Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .
Grejen är ju att det är preskriberat.
Dagens gallring gör ju att brottsregistret töms efter ett tag.
De som inte fortsätter att ställa till det får ju på så vis blanka papper.
Det är ju en karenstid det handlar om och inte en livslång stämpling.

Fast jag ställde till det, men eftersom jag inte åkte fast har jag aldrig haft annat än blanka papper. Nu kollades aldrig belastningsregistret när jag började jobba i affär ett halvår senare. Men tänk om jag haft otur - åkt dit, som vissa gör, och råkat ut för en nitisk chef som inte vill ha minsta prick i registret.

Då hade det inte spelat någon roll att jag hör till den skara som aldrig snattat. Jag hade inte fått chansen att vara en bra anställd i 2,5 år, inte tjänat pengar till ridlektioner, inte fått fina vitsord som hjälpte mig att få nya jobb.

Det är ingen livslång stämpling, men det kan få rätt stora konsekvenser om det hindrar en från att få ett jobb.
 
Så du tycker inte att det juridiska systemet och rättsstaten räcker utan bör kompletteras med ett system där resursstarka grupper bör utdöma ytterligare straff efter eget gott finnande? För att böta eller sitta i fängelse är inga konsekvenser eller åtminstone inte tillräckliga konsekvenser. Det räcker inte med att ha sonat enligt det demokratiska systemet? Du vet avtjäna sitt straff och gå vidare.

Och om du någon gång stulit eller snattat och åkt fast - då är det rimligt att dina enda försörjningsmöjligheter är din eventuella familjs eventuella tillgångar eller att fortsätta att stjäla under ett par år? Men att du inte gör misstaget att åka fast denna gång.
En orsak till detta är ju rättssystemets misslyckande med att skydda medborgarna.
När brott inte hinner utredas och lagföras så behöver medborgarna ta hand om sin säkerhet själva.

Resultatet blir hemlarm, kameraövervakning, gated communities och kontroller.
Det är ju ingen som vill bjuda på sina saker eller pengar genom att inte låsa sin dörr.
 
En orsak till detta är ju rättssystemets misslyckande med att skydda medborgarna.
När brott inte hinner utredas och lagföras så behöver medborgarna ta hand om sin säkerhet själva.

Resultatet blir hemlarm, kameraövervakning, gated communities och kontroller.
Det är ju ingen som vill bjuda på sina saker eller pengar genom att inte låsa sin dörr.
Det är din lösning inte min och säkert många till.

Var försäljare som försökte sig på att sälja in larm och kameraövervakning hemma. Säljare tyckte det kunde vara bra för min säkerhet, jag svarade hur då? vill någon döda eller göra mig illa lär ni inte hinna fram ändå, fick svaret att det blir lättare att ta fast förövaren och jag undrade hur det kan hjälpa mig när det redan inträffat något och varför ska jag känna mig otrygg i mitt hem med en kamera som övervakar mig (för mig är kameraövervakning = otrygghet).

Säger som jag brukar att känner jag behov av att öka säkerheten hemma skaffat jag vaktgäss då dom både larmar och biter.
 
Det är din lösning inte min och säkert många till.

Var försäljare som försökte sig på att sälja in larm och kameraövervakning hemma. Säljare tyckte det kunde vara bra för min säkerhet, jag svarade hur då? vill någon döda eller göra mig illa lär ni inte hinna fram ändå, fick svaret att det blir lättare att ta fast förövaren och jag undrade hur det kan hjälpa mig när det redan inträffat något och varför ska jag känna mig otrygg i mitt hem med en kamera som övervakar mig (för mig är kameraövervakning = otrygghet).

Säger som jag brukar att känner jag behov av att öka säkerheten hemma skaffat jag vaktgäss då dom både larmar och biter.
Det är många människors lösning.
Man måste se det ur ett befolkningsperspektiv.

Där frågorna:
Vad händer i samhället om vi gör så här?
Och
Hur kommer människor i allmänhet att reagera på dessa beslut?
Måste besvaras.

Larm med vaktbolag som kommer betydligt snabbare än Polisen är en lösning som många väljer.
 
Det är många människors lösning.
Man måste se det ur ett befolkningsperspektiv.

Där frågorna:
Vad händer i samhället om vi gör så här?
Och
Hur kommer människor i allmänhet att reagera på dessa beslut?
Måste besvaras.

Larm med vaktbolag som kommer betydligt snabbare än Polisen är en lösning som många väljer.
Ja, det är ett problem att folk upplever en rädsla som ofta inte är befogad.

Spelar ingen roll om vaktbolag är snabbare än polis om det ändå tar för lång tid.
 
Ja, det är ett problem att folk upplever en rädsla som ofta inte är befogad.

Spelar ingen roll om vaktbolag är snabbare än polis om det ändå tar för lång tid.
Om man har fått sitt garage länsat på prylar några gånger så är nog rädslan redigt befogad.

Vaktbolag hinner oftare fram i tid.
De får ju larm när någon olovligen går in i huset, redan innan brottet blir upptäckt på vanligt vis.
 
Handlar mer om att jävlas med varann, typ Britt-Inger fick den tjänsten jag ville ha så nu tänker jag hålla koll på Britt-Inger och ser jag minsta lilla tänker jag skvallra!!
Å andra sidan så visar det ju hur hänsynslöst som människor tänker.
Jag, mig och mitt typ hela tiden.
Vilket ju i grunden är orsaken till att människor utan vidare kan ljuga, luras och stjäla.
 
Om man har fått sitt garage länsat på prylar några gånger så är nog rädslan redigt befogad.

Vaktbolag hinner oftare fram i tid.
De får ju larm när någon olovligen går in i huset, redan innan brottet blir upptäckt på vanligt vis.
Missade du oftast?
Många gånger är det även falsk trygghet, som när det blev inbrott 2 gånger i garaget när jag jobbade på HSB på under halvåret. Ingen åkte fast och få saker återfick vi och det som vi fick året var det tjuvarna dumpat brevid en parkering.
Eller som den gången jag fick samtal från vaktbolag om att larmet gått hos en granne och tyckte jag skulle dit och kolla (iofs brandlarm men ändå).
 
Missade du oftast?
Många gånger är det även falsk trygghet, som när det blev inbrott 2 gånger i garaget när jag jobbade på HSB på under halvåret. Ingen åkte fast och få saker återfick vi och det som vi fick året var det tjuvarna dumpat brevid en parkering.
Eller som den gången jag fick samtal från vaktbolag om att larmet gått hos en granne och tyckte jag skulle dit och kolla (iofs brandlarm men ändå).
Du pekar på små detaljer och missar att det handlar om på samhällsnivå.

Har du statistik på hur ofta som det blir så?
Av hur många abonnemang och hos vilka bolag?

Dessutom så är poängen att människor har börjat att lösa sin säkerhet själva p.g.a. att det allmänna rättssystemet inte lyckas.

Grannsamverkan är en annan sådan reaktion.
Kan du kan förstå den bättre?
 
Tur att man jobbar i en bransch som är helt renons på sån skit - eller rättare sagt att jag sluppit stöta på det alls under mina 25 år som yrkesaktiv.
Jag har stött på det alldeles för mycket.
I olika branscher.

Tyvärr så har det då visat sig att de som gräver har hittat allvarliga saker.
Vilket eldar på grävandet hos kollegor.

Eller grannar med för den delen.
 
Du pekar på små detaljer och missar att det handlar om på samhällsnivå.

Har du statistik på hur ofta som det blir så?
Av hur många abonnemang och hos vilka bolag?

Dessutom så är poängen att människor har börjat att lösa sin säkerhet själva p.g.a. att det allmänna rättssystemet inte lyckas.

Grannsamverkan är en annan sådan reaktion.
Kan du kan förstå den bättre?
På samhällsnivå är det inget större problem med garageinbrott även om vaktbolag vill få oss att tro det för att sälja.
 
En orsak till detta är ju rättssystemets misslyckande med att skydda medborgarna.
När brott inte hinner utredas och lagföras så behöver medborgarna ta hand om sin säkerhet själva.

Resultatet blir hemlarm, kameraövervakning, gated communities och kontroller.
Det är ju ingen som vill bjuda på sina saker eller pengar genom att inte låsa sin dörr.
Så du menar att man ska lita på på belastningsregistret när rättsväsendet inte gjort sitt och dömt folk?
 
Man kan ju också ägna sig åt studier.
Utbildning är aldrig fel.
Alla människor fixar inte studier.
Märkligt nog är det fler av de människor som finns i brottsregister osv som inte fixar studier än de som inte finns. Fler av de som kommer ur en socioekonomisk ofördelaktig grupp än de födda in i ett system med två föräldrar, god ekonomi, stöd hemma-och ingen brottslighet.

De du alltså hänvisar till studier är alltså de som av olika anledningar har svårast för det.
 
På samhällsnivå är det inget större problem med garageinbrott även om vaktbolag vill få oss att tro det för att sälja.
Är det så som du uppfattar omvärlden?

När stölderna av 4-hjulingar och enduromotorcyklar går som en epidemi i trakten så känns det nog annorlunda.
Det själs diesel och verktyg så att företag blir ekonomiskt påverkade.

Det är inget reklamjippo arrangerat av vaktbolagen direkt.
 
Så du menar att man ska lita på på belastningsregistret när rättsväsendet inte gjort sitt och dömt folk?
Jag menar att man måste göra allt som man kan för att skydda sig själv.
Och om någon t.o.m. finns i belastningsregistret så är det ju allvarligt med tanke på den låga uppklarningsgraden.

Därför så behöver man dessutom gräva riktigt djupt i de informationskällor som står till buds.

Så delvis har du väl rätt i det.
 
Alla människor fixar inte studier.
Märkligt nog är det fler av de människor som finns i brottsregister osv som inte fixar studier än de som inte finns. Fler av de som kommer ur en socioekonomisk ofördelaktig grupp än de födda in i ett system med två föräldrar, god ekonomi, stöd hemma-och ingen brottslighet.

De du alltså hänvisar till studier är alltså de som av olika anledningar har svårast för det.
Att det är svårt innebär inte att det är någon bra ide att strunta i studier.
Hur tänker du att man skall kunna få ett jobb om man inte kan någonting?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp