecknade med majoritetens önskan.

Risken med demokrati är ju just att majoriteten kan bestämma över minoriteten.
Oppositionens uppgift är i det läget att visa på när dessa beslut blir så tokiga att det egentligen inte var något som alla kunde stå för.

Den definition av begreppet demokrati som du använder är samtidigt väldigt snäv och väldigt komplicerad. De företrädare vi röstar på redovisar inte sin syn i varje enskild fråga och vi medborgare påverkar inte styret av landet på detaljnivå.

Framför allt är det rätt sällan som demokrati i nutid används för att beteckna ett folkstyre som enbart fungerar utifrån majoritetsstyre. I Sverige ingår flera komponenter utöver detta, i ett annat land kan det se lite annorlunda ut men båda räknas som fullvärdiga demokratier.
Sverige är en liberal demokrati där minoritetens fri- och rättigheter skyddas och majoritetens makt över minoriteters civila rättigheter inte är obegränsad.
 
Sverige är en liberal demokrati där minoritetens fri- och rättigheter skyddas och majoritetens makt över minoriteters civila rättigheter inte är obegränsad.
Därför att vi har beslutat så på demokratisk väg.

Det är inte marknadskrafterna som har fått leka fritt där.
Och det kan ändras på samma demokratiska väg.
 
Därför att vi har beslutat så på demokratisk väg.

Det är inte marknadskrafterna som har fått leka fritt där.
Och det kan ändras på samma demokratiska väg.

Och det finns alltså definitioner av demokrati där sådana beslut skulle innebära att Sverige uppfattades som ett mindre demokratiskt land, eller rentav odemokratiskt.
Du använder dig som sagt av en snäv definition. Med en sådan kan gränsdragningen bli svår - är ett majoritetsbeslut som sätter demokratin ur spel legitimt?
 
Och vad svarar man då på en direkt fråga?
Ljuger och säger nej eller säger att att man inte vill svara på frågan?


Det är nog faktiskt mest för att det är snabbt och effektivt jämfört med en intervju.
Rekrytering är oerhört svårt och resurskrävande.
Och man kan bli väldigt lurad om någon ljuger.
Jag har inte fått någon fråga jag inte kunnat svara på, däremot har jag hoppats på att inte få viss fråga, privat fråga om min hälsa, och det har jag sluppit. Hur jag hade svarat vet jag inte, men ljugit hade jag inte. Men arbetsgivare har ju ingen rätt att veta allt bara för att de vill för att de tror sig behöva för att känna sig tryggare då.

Relevanta kontroller till jobben är ju inga konstigheter, men du vill alltså ha utöver vad som redan finns att tillgå? Utöver vad som redan i dag anses vara relevant? Eftersom att det är så lätt att bli lurad som arbetsgivare?
 
Och det finns alltså definitioner av demokrati där sådana beslut skulle innebära att Sverige uppfattades som ett mindre demokratiskt land, eller rentav odemokratiskt.
Du använder dig som sagt av en snäv definition. Med en sådan kan gränsdragningen bli svår - är ett majoritetsbeslut som sätter demokratin ur spel legitimt?
Ja det är verkligen inte trivialt.
Och jag tycker att det är i samma påse som värdegrunden kring hur vi får behandla varandra.

För just den där delen landar på vår värdegrund.
Och så gäller det naturligtvis att tillräckligt många har den värdegrund som man vill leva efter.
Annars så faller det ändå.
 
Jag har inte fått någon fråga jag inte kunnat svara på, däremot har jag hoppats på att inte få viss fråga, privat fråga om min hälsa, och det har jag sluppit. Hur jag hade svarat vet jag inte, men ljugit hade jag inte. Men arbetsgivare har ju ingen rätt att veta allt bara för att de vill för att de tror sig behöva för att känna sig tryggare då.

Relevanta kontroller till jobben är ju inga konstigheter, men du vill alltså ha utöver vad som redan finns att tillgå? Utöver vad som redan i dag anses vara relevant? Eftersom att det är så lätt att bli lurad som arbetsgivare?
Det är alltid lätt att bli lurad.
Och följderna är så fatala.

Det handlar där inte främst om hälsa utan om stölder, bedrägerier och misshandel.
 
Det är alltid lätt att bli lurad.
Och följderna är så fatala.

Det handlar där inte främst om hälsa utan om stölder, bedrägerier och misshandel.
Jag tycker mig inte ha något smaskigt att dölja ur mitt liv så jag tog upp hur jag ställer mig och hur jag reagerat på frågor jag inte velat ha angående min hälsa, det enda jag kan relatera till själv. Frågor som arbetsgivare ibland ställer men som jag inte måste svara på. Privata frågor, där man antingen kan ljuga, vägra svara eller svara undanglidande, genom tex fråga tillbaka.
Det tillhör inte min vardag att stjäla, bedraga eller misshandla någon, men det är ju något som syns i vissa registerutdrag som kan krävas in beroende relevans för jobbet.

För mitt jobb som städerska gjordes inga kontroller alls. Du tycker att man ska begära in utdrag och kontroller för alla jobb och inte bara vissa? Och fler kontroller än vad som redan görs i dag?

För att se så att någon inte har någon dom av något slag i garderoben? Vilka fler kontroller ska en arbetsgivare få göra enligt dig för ett städjobb tex?
 
Jag tycker mig inte ha något smaskigt att dölja ur mitt liv så jag tog upp hur jag ställer mig och hur jag reagerat på frågor jag inte velat ha angående min hälsa, det enda jag kan relatera till själv. Frågor som arbetsgivare ibland ställer men som jag inte måste svara på. Privata frågor, där man antingen kan ljuga, vägra svara eller svara undanglidande, genom tex fråga tillbaka.
Det tillhör inte min vardag att stjäla, bedraga eller misshandla någon, men det är ju något som syns i vissa registerutdrag som kan krävas in beroende relevans för jobbet.

För mitt jobb som städerska gjordes inga kontroller alls. Du tycker att man ska begära in utdrag och kontroller för alla jobb och inte bara vissa? Och fler kontroller än vad som redan görs i dag?

För att se så att någon inte har någon dom av något slag i garderoben? Vilka fler kontroller ska en arbetsgivare få göra enligt dig för ett städjobb tex?
Jag tycker att det är bra att veta att den som städar inte har ett förflutet som tjuv eller bedragare.
Så att inte alla laptopar som lämnats i konferensrummet plötsligt är borta, t.ex.
 
Jag tycker att det är bra att veta att den som städar inte har ett förflutet som tjuv eller bedragare.
Så att inte alla laptopar som lämnats i konferensrummet plötsligt är borta, t.ex.
Vilka jobb behöver man inte kolla upp personen för?

Tycker du inte referenser från förra arbetsgivare har något av värde att säga angående tex stölder osv? Det är ju något som kommer fram där utan att behöva göra ett utdrag eller fler kontroller.
 
Jag tycker att det är bra att veta att den som städar inte har ett förflutet som tjuv eller bedragare.
Så att inte alla laptopar som lämnats i konferensrummet plötsligt är borta, t.ex.

Och jag tycker att det är rätt intressant att titta på statistik innan man använder brottsregistret för att sålla bort tidigare dömda som anställningsbara.

2023 fattades nästan 11 000 lagföringsbeslut avseende ringa stöld(lite slarvigt snatteri) i Sverige. I 51% av dessa fall hade gärningspersonen inga tidigare lagföringar(oavsett brottsrubricering) de senaste 10 åren. När det gäller ringa bedrägeri är andelen lagföringsbeslut 2023 där det saknas tidigare lagföringar ännu högre; 66%.

Båda brotten har en hög andel unga förövare. 27% av alla som lagförs för ringa stöld är i åldersspannet 15-20 år, för ringa bedrägeri är siffran hela 47%.

Värt att notera att för de 17-15-åringar som lagfördes för dessa två brott 2023 fick många straffvarning. 84% vid ringa stöld, 66% vid ringa bedrägeri. Det innebär att lagföringsbeslutet försvinner från belastningsregistret efter redan 3 år(vilket kan vara nog så lång tid om man är ung och behöver jobb). Har man fyllt 18 är det dock i 5 år som man riskerar att klassas som tjuv eller bedragare.

Jag kanske skulle få till en poäng utöver att jag verkligen, VERKLIGEN gillar statistik. Det blir något i stil med detta. Om man använder ett utdrag ur hela belastningsregistret för att sålla bland arbetssökande kommer det inte bara att försvåra återanpassningen av personer som avtjänat sitt straff. Det kommer också att drabba unga oproportionerligt hårt, eftersom det inte är särskilt ovanligt att unga begår småbrott vid något tillfälle utan att för den delen bli förhärdade brottslingar.

Men lita inte på mig, jag gjorde mig skyldig till missbruk av urkund som 17-åring. Nu åkte jag inte fast, men ändå.
 
Och jag tycker att det är rätt intressant att titta på statistik innan man använder brottsregistret för att sålla bort tidigare dömda som anställningsbara.

2023 fattades nästan 11 000 lagföringsbeslut avseende ringa stöld(lite slarvigt snatteri) i Sverige. I 51% av dessa fall hade gärningspersonen inga tidigare lagföringar(oavsett brottsrubricering) de senaste 10 åren. När det gäller ringa bedrägeri är andelen lagföringsbeslut 2023 där det saknas tidigare lagföringar ännu högre; 66%.

Båda brotten har en hög andel unga förövare. 27% av alla som lagförs för ringa stöld är i åldersspannet 15-20 år, för ringa bedrägeri är siffran hela 47%.

Värt att notera att för de 17-15-åringar som lagfördes för dessa två brott 2023 fick många straffvarning. 84% vid ringa stöld, 66% vid ringa bedrägeri. Det innebär att lagföringsbeslutet försvinner från belastningsregistret efter redan 3 år(vilket kan vara nog så lång tid om man är ung och behöver jobb). Har man fyllt 18 är det dock i 5 år som man riskerar att klassas som tjuv eller bedragare.

Jag kanske skulle få till en poäng utöver att jag verkligen, VERKLIGEN gillar statistik. Det blir något i stil med detta. Om man använder ett utdrag ur hela belastningsregistret för att sålla bland arbetssökande kommer det inte bara att försvåra återanpassningen av personer som avtjänat sitt straff. Det kommer också att drabba unga oproportionerligt hårt, eftersom det inte är särskilt ovanligt att unga begår småbrott vid något tillfälle utan att för den delen bli förhärdade brottslingar.

Men lita inte på mig, jag gjorde mig skyldig till missbruk av urkund som 17-åring. Nu åkte jag inte fast, men ändå.
Jag irriterar mig rätt bra på att folk (även unga) skulle kunna begå brott och sen slippa konsekvenserna av det. Det SKA göra ens liv jävligare om man åker fast för det. Är det snatteri så är det klart hela ens liv inte ska bli förstört men att man blir begränsad ett par år kring vad man kan jobba med är inte orimligt. Även ”enkla” jobb kräver ofta förtroende för personen. Jag skulle tex inte vilja anlita en städare eller ha någon som delar ut paket som bevisligen snattar utan då får man bete sig ett par år först och jobba med någonting annat där man kan vara mer övervakad.
 
Men lita inte på mig, jag gjorde mig skyldig till missbruk av urkund som 17-åring. Nu åkte jag inte fast, men ändå.
Grejen är ju att det är preskriberat.
Dagens gallring gör ju att brottsregistret töms efter ett tag.
De som inte fortsätter att ställa till det får ju på så vis blanka papper.
Det är ju en karenstid det handlar om och inte en livslång stämpling.

Något som kanske vore en ide kan vara att göra som Kronofogden.
Där är första skulden belagd med sekretess om den betalas tillräckligt fort.
Om man översätter det till ringa stöld så skulle första kunna gallras ut tidigare om det inte upprepas, låt säga ett år för alla under 21 och två år för övriga.

Jag vill hellre att informationen begränsas vid källan än att arbetsgivare skall begränsas i vad de får göra och inte göra.

F.ö. så gillar jag också statistik.
Och allt annat som går att räkna på och mäta.
 
Jag skulle tex inte vilja anlita en städare eller ha någon som delar ut paket som bevisligen snattar utan då får man bete sig ett par år först och jobba med någonting annat där man kan vara mer övervakad.
Man kan ju också ägna sig åt studier.
Utbildning är aldrig fel.
 
Jag irriterar mig rätt bra på att folk (även unga) skulle kunna begå brott och sen slippa konsekvenserna av det. Det SKA göra ens liv jävligare om man åker fast för det. Är det snatteri så är det klart hela ens liv inte ska bli förstört men att man blir begränsad ett par år kring vad man kan jobba med är inte orimligt. Även ”enkla” jobb kräver ofta förtroende för personen. Jag skulle tex inte vilja anlita en städare eller ha någon som delar ut paket som bevisligen snattar utan då får man bete sig ett par år först och jobba med någonting annat där man kan vara mer övervakad.
Så du tycker inte att det juridiska systemet och rättsstaten räcker utan bör kompletteras med ett system där resursstarka grupper bör utdöma ytterligare straff efter eget gott finnande? För att böta eller sitta i fängelse är inga konsekvenser eller åtminstone inte tillräckliga konsekvenser. Det räcker inte med att ha sonat enligt det demokratiska systemet? Du vet avtjäna sitt straff och gå vidare.

Och om du någon gång stulit eller snattat och åkt fast - då är det rimligt att dina enda försörjningsmöjligheter är din eventuella familjs eventuella tillgångar eller att fortsätta att stjäla under ett par år? Men att du inte gör misstaget att åka fast denna gång.
 
Vissa nivåer av säkklass kräver det. Och ang sociala medier kan det handla om värdegrund, att jobbar du på tex myndighet X kan du inte dela typ NMR propaganda på dina sociala medier.
Ok, jag förstår.. undra vem det är som är ansvarig att sitta och "följa upp" alla medarbetare då, det måste ju vara en heltidstjänst.
 
Jag irriterar mig rätt bra på att folk (även unga) skulle kunna begå brott och sen slippa konsekvenserna av det. Det SKA göra ens liv jävligare om man åker fast för det. Är det snatteri så är det klart hela ens liv inte ska bli förstört men att man blir begränsad ett par år kring vad man kan jobba med är inte orimligt. Även ”enkla” jobb kräver ofta förtroende för personen. Jag skulle tex inte vilja anlita en städare eller ha någon som delar ut paket som bevisligen snattar utan då får man bete sig ett par år först och jobba med någonting annat där man kan vara mer övervakad.

Jag tycker att de två saker jag fetmarkerat i din text sätter huvudet på spiken vad gäller en av aspekterna med just snatteri.

I BRÅs skolundersökning 2021 där elever i årskurs 9 får besvara frågor om utsatthet för och delaktighet i brott var det 18% av tjejerna och 17% av killarna som uppgav att de stulit i affär de senaste 12 månaderna. Totalt hade 40% av alla tillfrågade elever gjort sig skyldiga till någon form av stöld det senaste året. Ca 50% av eleverna uppgav att de begått en brottslig handling(t ex våldsbrott, stöld, skadegörelse eller narkotikabrott).

Siffrorna har sett likadana ut de senaste 4 skolundersökningarna. De elever som genomförde undersökningen 2015 är 24 år nu. En rätt stor andel av dem hade inte kunnat sommarjobba under delar av skoltiden och många ha problem med att få ett jobb alls innan 20 års ålder om de åkt fast som 15-åringar. Tittar man på statistiken behöver man inte bry sig om belastningsregistret, man kan bara strunta i att anställa ungdomar. Men vi litar på att unga mognar och skärper till sig - tack och lov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp